De tijdlijn van de Audi Q8 e-tron

  • In de showroom: proefrijden mogelijk
  • Mogelijk om te bestellen
  • Vanafprijzen bekend
  • Wereldpremière en onthulling
  • Aankondiging en eerste beelden

Kopen incl. BTW

€ 78.990,-

Private leasen p/m v.a.

€ 1.137,-

Zakelijk leasen p/m v.a.

€ 1.027,-

Financieren p/m v.a.

€ 775,-

Vernieuwd design en dynamische rijkarakteristieken

De Audi Q8 e-tron wordt de naam van de facelift voor de sinds 2018 op de markt gezette Audi e-tron. De Audi e-tron was de allereerste 100% elektrische Audi welke logischerwijs de naam e-tron meekreeg. De Audi Q8 e-tron is nu de volgende fase in het succesnummer van dit model. Toch heeft de Q8 e-tron een nieuwe look gekregen, met daarbij sterk verbeterde prestaties op het gebied van aerodynamica, aandrijving en actieradius. Daarnaast heeft de Q8 e-tron een Sportback-versie: De Q8 Sportback e-tron en een sportievere versie met de SQ8 e-tron.

Momenteel zijn er meerdere e-tron modellen op de markt, zoals de Audi Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron, Q6 e-tron en de e-tron GT quattro. Voor meer duidelijkheid en onderscheid tussen de modellen is de e-tron omgedoopt tot de Audi Q8 e-tron.

Wilt u de Q8 e-tron zelf ervaren? Plan dan nu uw proefrit! 

Nu standaard met groter accupakket

Update 3 juli 2024 - Audi heeft het leveringsgamma van de Audi Q8 aangepast. Elke Q8 wordt voortaan standaard geleverd als Q8 55 e-tron quattro met het grote 115 kWh accupakket. Dat pakket is goed voor een actieradius tot wel 556 km en is daarnaast geschikt voor snelladen tot maximaal 170 kW. De Q8 e-tron is er in verschillende uitvoeringen: de Advanced edition en de S edition. 

a226144-large

Alles nieuw: de naam, looks en merkidentiteit

Audi heeft ervoor gekozen om het nieuwe elektrische model te vernoemen naar het topmodel Q8. Hiermee positioneert Audi hem direct als topmodel binnen de elektrische SUV's en crossovers. Zowel aan de voorzijde als aan de achterzijde is het design vernieuwd, waarmee hij ook nadrukkelijk laat zien dat hij volledig elektrisch is. De Q8 e-tron heeft daarnaast nog een Q8 Sportback e-tron variant. Ook is dit het eerste model dat is voorzien van Audi haar nieuwe tweedimensionale logodesign van de vier ringen.

Q8 e-tron

De 55 e-tron aandrijflijn

De Audi Q8 55 e-tron quattro-modellen hebben een elektromotor op de vooras én de achteras, waardoor de auto veel grip en stabiliteit heeft. Het vermogen bedraagt 300 kW/408 pk en zorgt voor indrukwekkende prestaties. Het grote 115 kWh accupakket zorgt voor een actieradius van maximaal 534 kilometer voor de SUV en 556 km voor de Sportback. Opladen kan met een snelheid tot 170 kW, waardoor het laden van 10-80% ongeveer 31 minuten duurt. 

Onze actuele Q8 e-tron voorraad

Elektrische torque vectoring

Audi heeft met de nieuwe Q8 e-tron een verbeterde asynchroonmotor op de achteras. Wanneer de motor niet wordt gebruikt, heeft hij minder energie nodig voor trekkracht. Dit zorgt er natuurlijk ook voor dat de actieradius en het stroomverbruik efficiënter worden gebruikt. Ook de SQ8 e-tron, die drie elektromotoren bezit, heeft een verfijndere aandrijving gekregen. De vooras wordt aangedreven door een 124 kW sterke elektromotor. De achteras heeft twee elektromotoren, elk goed voor 98 kW, die beide de aandrijving van een achterwiel voor hun rekening nemen. Totaal dus goed voor 370 kW aan maximaal vermogen. In een fractie van een seconde kunnen de aandrijfkrachten door beide elektromotoren over allebei de achterwielen worden overgebracht. 

Aerodynamica op topniveau

Het andere belangrijke aspect van de ontwikkeling tot dit (top)model is de aerodynamica. Vooral om zoveel mogelijk actieradius te besparen is dit essentieel. De Q8 Sportback e-tron heeft een luchtweerstandscoëfficiënt van 0,24. Deze was bij de huidige e-tron Sportback 0,26, dus een verbetering. Deze verbetering is bij de SUV-variant 0,01 (0,27 ten opzichte van 0,28 bij de e-tron). Het komt vooral door de wielspoilers aan de onderkant van de auto, waardoor rondom de wielen de luchtstroom beter rond gaat. Deze spoilers zijn bij de SQ8 Sportback e-tron enkel gemonteerd bij de achteras. Daarnaast is de Q8 e-tron de eerste de eerste Audi waarbij het gebied rond de grille automatisch afdicht, naast de elektrische shutters die de luchttoevoer naar de radiateur sluiten. De luchtstroom rond de voorzijde van de auto worden zodoende geoptimaliseerd, waardoor er geen energie verloren gaat.

Q8e_2022_4466-L

Recyclebare materialen.

Zowel in Europa, als in de VS, wordt de Audi Q8 e-tron gecertificeerd als CO2-neutraal. Een aantal onderdelen van dit model is door Audi gemaakt van recyclebare materialen, zoals de vloerbekleding en isolatie in het interieur. De "tech layer", de inleg boven het instrumentendisplay welteverstaan, is gemaakt van gerecyclede PET-flessen welke verkrijgbaar is in een nieuwe antracietkleur. Daarnaast zijn de S line uitrustingen voorzien van synthetisch leer in de sportstoelen en de microvezels Dinamica. Dinamica is tot 45 procent gemaakt van gerecyclede PET-flessen, textiel en vezelresten.

Comfort en sportiviteit

De nieuwe Audi Q8 e-tron heeft standaard luchtvering met adaptieve schokdempers. Om de dynamiek van de auto te optimaliseren, is de veerkarakteristiek verder verfijnd. De elektronische stabiliteitscontrole (ESC) staat nu een betere manoeuvreerbaarheid toe, met name in krappe bochten. Daarnaast is de Q8 e-tron duidelijk verbeterd op het gebied van stuurgedrag dankzij de aangepaste progressieve besturing. 

Beleef de Audi Q8 e-tron

Twee complete uitvoeringen

De Q8 55 e-tron is te verkrijgen in twee luxe uitvoeringen. Te beginnen bij de Advanced edition, die voor de dag komt met LED-verlichting, 20 inch lichtmetalen velgen, Audi virtual cockpit, MMI navigatie plus, Audi connect diensten, lederen bekleding, elektrische stoelverstelling en -verwarming en ambienteverlichting. Dankzij de luchtvering is een brede spreiding mogelijk tussen comfort en dynamiek. 

De S edition doet hier een sportief schepje bovenop en heeft onder andere S line designaccenten en het S line interieur met sportstoelen en een multifunctioneel, met leder bekleed driespaaks stuur. Ontdek de uitvoeringen hieronder. 

De Audi Q8 e-tron uitvoeringen

Onze actuele Q8 e-tron acties

Audi Q8 e-tron - v120

Brochure & prijslijst Audi Q8 e-tron

Veelgestelde vragen over de Q8 e-tron

  • De prijzen van de Audi Q8 e-tron zijn bekend en de auto is inmiddels te configureren en te bestellen. Alle informatie over de Q8 e-tron vindt u op huiskes-kokkeler.nl. Wilt u hem zelf configureren? Dat kan hier.  

  • De Audi e-tron is op dit moment nog gewoon te bestellen, zowel uit onze voorraad als ook zelf te configureren op audi.nl. Daar vindt u alle informatie over de e-tron en de verschillende nuitvoeringen. Vanaf eind dit jaar/ begin 2023 zal de Audi e-tron worden vernieuwd en verder gaan onder de naam “Audi Q8 e-tron”.   

  • Naar verwachting is de marktintroductie van de Audi Q8 e-tron in februari 2023. Vanaf dat moment is de Audi Q8 e-tron te vinden in de showroom bij onze Audi vestigingen in Hengelo en Doetinchem en is het mogelijk om een afspraak voor een proefrit in te plannen. Wij houden u op de hoogte wanneer dit allemaal precies mogelijk is. 

  • De Q8 e-tron heeft een geoptimaliseerd aandrijfconcept, verbeterde aerodynamica en een accupakket met een grotere capaciteit en betere laadprestaties. Daarmee is nu een actieradius mogelijk van 578 kilometer (WLTP) voor de SUV-versie en zelfs 595 kilometer voor de Sportback. De actieradius verschilt per uitvoering.

  • De Audi Q8 e-tron 50 beschikt over een accupakket met een nettocapaciteit van 89 kWh (bruto: 95 kWh), de Q8 e-tron 55 heeft een batterij met een nettocapaciteit van 106 kWh (bruto: 115 kWh). Door het verbeterde accumanagementsysteem is de bruikbare capaciteit verder vergroot ten opzichte van de e-tron. 


     

  • Bij een snellaadstation bereikt de Q8 50 e-tron een maximum laadkracht van 150 kW, de Q8 55 e-tron en SQ8 e-tron hebben een laadvermogen van 170 kW. Het grootste accupakket kan in ongeveer 30 minuten worden opgeladen van 10 tot 80 procent. Onder de meest gunstige omstandigheden betreft dit een actieradius van 420 kilometer* (WLTP). Aan een publieke laadpaal of wallbox kan de Q8 e-tron met een vermogen van 11 kW worden opgeladen. Optioneel kunt u bij ons nog een 22 kW boordlader aanvragen. 

  • Audi heeft een nieuwe designtaal en dit is onderdeel ervan (Q8 e-tron is het eerste model). Ook de andere details zoals de lasergegraveerde modelnaam op de middenstijlen, de Audi-ringen in nieuwe stijl en de e-tron-logo’s zijn ook voorbeelden van de designtaal die Audi blijft innoveren. 

  • In Europa en de VS wordt de Audi Q8 e-tron gecertificeerd als CO2-neutraal. Bepaalde onderdelen maakt Audi van gerecyclede materialen, waardoor minder grondstoffen nodig zijn. In het interieur zijn dat bijvoorbeeld de materialen voor de isolatie en vloerbekleding. De decoratieve inleg boven het instrumentendisplay, ‘tech layer’ genaamd, is verkrijgbaar in een nieuw antracietkleurig materiaal dat deels is gemaakt van gerecyclede PET-flessen. Als onderdeel van het S line uitrustingspakket zijn de sportstoelen bekleed met synthetisch leer en de microvezelstof Dinamica. Dinamica is tot 45 procent gemaakt van gerecyclede PET-flessen, textiel en vezelresten. 

  • Zeker. De nieuwe Audi Q8 e-tron is voorzien van veiligheidscomponenten die voor het eerst zijn gemaakt van kunststof autoafval en begint hiermee met de houders van de veiligheidsgordelsloten. Het is de eerste keer dat Audi veiligheidscomponenten produceert van kunststof autoafval die door middel van chemische recycling zijn gemaakt. Het nieuwsbericht kunt u ook hier lezen. 

Andere e-tron-modellen

Naast de Audi Q8 e-tron wordt er ook een Audi Q6 e-tron verwacht. Logischerwijs wordt de Audi Q6 e-tron iets kleiner dan de Q8 e-tron. Daarnaast zijn de A6 e-tron concept en A6 Avant e-tron concept reeds voorgesteld aan het publiek. Meer informatie over deze concept-auto's vindt u hieronder: