De nieuwe Škoda Elroq
Eerste 100% elektrische CUPRA
De CUPRA Born is de eerste volledig elektrische CUPRA op het MEB-platform van de Volkswagen Groep
✓ Beschikbaar voor proefritten
✓ Vraag ons naar de leasemogelijkheden
✓ WLTP-actieradius van maximaal 593 km
✓ Acceleratie van 0 naar 100 km/u in 6,6 seconden
Sportief ogende proporties
Aerodynamica speelt een belangrijke rol bij het vergroten van de actieradius van de CUPRA Born. Zo heeft hij geen traditionele grille, maar zijn er wel instroomopeningen lager in de neus om de batterijen te koelen. Omdat de elektrische aandrijflijn zo compact is, konden de wielen op de uiterste hoeken van de carrosserie worden gezet, wat de CUPRA sportief ogende proporties geeft.
De a-stijlen van de Born staan verder naar voren dan bij andere auto’s. Daarbij is op de flanken een zogenoemd luchtgordijn in het design geïntegreerd en prijkt aan de achterzijde een dubbele dakspoiler. De turbinevormige 20-inch wielen zijn zodanig ontworpen dat ze een positieve luchtstroom creëren en tegelijkertijd de remmen koelen.
Maximale interieurruimte
Doordat de elektrische aandrijflijn weinig ruimte inneemt, kon CUPRA de interieurruimte maximaliseren. In de cabine komen alle lijnen samen aan de bestuurderskant, wat benadrukt dat de focus van de Born op het rijden ligt. Uiteraard is het model uitgerust met een digitale cockpit en een infotainment systeem met een 12-inch scherm in het midden van het dashboard.
CUPRA Born uitvoeringen
Compleet aan rijplezier
In de Born bevindt het accupakket zich in de bodem van de auto. Dit zorgt voor een laag zwaartepunt en een ideale (50/50) gewichtsverdeling. Samen met een sportief onderstel met een multilink achterwielophanging én achterwielaandrijving garandeert die combinatie een zeer sportief weggedrag en maximaal rijplezier.
De Dynamic Chassis Control (DCC) biedt keuze uit meerdere rijstanden: Range (optimale efficiency), Comfort, Individual en CUPRA. Ook progressive steering en de sportmodus van het ESC-stabiliteitscontrolesysteem geven het echte sportieve CUPRA-gevoel. Afhankelijk van de uitvoering heeft de Born 18, 19 of 20 inch velgen. Zelfs remmen met de Born geeft energie. De meeste dagelijkse remacties (vertraging tot 0,3 g) worden uitgevoerd door de elektromotor. De energie die daarbij vrijkomt wordt omgezet in elektriciteit waarmee de accu wordt geladen. Dit slimme systeem zorgt voor minimaal slijtage van het remsysteem.
Semi-autonome systemen
Tot slot ondersteunt de CUPRA Born zijn bestuurder met een hoge mate van connectiviteit en enkele semi-zelfrijdende systemen. Hij is niveau 2-autonoom, wat betekent dat hij in een aantal situaties zelf kan sturen, accelereren en afremmen. Ook profiteert de CUPRA Born van onder meer Intelligent Park Assist.
Prestaties & laadspecificaties
Aandrijvingen | Opladen | |
Max. vermogen: 150 kW/204 pk | Max. vermogen: 170 kW/231 pk | AC 7,4 kW 0% - 100% SOC1 (wallbox of publiek laden) 09:30 |
Max. koppel: 310 Nm | Max. koppel: 310 Nm | AC 11 kW 0% - 100% SOC1 (wallbox of publiek laden) 06:15 |
Topsnelheid: 160 km/u | Topsnelheid: 160 km/u | DC 100 kW 5% - 80% SOC1 (snellader) 00:35 |
0-100 km/u: 7,3 sec | 0-100 km/u: 6,6 sec | DC 100 kW voor 100 km actieradius (5% SOC1 / WLTP) 00:08 |
Afmetingen
De afmetingen van de CUPRA Born zijn als volgt:
- Lengte: 4322 cm
- Breedte exclusief / inclusief buitenspiegels: 1778 / 1809 cm
- Hoogte: 1540 cm
- Wielbasis: 2766 cm
- Spoorbreedte voor: 1537 cm
- Spoorbreedte achter: 1514 cm
- Bagageruimte: 385 Liter