
Het voordeel van Hybride rijden:
Tot 144 km elektrisch | De power van een PHEV
De overheid heeft de keuze gemaakt om Nederland in 2050 klimaatneutraal te krijgen. Eén van de maatregelen is dat de BPM vrijstelling voor bedrijfswagens voor ondernemers vervalt. Dat betekent voor de aanschaf van een bedrijfswagen met verbrandingsmotor dat deze tot wel 45% duurder wordt. Wat is dan de beste optie als je nu of op korte termijn aan een nieuwe bedrijfswagen toe bent? We leggen het je uit.
De BPM wordt berekend per gram CO2 uitstoot. De populaire Caddy Cargo Comfort is bijvoorbeeld nu verkrijgbaar vanaf € 21.600. Vanaf 2025 komt daar een bpm-bedrag van € 9.338 bij, een prijsverhoging van 43%. Vanzelfsprekend wordt het voor de Transporter of de Crafter een nog groter verschil. Dit geldt dus voor bedrijfswagens die vanaf 1 januari 2025 op naam worden gezet. Als je dit jaar nog een nieuwe bedrijfsauto aanschaft, is de bpm-vrijstelling er nog wel. Het loont dus om nu te kijken naar een vervanger.
Een doeltreffende manier om de CO2 uitstoot te verminderen, is elektrificatie van het wagenpark. Denk hierbij aan volledig elektrische bedrijfswagens maar ook plug-in hybride modellen die zowel volledig elektrisch (tot 50 km, emissieloos) als op brandstof rijden. Hierdoor wordt het brandstofverbruik verlaagd en hebben deze auto's een gunstiger bpm-tarief. De plug-in hybride Caddy en de nieuwe Transporter komen nog dit jaar op de markt, in 2024 zijn deze nog BPM-vrij en in 2025 zal de CO2 impact relatief gunstig zijn.
De volledig elektrische bedrijfswagens blijven ook in 2025 BPM-vrij, dus de Volkswagen ID. Buzz Cargo blijft gunstig geprijsd. Naast het BPM-voordeel is deze bestelauto ook nog eens welkom in zero-emissie zones die ook vanaf 2025 steeds meer worden ingevoerd. De ID. Buzz is voor veel ondernemers die een elektrische bestelwagen zoeken een uitstekende oplossing: niet voor niets de best verkochte elektrische bestelwagen van Nederland. Tel daarbij op dat de nieuwe Volkswagen Transporter ook met plug-in hybride of 100% elektrische aandrijving komt, dus er zijn steeds meer mogelijkheden die bij iedere mobiliteitsbehoefte passen.
Er zijn nog wat details die nog niet 100% duidelijk zijn omtrent de BPM-regeling. Bijvoorbeeld hoe het berekend wordt voor bedrijfswagens waar geen CO2 uitstoot van bekend is, of bedrijfswagens waar op- en ombouw met CO2 impact plaatsvindt. Kortom, als je nu of binnen twee jaar aan nieuwe bedrijfswagens toe bent, valt het niet mee om de juiste keuze te maken. Onze adviseurs zijn goed op de hoogte van de laatste status van de verwachte wetswijzigingen.
Afhankelijk van jouw mobiliteitsbehoefte, helpen onze adviseurs jou graag bij het maken van de juiste keuze. Als Volkswagen Bedrijfswagens dealer denken we al meer dan 70 jaar mee met ondernemers, ook nu staan we voor je klaar.
Neem contact op