Wat te doen bij schade en pech?

  • Tijdens en buiten kantooruren kunt u telefonisch contact op nemen met de Huiskes-Kokkeler Alarmcentrale, deze is te bereiken op: +31(0)33 245 50 67.

  • Wanneer de auto nog berijdbaar is: vul voor- en achterzijde van het schadeformulier in en meld betreffende schade direct aan Huiskes-Kokkeler Verhuur via de website. Indien de auto niet meer berijdbaar is, moet u ook contact opnemen met de Huiskes-Kokkeler Alarmcentrale, deze is te bereiken op: +31(0)33 245 50 67.

  • Bij diefstal of vermissing van de huurauto dient u zo spoedig mogelijk aangifte te doen bij de politie. Daarnaast dient u direct melding te doen bij Huiskes-Kokkeler Verhuur.

  • Ja, daar heeft u recht op. In alle drie de gevallen proberen wij zo snel mogelijk een vervangende auto te regelen.

  • Hiervoor kunt u contact opnemen met Huiskes-Kokkeler Verhuur, wij zullen u informeren over de mogelijkheden.

Veelgestelde vragen over het laden van een elektrische auto

    • Er wordt geen BPM en MRB afgedragen voor elektrische voertuigen wat zich vertaald in een lagere leaseprijs.
    • Slechts 12% bijtelling voor volledig elektrische voertuigen. In 2021 geldt het verlaagde bijtellingspercentage van 12 % alleen nog tot 45.000 euro van de catalogusprijs
  • Bij het kopen of leasen van een Elektrische auto (EV) biedt de overheid een subsidie tot maar liefst € 4.000. Dit maakt de aanschaf van een elektrische auto erg interessant. Dit geldt voor auto's die na 1 juli 2020 zijn aangeschaft of geleaset.

    Hoe werkt het?

    • Je vraagt zelf met uw DigiD de subsidie aan bij de Rijksdienst Voor Ondernemend Nederland, op basis van een getekend koopcontract of private lease overeenkomst.
    • De EV moet op uw naam worden gesteld
    • De subsidie geldt alleen voor 100% elektrische auto's met een catalogusprijs tussen de € 12.000 en € 45.000, met een minimale actieradius van 120 kilometer.
    • Als koper ontvang je het subsidiebedrag in één keer: € 4.000 bij een nieuwe EV, € 2.000 bij een gebruikte EV.
    • Lease je in 2020 of 2021 een EV? Dan wordt het subsidiebedrag in maximaal 4 jaar uitgekeerd:
      • Bij leasing van een nieuwe EV ontvang je  € 83,33 per maand
      • Bij leasing van een gebruikte EV ontvang je € 41,67 per maand
    • De auto moet bij koop 3 jaar en bij private lease 4 jaar aaneengesloten op jouw naam staan.
    • Het private lease contract moet zijn afgesloten bij een deelnemer van het Keurmerk Private Lease.
    • De subsidieregeling is beperkt. Als het jaarbudget is bereikt, stopt de regeling. Dit kunt je volgen op de website van de RVO.
  • Je hebt een laadpaal, laadkabel en een eigen laadpas nodig om te ‘tanken’. Jouw elektrische auto kun je met verschillende laadtechnieken opladen. Zo zijn er verschillende type stekkers. Voor het normaal laden van je auto zijn er in Nederland 2 stekkertypes.

    Type 1 (Yazaki)Type 2 (Mennekes)
    Laadvermogen:Laadvermogen:
    1-fase 16A (3,7kW)1-fase 16A (3,7kW)
    1-fase 32A (7,4kW)1-fase 32A (7,4kW)
     3-fase 16A (11kW)
     3-fase 32A (22kW)
     3-fase 64A (43kW)

    Vrijwel alle openbare laadpalen maken gebruik van stekkertype 2. Dit is in Europa de standaard stekker. Auto’s met een type 1 stekker kunnen met behulp van een verloopkabel ook laden bij stekkertype 2 laadpalen.

  • Er zijn 2 typen stekkers welke gebruikt worden voor het opladen van elektrische auto's. Hieronder zie je welk type bij welke elektrische auto past:

    Type 1Type 2
    KIA SoulOpel Ampera-e
    Peugeot Partner-eRenault ZOE
    Peugeot iOnNissan Leaf 2018
    Mitsubishi i-MiEVVolkswagen e-Golf
    Citroën C-ZeroHyundai IONIQ
    Citroën E-BerlingoBMW i3
    Nissan e-NV200Renault Kangoo Maxi ZE
    Nissan Leaf (oud model)Volkswagen e-up!
     Smart ForTwo
     Smart ForFour
     Tesla Model X
     Tesla Model S
     Tesla Model 3
  • Dit is afhankelijk van de capaciteit van de batterij van jouw auto. Om je toch een indruk te geven ziet u hieronder de laadsnelheid van de Volkswagen e-Golf.

    Snelheid laadpaal3,6kW7,2kW40kW
    80% opgeladen8 uur 10 min4 uur 15 min45 min
    100% opgeladen10 uur 50 min5 uur 20 min1 uur
  • In Nederland liggen de gemiddelde tarieven voor elektrisch laden tussen de €0,22 en €0,35 per kWh.

    Rekenvoorbeeld:
    Jouw elektrische auto heeft 28kWh vermogen waarmee je tussen de 160km en 200km kunt rijden. Het volledig opladen van jouw auto kost dan €0,22 x 28kWh = €6,16.
    *In dit voorbeeld wordt geen rekening gehouden met het minimale energieverlies tijdens het laden.

  • Er zijn in Nederland 49.520 (semi-) publieke laadpalen en 1252 snellaadpalen. Er is dus altijd wel een laadpaal bij jou in de buurt. Publieke laadpalen zijn 24/7 beschikbaar, semi-publieke laadpalen zijn publiekelijk toegankelijk maar afhankelijk van bijvoorbeeld openingstijden. Snellaadpalen zijn publiekelijk toegankelijk maar vaak tegen een hoger tarief.

     

  • Nee, tijdens het laden wordt de stekker vergrendeld. Deze kan alleen ontgrendeld worden met jouw laadpas.

  • Op www.oplaadpalen.nl vind je alle oplaadpunten in de Benelux. Daarnaast zijn veel elektrische auto’s uitgerust met software om naar de dichtstbijzijnde laadpaal te navigeren. Wil je liever gebruik maken van een app op jouw telefoon, dan raden wij de apps NEXTCHARGE oplaadpunten en Last Mile Solutions aan. 

  • Op het moment dat er geen auto aan de laadpaal is aangesloten, is het oplaadpunt volledig spanningsloos. De stroom wordt pas geactiveerd, als er een auto aangesloten staat. Als de kabel wordt aangesloten, vergrendelt eerst de stekker. Daarna gaat de stroom pas lopen. De kabel kan alleen ontgrendeld worden met een pas. Eerst gaat de stroom uit en daarna ontgrendelt de kabel. De laadpaal is dus veilig en kinderen kunnen er gewoon omheen spelen. Er zal geen elektrische schok zijn als het stopcontact van de paal wordt aanraakt.

  • Nee, er zit vaak een technische beperking aan de laadsnelheid van de auto. Ter illustratie: Een Volkswagen e-Golf heeft een maximale laadsnelheid van 40kWh. Een snellader van 50kW kan de Volkswagen e-Golf dus met een maximale laadsnelheid van 40kWh laden. 

  • Ja, dit is mogelijk maar wordt afgeraden. Een normaal stopcontact is niet geschikt om jouw auto aan op te laden. Het declareren van de gebruikte stroom is lastig en er is een hoog risico op het uitbranden van de wandcontactdoos. Bij veel huizen is er een aanpassing in de meterkast benodigd om het netwerk geschikt te maken voor thuisladen. De laadpaal wordt vaak aangesloten op een aparte groep in de meterkast zodat er voldoende stroom beschikbaar is om te laden. 

  • 1 fase laden wil zeggen dat je een hoofdverzekering hebt van bijvoorbeeld 1x35 ampère. Het maximaal beschikbare vermogen is dan 35 * 230 volt = 8.050 watt. Voor een normaal huishouden is een 1 fase aansluiting voldoende. Wil je een elektrische auto opladen, dan adviseren wij je minimaal een 3 fase aansluiting van 25 ampère. Zo heb je 3 * 25 ampère * 230 volt = 17.250 watt beschikbaar. Voor het laden van een elektrische auto is deze 3 fase aansluiting in de meterkast aanbevolen. Heb jedeze aansluiting niet? Vraag dan je netbeheerder naar de mogelijkheden en kosten van het aanpassen van je meterkast.  

  • Snelladen is een laadtechniek waarmee je de auto snel van stroom kunt voorzien. Je auto dient over een CHAdeMO of CCS stekker te beschikken. Snellaadpalen zijn vaak te vinden langs de snelweg en hier kan tegen een vergoeding (gemiddeld €0,35 per kWh) snel worden geladen.

     CHAdeMOCCS
    Max. snelheid in Nederland50kW50kW
    Max. snelheid 150kW200kW
  • Veel nieuwe automodellen kunnen snelladen maar dit is niet altijd het geval. Op www.ev-database.nl kun je gemakkelijk uitzoeken of je auto kan snelladen. Populaire modellen met snelladen zijn: Volkswagen e-Golf & e-Up!, Nissan Leaf, Hyundai IONIQ en de BMW i3. 

  • De batterij van een elektrische auto presteert goed bij warme omstandigheden. Bij koude omstandigheden kan de batterij minder energie opslaan. Daarnaast produceert een elektrische auto geen warmte zoals een verbrandingsmotor. Om je auto op te warmen wordt in een elektrische auto dus geen gebruik gemaakt van restwarmte maar wordt de warmte elektrisch opgewekt. Dit is niet efficiënt en vraagt veel stroom van de batterij. Daarom is de actieradius in de winter veel lager dan zomers. De genoemde actieradius is een gemiddelde van zomer- en wintergebruik van de auto.