Volkswagen ID.5 vs Škoda Enyaq: twee elektrische zwaargewichten

Het zijn twee aantrekkelijke elektrische SUV’s, de Volkswagen ID.5 en de Škoda Enyaq. Aantrekkelijk in zowel het design, als met hun zakelijke leasetarieven. Beide SUV’s zijn gebouwd op het MEB-platform, maar toch zijn er verschillen tussen de ID.5 en Enyaq. Wat zijn precies de verschillen en overeenkomsten? Bekijk welke EV het beste bij u past. In dit artikel lichten wij de twee elektrische SUV’s voor u uit.

Welke van de twee wilt u zakelijk leasen? Lees hier de verschillen.

De twee EV’s naast elkaar

Een vergelijk van de belangrijkste specificaties. Lees hieronder verder voor meer informatie per model

Volkswagen ID.5: aerodynamisch top

De Volkswagen ID.5, ook wel “de coupéversie van de ID.4” genoemd, is officieel sinds de zomer van 2022 op de Nederlandse wegen te bewonderen. In het design valt deze naam wel op te merken, want de ID.5 heeft enkel een sterker aflopende daklijn. Dit resulteert tevens in een verschil in luchtweerstand van 0,02 Cw, waardoor de ID.5 net iets minder verbruikt (0,26). Het verbruik bij de ID.5 is zo’n 17 kWh/ 100 kilometer. Ook is de achterruitenwisser bij de ID.5 weggelaten, waar een achterspoiler voor in de plaats is gekomen.

Aandrijvingen

De ID.5 is te verkrijgen met drie verschillende aandrijvingslijnen met alle drie dezelfde accucapaciteit van 77 kWh. Daarnaast id de ID.5 te verkrijgen in de uitvoeringen Pro, Pro Business en GTX. Voor de Pro en Pro Business uitvoering heeft u de keuze uit de achterwiel aangedreven 128 kW/174pk en 150 kW/204pk. Daarnaast is er nog een 220 kW/299pk sterke GTX variant, die zijn krachten verdeelt over alle vier de wielen. 

Volgens de WLTP-norm komt u met de minst krachtige aandrijving 516 kilometer ver en met de 150 kW sterke accu 514 kilometer. Beide accu’s zijn aan de snellader van 135 kW in 29 minuten op te laden van 5 naar 80%. Hierdoor kunt u ook alle tijd nemen om andere nodige dingen te doen, waar u tijdens het rijden niet aan toekomt. Denk bijvoorbeeld aan een koffie/lunchpauze of het reageren op mails. Het is dan ook handig om hier rekening mee te houden als u uw route plant.

Ruimte

Als het gaat om de ruimte heeft de ID.5 549 liter inhoud voor bagage en heeft hij veel beenruimte, wat voor lange ritten een sterk voordeel is. Wat daar ook belangrijk bij is, is zijn soepele veercomfort en de dynamische rijstijl. Mocht u een rit door heel Nederland moeten maken, is de ID.5 een ongekend comfortabele auto met een aardig rustig weggedrag. Volkswagen heeft zijn pijlen duidelijk meer op efficiëntie en dynamiek gericht dan op sportieve prestaties. Het infotainment in de ID.5 is centraal vrij gemakkelijk te bedienen op het scherm en alles is logisch ingericht, fysieke knoppen zijn niet veel aanwezig.

Uitrusting

De ID.5 Pro is standaard al voorzien van: Lane Assist, Adaptive Cruise Control, parkeersensoren voor en achter, koplampverlichting LED, automatische airconditioning, navigatiesysteem Discover Pro, 'App-Connect' draadloze smartphone integratie en telefoonvoorbereiding Plus, inclusief draadloos laden.

Bij de Volkswagen ID.5 krijgt u acht jaar garantie op de batterij (of maximaal 160.000 kilometer) en onderhoud en twee jaar fabrieksgarantie.

Škoda Enyaq: ruimste in zijn klasse

De Enyaq is in 2022 én 2023 verkozen tot “Zakenauto van het Jaar”, een terechte titel?

Om te beginnen, staat Škoda altijd al bekend om de ruimste modellen in hun klasse. In het geval van de Enyaq komt dit ook duidelijk naar voren: een laadruimte van maar liefst 585 tot 1710 liter (met de achterbank naar voren geklapt). Zowel voor uw gezin, als voor uw collega’s, is er ontzettend veel bagage- en beenruimte. Ook heeft de Enyaq een chic interieur waar u heel relaxed in kunt zitten.

Aandrijvingen

De Enyaq is te verkrijgen in twee verschillende (achterwiel)aandrijvingen: de iV60 (132 kW/180pk) en iV80 (150 kW/204pk). De iV60 heeft een accucapaciteit van 58 kWh, de iV80 77 kWh. Met de beide aandrijvingen komt u respectievelijk tot 397 en 537 kilometer ver volgens WLTP-norm. De Cw waarde van de luchtweerstand van de Enyaq is net als de ID.5 0,26. Op het gebied van verbruik doet de Enyaq het gemiddeld 19 kWh/ 100 kilometer, iets meer dan de ID.5 dus.

De techniek in de Enyaq is wel verschillend. Snelladen kan bijvoorbeeld tot 125 kW, waardoor de accu van 5% naar 80% in 38 minuten gaat. Op het centrale infotainmentscherm is tevens alles te bedienen, zoals de navigatie en het klimaat. Toch heeft de Enyaq onder het scherm nog aardig veel fysieke knoppen, wat in de ID.5 iets minder is. Het infotainment is echter wel anders ingericht dan die van de ID.5. Ook de Enyaq is een comfortabele auto om in te rijden, toch zit er verschil in comfort tussen de standaarduitvoering en de Sportline. Dat is bij de ID.5 minder het geval.

Uitrusting

De Enyaq kent vier verschillende uitvoeringen op deze twee aandrijvingen met de standaard Enyaq iV, Business Edition, Business Edition Plus en Sportline. Standaard is de Enyaq voorzien van lichtmetalen velgen 19" Proteus zilver, chrome interieurlijsten, "Loft" interieur, Digital Cockpit, Lane Assist, Front Assist en een 13" infotainment display met touch-slider.

Net als bij de ID.5, krijgt u bij de Enyaq acht jaar garantie op de batterij (of maximaal 160.000 kilometer) en twee jaar fabrieksgarantie, met daarnaast tot 6 jaar garantie op onderhoud.

Vragen?

Beide modellen zijn verkrijgbaar uit voorraad. Bekijk de voorraad en vraag uw offerte aan!