a226694-medium

Audi maakt de nieuwe gordelslothouders uit gerecycled autoafval

De nieuwe Audi Q8 e-tron is straks voorzien van veiligheidscomponenten die voor het eerst zijn gemaakt van gerecycled kunststof autoafval. Als eerst met de houders van de veiligheidsgordelsloten. Het is een onderdeel van het PlasticLoop-project die Audi aangaat in samenwerking met kunststoffabrikant LyondellBasell. Het is tevens de eerste keer dat Audi veiligheidscomponenten maakt van kunststof autoafval die gemaakt zijn van chemische recycling.

Zo wordt het gerecycled

In de video onderaan laat Audi zien hoe de niet meer te herstellen plastic auto-onderdelen in eerste instantie worden verwijderd en gescheiden van andere materialen dan kunststof, zoals metalen clips. Vervolgens worden de afvaldelen vermalen tot kleinere stukjes en verwerkt tot pyrolyse-olie door chemische recycling. Deze olie wordt als grondstof gebruikt voor de productie van nieuwe kunststoffen, waarbij gebruik wordt gemaakt van een massabalans benadering (dit wordt verder in het nieuwsbericht uitgelegd). Van daarbij verkregen kunststofgranulaat worden de houders van de gordelsloten in de nieuwe Audi Q8 e-tron geproduceerd.

Door dit proces is Audi er samen met de andere projectdeelnemers in geslaagd een materiaalstroom terug te winnen. Normaal gesproken is dit alleen geschikt voor energieterugwinning. Door deze werkwijze kan Audi langer gebruikmaken van fossiele grondstoffen en de aankoop van extra primaire materialen voor de nieuwe Q8 e-tron verminderen. Onderdelen die zijn geproduceerd uit pyrolyse-olie zijn van dezelfde hoge kwaliteit en kenmerken als nieuw geproduceerde onderdelen.

Audi-Q8-e-tron-08-816x612

Wat is massabalans-benadering?

Tenminste 70% van het kunststofgranulaat voor de gordelsloten (inclusief vulstoffen en toevoegingen) bestaat uit de pyrolyse-olie die via chemische recycling wordt gefabriceerd. Deze pyrolyse-olie wordt tijdens de productie van het onderdeel aan het kunststofgranulaat toegevoegd. De toewijzing van de op afval gebaseerde pyrolyse-olie aan het kunststofgranulaat vindt plaats in het kader van een massabalans-benadering. EcoCycle, een extern certificeringsbureau, bevestigt dat de deelnemers aan het project de hoeveelheden fossiele grondstoffen hebben vervangen door pyrolyse-olie uit autoafval van plastic. Deze zijn nodig voor de houders van gordelsloten. Het is de bedoeling om voldoende pyrolyse-olie te leveren voor de gehele productie van de Audi Q8 e-tron.

Het proces in beeld
Play

Het proces in beeld