De nieuwe Škoda Elroq
Samenwerking met designer Sabine Marcelis en Revolt
In 2030 verwacht de gemeente Amsterdam 82.000 laadpalen nodig te hebben om aan de toenemende vraag van elektrische auto’s en laadstations te voldoen. Dat komt erop neer dat er over ruim zeven jaar in Amsterdam om de 21 meter een laadpaal staat. Deze ontwikkeling heeft een is zeer gunstig voor het milieu, maar is ook van invloed op het straatbeeld. Audi denkt graag mee over het karakter van de stad en wil een bijdrage leveren aan deze energietransitie. Daarom ontwierp Audi in samenwerking met designer Sabine Marcelis en start-up in laadoplossingen Revolt een speciale laadpaal voor Amsterdam.
De laadpaal werd in Amsterdam onthuld tijdens het Audi-event ‘Design for an Electric City’. Onder andere futuroloog Jacintha Scheerder, urban designer Jeroen de Willigen en Rutger Bosch, co-founder van Revolt, spraken daar over hoe het Amsterdam van de toekomst ontworpen moet worden.
Uitdagingen in de energietransitie
Nederlandse steden staan voor een grote opgave nu zij in de huidige energietransitie op hoog tempo en op verschillende vlakken veranderingen moeten doorvoeren om te verduurzamen. Hier gaat het om bijvoorbeeld vastgoed, waterbeheer, het warmtenet en de infrastructuur van de stad. Eén van deze ontwikkelingen is de overgang naar elektrisch rijden, een aspect dat milieuvriendelijk en noodzakelijk is voor de maatschappij die natuurlijk sterke impact heeft op de structuur en leefomgeving van steden. De toename van het aantal laadstations zou ervoor kunnen zorgen dat het straatbeeld gaat veranderen. Op dit moment heeft Nederland per vierkante meter de meeste laadpalen van Europa. In 2030 verwacht Amsterdam 82.000 laadpalen nodig te hebben, omgerekend één per 21 meter langs de openbare weg. Dit zal ongetwijfeld een verandering van het straatbeeld van de hoofdstad opleveren.
“Design for an Electric City”
Zoals u wellicht al wist, heeft het Europese Parlement de verkoop van brandstofauto's vanaf 2035 verboden. Audi moedigt de energietransitie aan en heeft zich als doel gesteld om al vanaf 2026 uitsluitend volledig elektrische auto’s op de markt te gaan brengen. Daarnaast wil het automerk ervoor zorgen dat het unieke stadsbeeld van Amsterdam verrijkt wordt door de komst van duizenden laadpalen. Audi heeft design hoog in het vaandel staan en ontwierp daarom in samenwerking met gerenommeerd designer Sabine Marcelis en start-up in laadoplossingen Revolt een speciale laadpaal voor Amsterdam. Deze paal laat zien hoe nieuwe technologie, een noodzakelijk goed, de ruimtelijke omgeving van de stad kan verfraaien en een oplossing kan bieden nu energie steeds schaarser wordt. Zo zijn er in het ontwerp van deze Amsterdamse laadpaal zonnepanelen verwerkt waarmee ook elektrische fietsen opgeladen kunnen worden. Deze zijn geïnspireerd op de het karakter en de historie van de stad. Om in de toekomst nog efficiënter energie te kunnen gebruiken, is Revolt op dit moment volop bezig met de ontwikkeling van “bidirectionele laadpalen”. Daarmee kan een auto ‘twee kanten op laden’ en dus ook fungeren als energiebron.
Rutger Bosch, co-founder van Revolt, zegt het volgende over dit project: "We hebben de technologie en blauwdrukken om de energietransitie bij grote steden als Amsterdam te versnellen. Hierbij houden we niet alleen rekening met duurzaamheid en functionaliteit, maar ook wat het beste past in het straatbeeld van de toekomst."
Ontwerp vanuit de stad
Sabine Marcelis is een bekende designer uit Rotterdam die met Studio Sabine Marcelis inmiddels zelfs internationaal bekend is. Kenmerkend voor Marcelis’ manier van werken is dat ze experimenteert en innoveert met materialen, maar ook veel gebruikmaakt van glas. In het ontwerp van de Amsterdamse laadpaal combineert ze glas met zonnepanelen, waarmee de paal visueel (en qua stroom) echt iets teruggeeft aan de stad.
Sabine Marcelis heeft zo haar ideeën over haar design: “Amsterdam is een stad met een rijke geschiedenis en vele gezichten. In mijn ontwerp ging ik daarom terug naar de fundamenten waarop deze is gebouwd, wat letterlijk op palen is. Het zand onder de straten van de stad heb ik in het ontwerp door vertaald door gebruik te maken van een unieke 3D printtechniek met zand. De spiegeling van het glas symboliseert de lucht, en wat daar gebeurt met de zon en het opwekken van zonne-energie. Zo komen de grond en de lucht samen in de laadpaal. Als laatste zijn ook de drie bekende Amsterdamse Andreaskruizen erin verwerkt.”
Noot voor de redactie
Het college van de Gemeente Amsterdam gaf al in 2020 aan dat de stad in 2030 in totaal 82.000 laadpalen nodig heeft. Om een indruk te geven van hoeveel dat er zijn, werd dit aantal laadpalen in de berekening verspreid over het totaal aan Amsterdamse openbare weg; wanneer 82.000 laadpalen verdeeld zouden worden over 1.773 kilometer (in 2021) aan openbare weg betekent het dat er om de 21 meter een paal nodig is.