De nieuwe Škoda Elroq
Audi past motorenstrategie aan
Vanaf april heeft Audi Nederland de focus gelegd op benzinemotoren, plug-in hybride- (PHEV) en volledig elektrische aandrijflijnen. Concreet voor het modellenaanbod betekent dit dat alle Audi's leverbaar zijn als TFSI e (plug-in hybride), volledige elektrische e-tron en de welbekende benzinemotoren. De TDI-aandrijving (diesel) is vanaf heden dus niet meer nieuw te bestellen bij Audi.
De keuze om de dieselmotoren uit het gamma te halen, is gebaseerd op de sterk dalende vraag naar dieselmotoren in het premiumsegment. Afgelopen jaar was louter 1% van alle verkochte auto's uitgerust met een dieselmotor voor het premiumsegment. Bovendien ondersteunen de marktverwachtingen en het toekomstige fiscale klimaat deze strategiekeuze.
Hedendaagse motorenaanbod
Vanwege de verdwijning van de dieselmotoren uit het gamma, wordt de keuze voor u een stuk overzichtelijker. Zo heeft u op dit moment de keuze uit volledige benzinemotoren, plug-in hybrides of volledig elektrische aandrijflijnen. Onderstaand vindt u een overzicht van het huidige aanbod.
Modellen | Benzinemotor (TFSI) | Plug-in hybride (TFSI e) | Volledig elektrisch (e-tron) |
A1 | ✓ |
|
|
A3 | ✓ | ✓ |
|
A4 | ✓ |
|
|
A5 | ✓ |
|
|
A6 | ✓ | ✓ |
|
A7 | ✓ | ✓ |
|
A8 | ✓ | ✓ |
|
Q2 | ✓ |
|
|
Q3 | ✓ | ✓ |
|
Q4 e-tron |
|
| ✓ |
Q5 | ✓ | ✓ |
|
e-tron |
|
| ✓ |
Q7 | ✓ | ✓ |
|
Q8 | ✓ | ✓ |
|
TT | ✓ |
|
|
R8 | ✓ |
|
|
e-tron GT |
|
| ✓ |
e-tron: elektrisch rijden met het Audi-DNA
De naam 'e-tron' staat voor volledig elektrisch rijden. Audi is vooruitstrevend in de ontwikkeling en uitbreiding van de e-tron-modellen. Naast de allereerste e-tron en e-tron Sportback zijn de Q4 e-tron, Q4 Sportback e-tron en uiteraard de siervolle Audi e-tron GT en extra sportieve RS e-tron GT leverbaar.