Audi RS 5 te perfect?

De Audi RS 5 leerden we kennen door de introductie van de RS 5 Coupé in 2017. Toch heeft dit model het niet erg makkelijk gehad, met name door zijn strijd tegen zijn elektrische broertjes bij Audi, dit heeft hij voornamelijk te danken aan zijn perfectie. De auto wordt door velen emotieloos bevonden omdat de auto “te perfect” is gemaakt. De facelift in 2021 hielp al een behoorlijk stuk, maar Audi doet er nu een schepje bovenop. Audi besloot om hem niet aantrekkelijker te maken doormiddel van een facelift, maar door een nieuw pakket toe te voegen. De Audi RS 5 Competition Plus werd geboren en moet van de nieuwste RS 5 een echte dynamische auto maken. Zowel qua rijgedrag, als qua uiterlijk.

audirs5coupecompetitionplus3

Geen vermogens-upgrade voor de Competition Plus

U zal misschien denken dat dit extra dynamische rijgedrag zal worden gecreëerd door een vermogens-upgrade. Maar dat is niet het geval, sterker nog: er is helemaal geen verschil in vermogen tussen de standaard versie en de Competition Plus. Het verschil zit hem in andere details en het uiterlijk van de auto, zoals zwart glanzende 20 inch velgen, die exclusief verkrijgbaar zijn voor de Competition Plus. Het rijgevoel wordt onder andere door minder geluidsisolerend materiaal dynamische gemaakt. Door minder isolatie zult u namelijk beter de zescilinder met twee turbo’s horen. Ook is er een betere afstemming tussen de achttraps automaat en de motor. Dit resulteert in 3,8 seconde snelle 0-100 sprint, wat een verbetering van 0,1 seconde is. Toch zal er een groter verschil te merken zijn in het sturen, want door een dynamische besturing stuurt de auto nu directer. Dit zorgt voor een dynamischer gevoel in de bochten en met inparkeren juist voor een soepelere beleving.

audirs5coupecompetitionplus80

Vernieuwde sportonderstel

Toch is de echte gamechanger het handmatig instelbare RS Sportonderstel Pro. Dit sportonderstel is standaard uitgevoerd met een sperdifferentieel. Het sportonderstel is sowieso al één centimeter lager dan de reguliere RS 5. Maar met een druk op een knop kan het onderstel nog een hele centimeter omlaag als dat gewenst is. De RS 5 is uitvoerig getest op de Duitse Nordschleife en kwam tot de conclusie dat er een grote verschil tussen rijprogramma’s nodig was. Dit is dus geïmplementeerd in de Competition Plus samen met het vierwielaandrijving-systeem. Waarbij het meeste vermogen naar de achteras gaat.

audirs5coupecompetitionplus55

Verbetering op meerdere terreinen

Deze aanpassingen zijn vooral te merken op hoge snelheden, waar de auto nu aan de achterkant een stuk lichter aanvoelt. Dit resulteert in minder onderstuur en dus ook strakkere bochten. Op het circuit is vermaak hierdoor een garantie als de bochten worden aangevallen door deze sportcoupé. Desalniettemin als de RS 5 Competition Plus op minder goede wegen terecht komt kan de auto zich ook heel comfortabel tonen, omdat het sportonderstel in staat is om ook dit op te vangen.

audirs5sportbackcompetitionplus32

Een degelijk verschil

De aanpassingen maken de RS 5 Competition Plus een echte sportieve coupé zoals die bedoeld was, met het nodige scherpe randje. De nieuwprijs voor de Audi RS 5 Competition Plus is € 157.889. Bent u toe aan wat meer ruimte? Dan is er ook de Audi RS 5 Sportback Competition Plus.