De nieuwe Škoda Elroq
De tweede R8 GT
Audi Sport GmbH presenteert de nieuwe editie van de R8 GT, twaalf jaar na de eerste editie: De nieuwe Audi R8 V10 GT RWD (achterwielaandrijving). Met zijn 620 pk/456kW is de R8 GT is het nu de krachtigste achterwielaandrijving van Audi en is hij voorzien van een 7-traps DSG-automaat met een dubbele koppeling. Daarnaast geeft de rijmodus "Torque Rear" de bestuurder de mogelijkheid om te bepalen hoe het overstuur wordt gecontroleerd. Deze bestaat uit zeven standen en kunnen met de satelliet op het stuur worden ingeschakeld. De R8 GT kent een gelimiteerde productie van 333 exemplaren. Het exterieur en interieur verwijzen naar de eerste R8 GT, met speciale lichtmetalen velgen en een interieur dat is uitgevoerd in zwart en rood.
Torenhoge topsnelheid en vermogen
In eerste instantie is de R8 GT RWD gebaseerd op de R8 V10 performance RWD, maar heeft hij de prestaties van de R8 V10 performance quattro vanwege de 620 pk met een 5,2 liter cilinderinhoud en een koppel van 565 Nm tussen de 6.400 en 7.000 tpm (max toerental is 8.700 tpm). De R8 GT RWD accelereert in 3,4 seconden naar 100 km/u en bereikt in 10,1 seconden al een snelheid van 200 km/u. De topsnelheid bedraagt 320 km/u.
De Audi R8 GT RWD heeft een nieuwe DSG-transmissie met dubbele koppeling en zeven versnellingen die nog sneller schakelt. Dankzij de aangepaste overbrengingsverhoudingen zorgt de transmissie in alle versnellingen voor een nog vlottere acceleratie. Exclusief voor de R8 GT RWD is het inlaatspruitstuk van de V10-motor zwart gelakt.
Torque Rear-rijprogramma
De in Böllinger Höfe (grotendeels) met de hand gebouwde R8 GT kent een nieuw rijprogramma: Torque Rear. Als onderdeel van het ESC wordt slip op de achteras gecontroleerd door de tractiecontrole en bestaat uit 7 niveaus: niveau 1 zorgt voor de minste slip en niveau 7 zorgt voor maximale tractiecontrole. Het gewenste Torque Rear-niveau kan met een satelliet op het stuur worden bepaald. Met deze functie kan de mate van slip worden afgestemd op de bekwaamheid van de bestuurder en de omstandigheden op de weg. Sensoren verzamelen gegevens over de draaisnelheid van de wielen, de stuurhoek, de positie van het gaspedaal en de gekozen versnelling. Hierdoor stuurt de ECU van de motor een afgemeten hoeveelheid vermogen naar de achteras van de auto.
Lichter en krachtiger
Ten opzichte van de R8 Coupé V10 performance RWD heeft de nieuwe GT 20 kilo minder gewicht. Zonder bestuurder weegt de auto 1.570 kg. De R8 GT heeft speciale 20 inch tienspaaks velgen die exclusief zijn voor dit model, maar kunnen wel op de openbare weg en op het circuit worden gebruikt met Michelin Sport Cup 2-banden. De velgen zijn gemaakt van gesmeed lichtmetaal en leveren een belangrijke bijdrage aan de totale gewichtsreductie. Daarnaast brengen de standaard keramische remschijven het gewicht verder naar beneden ten opzichte van de R8 V10 performance. Hij heeft standaard R8-schaalstoelen en een R8 performance sportonderstel, dat is uitgevoerd met een stabilisatorstang van met koolstofvezel versterkt kunststof. In combinatie met de twee reactiestangen van rood geanodiseerd aluminium zorgt dit allemaal voor een verdere gewichtsbesparing en een verbetering van de wegligging en stuurdynamiek. Optioneel kan de R8 GT RWD worden besteld met verstelbare veerpoten. De compressie en de uitgaande slag zijn individueel af te stellen met gereedschap dat bij de auto wordt geleverd, waarover kopers instructies krijgen.
Uitstraling en status komen overeen
Voor het uiterlijke onderscheid ten opzichte van de andere R8-modellen heeft Audi Sport GmbH een aantal exclusieve details aan de nieuwe R8 V10 GT RWD toegevoegd. Op de achterzijde heeft de auto een zwart ‘R8 GT’ embleem. De in de windtunnel ontwikkelde Carbon Aerokit is uitgevoerd in hoogglans zwart en zorgt voor een betere koersstabiliteit en hogere bochtsnelheden. De Carbon Aerokit bestaat uit een front splitter, luchtgeleiders op de hoeken van de voor- en achterbumper, speciale zijskirts, een diffuser en een achterspoiler met zwanenhalsophanging die voor een optimale luchtstroom onder de vleugel zorgt en zo de aerodynamische efficiëntie vergroot.
Net als zijn voorganger wordt de nieuwe R8 GT RWD aangeboden in de matte lakkleur Suzukagrijs, maar ook in Tangorood en Daytonagrijs metallic.
Alle edities zijn genummerd
Audi Sport GmbH verwijst in het interieur naar de eerste R8 GT uit 2010, waarbij een combinatie is van zwart en rood. De auto heeft rode veiligheidsgordels die eerder exclusief in de R8 GT van twaalf jaar geleden werden toegepast. De vloermatten en de R8-schaalstoelen zijn ook voorzien van de modelnaam in zwart en rood. Daarnaast is het specifieke productienummer van de R8 GT RWD terug te vinden in het carbon-ingelegde gedeelte voor de versnellingspook.