a224567-large

De evolutie van de Dakar-strijder van Audi

Na de eerste overwinning in de woestijnrally van de Audi RS Q e-tron afgelopen maart in Abu Dhabi, is de evolutieversie nu klaar. Het innovatieve prototype is verbetert voor de Rally du Maroc 2022, wat de laatste voorbereiding op de Dakar Rally van 2023 is: Het totale gewicht en het zwaartepunt van de auto vermindert, dit komt doordat de carrosserie nieuw en lichter is. Verder is de efficiëntie van de elektrische aandrijving beter geworden. De RS Q e-tron voegt nu "E2" toe aan zijn naam; een knipoog naar de beeldbepalende Audi Sport quattro, de evo-versie van de roemrijke Groep B-rallyauto uit de jaren 80. 

a224586-large

Aanpassingen aan de RS Q e-tron

Om de Audi RS Q e-tron nog competitiever te maken voor de E2 werkten chauffeurs, navigators en ingenieurs samen. Geen enkel carrosseriedeel, van het vorige model, is overgenomen. De cockpit is nu aanzienlijk breder om te voldoen aan de opgegeven binnen afmetingen. Daarnaast zijn de voor- en achter panelen opnieuw ontworpen. Alle aanpassingen hebben geresulteerd in een aanzienlijke gewichtsvermindering. Terwijl auto's in de T1U-categorie (waarin de RS Q e-tron E2 valt) volgend jaar zwaarder zouden moeten zijn (2.100 kg in plaats van 2.000 kg), zijn de voorgaande rallyauto’s van Audi te zwaar. Dus ondanks de nieuwe regelgeving is afslanktherapie erg populair.

a224595-large

De vernieuwde voor- en achter carrosserie

Het aerodynamische concept tussen de voor- en achter carrosserie is ook compleet nieuw. De cockpit is het breedste punt, terwijl de carrosserie naar beneden taps toeloopt. Audi heeft de spatborden, die achter de voorwielen zitten en de overgang naar de deuren creëert, verwijderd. Dit stelt ontwerpers in staat om de algehele luchtweerstand met ongeveer 15 procent te verminderen door het gewicht te verminderen. Hierdoor verandert de topsnelheid niet. Deze is wettelijk begrensd op 170 km/u. Er ontstaat een lager energieverbruik in elektrische auto’s, doordat de verbeterde luchtstroom hiervoor een groot voordeel biedt.

a224576-large

Geoptimaliseerd energiebeheer

De elektrische aandrijflijn van de Audi RS Q e-tron E2 bestaat uit een generator, een verbrandingsmotor, een hoogspanningsaccu en twee elektromotoren op de voor- en achteras. Energiemanagement speelt hierbij een belangrijke rol. De elektronische besturing van lastige elektrische aandrijvingen heeft zich ondertussen bewezen. Uitdagingen ontstonden ​​alleen in extreme situaties, waar teveel vermogen werd geleverd in korte tijd, zoals tijdelijke overbelasting van het vermogen bij het springen of op oneffen terrein waar de wielen nauwelijks contact maken met de grond. De nieuwe E2 lost dit probleem op met een verbeterde vermogensregelaar en softwarematige afstemming.

a224571-large

Nieuwe, verbeterde werkruimte

De bediening van de RS Q e-tron E2 is verder geavanceerd. Audi-ingenieurs hebben de displays en de bedieningselementen opnieuw gestructureerd om daarin meer duidelijkheid te creëren. Daarnaast kunnen teams op dit moment sneller en gemakkelijker lekke banden wisselen.

Gemakkelijk verwijderbare carrosseriedelen vervangen de oude omvangrijke reservewielen aan de zijkanten en de velgen zelf zijn ook aangepast, waardoor ze beter beheersbaar zijn.

De nieuwe technologie van de Audi RS Q e-tron E2 wordt voor het eerst gedemonstreerd tijdens het evenement Rallye du Maroc dat plaatsvindt van 1 tot en met 6 oktober. Drie Audi-teams zullen verschijnen aan de start van de demonstratie in de woestijn wat begint en eindigt in Agadir.