De nieuwe A5: opvolger van de A4

 De nieuwe Audi A5 Limousine en Avant zijn onthuld en volgen de A4 op. De A5 zet een hogere standaard neer en is op alle vlakken verder verbeterd. Kijk bijvoorbeeld naar het gespierde design of het nieuwe 'digital stage' schermconcept. Beide modellen staan op het nieuwe Premium Platform Combustion (PPC), waarbij de gedeeltelijk elektrische motoren een hoofdrol spelen. De nieuwe A5-modellen worden dit najaar op de Nederlandse markt verwacht. 

Een sterke uitstraling

De nieuwe Audi A5-modellen zijn langer en breder dan hun voorgangers en dankzij de langere wielbasis hebben ze nóg krachtigere proporties. De voorkant van de A5 Limousine en Avant zet deze toon verder door en ziet er breder en lager uit. Deze voorkant wordt gekenmerkt door de Singleframe grille met honingraatstructuur en de opnieuw vormgegeven, slanke koplampunits. Van de zijkant vallen de lage daklijn en de uitgebouwde wielkasten op die samen zorgen voor een sportieve en dynamische uitstraling. Aan de achterkant zijn de doorlopende 3D-lichtstrip en de donkere diffusor echte statements. 

Strak en overzichtelijk interieur

In het ruime interieur valt direct op dat alles is ingericht volgens de nieuwste Audi-filosofie: strak en overzichtelijk. De virtual cockpit en het MMI touchdisplay zijn geïntegreerd in de 'digital stage' en is uit te breiden met een scherm voor de bijrijder met het optionele voorpassagiersdisplay. Het panoramisch display is gebogen en maakt gebruik van OLED-technologie, wat ervoor zorgt dat de kleuren er nog meer uitspringen. Alles in het interieur is aangekleed met materialen van topkwaliteit, wat het comfort verder verbeterd.

Modernste aandrijving

Bij de marktintroductie van de nieuwe A5 is de 2.0 TFSI beschikbaar. Deze efficiënte, direct ingespoten turbo-benzinemotor is er in twee vermogensversies: een met 110 kW/150 pk en een met 150 kW/204 pk. De laatste is optioneel ook met quattro vierwielaandrijving te bestellen. Het motoraanbod zal na de marktintroductie verder worden uitgebreid. Audi progressive steering met variabele overbrenging is nu standaard op alle Audi A5-modellen. Voor een betere verdeling tussen comfort en dynamiek is er bovendien ook een onderstel met adaptieve demping bestelbaar. 

De nieuwe Audi A5, die geproduceerd wordt in het Duitse Neckeralsum, wordt dit najaar in Nederland verwacht. Prijzen en specificaties worden in aanloop naar de Nederlandse marktintroductie bekendgemaakt.