De nieuwe Škoda Elroq
Tips om het maximale uit uw elektrische Audi te halen tijdens de wintermaanden
Met name tijdens de wintermaanden is het verstandig om gebruik te maken van de features die Audi heeft ontwikkeld om de actieradius van uw elektrische Audi te optimaliseren. Tevens beïnvloeden rijgedrag, het gebruik van bijvoorbeeld dakkoffers en het rijden met een te lage bandenspanning ook uw actieradius op een negatieve manier. Wij hebben voor u de belangrijkste systemen op een rij gezet en geven tips om het maximale uit de accu van uw Audi te halen.
1. Vertrektimer en preconditionering
Bij preconditionering wordt uw interieur voor vertrek op de gewenste temperatuur gebracht. Dit zorgt niet alleen voor een verbeterd comfort, maar ook een groter bereik. Tijdens het preconditioneren via de vertrektimer haalt de auto de hiervoor benodigde energie niet uit de accu, maar wordt deze via de thuiswallbox of een openbaar laadpunt geladen. Dit slimme systeem zorgt ervoor dat er bij vertrek geen energie uit de accu hoeft te worden gebruikt om de auto op te warmen, waardoor het opwarmen niet ten koste gaat van de actieradius.
2. De e-tron routeplanner
Alle volledig elektrische modellen van Audi beschikken over een geavanceerde routeplanner die vooral bij het rijden van middellange en langere afstanden continu de beste e-route voor u berekent. Naast het berekenen van de snelste route op basis van verkeers- en routegegevens, houdt de routeplannen rekening met de rijstijl van de bestuurder en berekent de totale reistijd. Vanzelfsprekend worden eventuele laadstops om de accu op te laden meegenomen in de berekening. Bovendien toont het systeem informatie over het laadvermogen van de oplaadpalen grenzend aan de route en laat het zien of laadpalen beschikbaar zijn of niet. De HPC-laadstations (ultra snel opladen) genieten de voorkeur bij de routeplanner. Bij de e-tron GT-modellen wordt de preconditionering van de batterij geactiveerd, zodat het ultrasnelladen zo efficiënt mogelijk verloopt.
3. Opladen bij lage temperaturen
Het zelfstandig functionerende batterijbeheersysteem (BMS) staat in continue verbinding met het laadpunt of de wallbox om zo het laadvermogen te optimaliseren en zo gedoseerd mogelijk te laden. Het laden wordt automatisch verricht en het systeem beëindigt het laden zodra de accu vol is of een ingesteld laadniveau heeft bereikt, waarbij het maximale laadniveau van 80 procent wordt geadviseerd. Gaande het laadproces reguleert het BMS de spanning in de afzonderlijke cellen en houdt deze in balans. Het intelligente verwarmingsmanagement regelt op de achtergrond de optimale temperatuur van de accu. Wanneer de accutemperatuur de ondergrens heeft bereikt, vermindert het BMS automatisch de laadcapaciteit om de accu zo veel mogelijk te sparen en daarmee zijn levensduur te verlengen. Langzaam opladen heeft dus een positief effect op de levensduur van de accu. Daarnaast raden wij u aan om bij lage buitentemperaturen zo snel mogelijk te laden wanneer u op locatie bent aangekomen. De accu is in dit geval op temperatuur waardoor het laden efficiënter en met een betere dosering verloopt.
4. Uw rijbereik altijd up-to-date
Uw maximale rijbereik wordt continu bijgehouden aan de hand van verschillende factoren. Deze factoren zijn: het batterijpercentage, gemiddelde stroomverbruik en het verbruik in bijvoorbeeld airconditioning. Met dank aan de range monitor kunt u tot in detail zien wat de invloed is van bijvoorbeeld de airco of stoelverwarming op het resterende bereik van uw elektrische Audi. Bij de weergegeven actieradius die u in uw virtual cockpit ziet verschijnen, worden ook onderdelen zoals hoogteverschillen, snelheidslimieten, verkeerslichten en actuele verkeersinformatie meegenomen in de berekening.
5. Het beste voor uw accu
Om de levensduur van uw accu te optimaliseren, wordt aangeraden om bij kortere ritten uw Audi tot maximaal 80 procent op te laden. Daarnaast adviseren wij u ook om de accu niet voor een lagere periode onder een batterijpercentage van 20 procent te houden. Mocht u langere afstanden rijden, kunt u uiteraard uw accu tot 100 procent volladen. Wel is het bevorderend voor de accu om direct te gaan rijden wanneer de accu tot 100 procent is opgeladen.
6. Geo-oplaadprofielen
Audi-rijders kunnen naast de profielkeuze ook laadprofielen configureren voor bepaalde laadlocaties. Wanneer uw laadinstellingen zijn ingesteld voor een specifieke locatie, kunt u het laadproces voor deze locatie configureren. Deze laadprofielen kunt u aanmaken voor meerdere adressen en worden mede dankzij GPS-coördinaten opgeslagen en onthouden.
7. Voorspellende preconditionering
De Audi e-tron GT beschikt over een HPC-oplaadvermogen van 270 kW. Echter dient het accupakket wel op temperatuur te zijn om het laadvermogen te gebruiken. Tijdens het rijden wordt de voorconditionering automatisch gestart. Mocht u een HPC-laadstation als bestemming invoeren in de e-tron routeplanner, wordt op basis van algoritmes de verwachte aankomsttijd gegenereerd. Het conditioneringssysteem bereidt de laadsessie zelfstandig voor, door het benodigde verwarmings- of koelvermogen te gebruiken om zo bij aankomst zo snel en efficiënt mogelijk te kunnen laden.
8. Minimalisatie rolweerstand en verbruik van comfortsystemen
Grotere velgenmaten en bredere banden zijn een lust voor het oog, maar hebben een negatieve invloed op de actieradius. Door de toename van het gewicht wordt de rolweerstand vergroot. Ook dakkoffers verhogen de luchtweerstand, waardoor het aan te raden is om uw dakkoffer zo spoedig mogelijk te (laten) demonteren wanneer u deze niet meer van plan bent te raadplegen. Stoel- en stuurwielverwarming hebben ten opzichte van het klassieke kachelsysteem een positieve invloed op de actieradius. Deze verwarmingselementen verbruiken minder energie aangezien ze alleen specifieke plaatsen verwarmen, in tegenstelling tot het kachelsysteem dat voor het gehele interieur is bestemd. Uw interieurcomfort wordt geoptimaliseerd en uw verbruik neemt af, kortom: een win-winsituatie!
Stel uw vraag