De nieuwe Škoda Elroq
Vier beroemde Audi-ringen, nu is er een vijfde
Vier in elkaar grijpende ringen vormen samen het wereldberoemde merklogo van Audi, dat sinds 29 juni 1932 de fusie symboliseert van vier voorheen onafhankelijke autofabrikanten: Audi, DKW, Horch en Wanderer. Gezamenlijk vormen ze het merk dat we tegenwoordig kennen als Audi AG. Nu is er echter ook ‘De Vijfde Ring’.
Oprichting
Op initiatief van de Staatsbank Sachsen fuseerden het voormalige Audiwerke AG, Horchwerke AG en Zschopauer Motorenwerke J. S. Rasmussen AG (DKW) op 29 juni 1932, om gezamenlijk door te gaan als Auto Union AG. De nieuwe onderneming sloot destijds tegelijkertijd een overeenkomst met Wanderer Werke AG over de aankoop en lease van Wanderer’s automobieldivisie. Na de oprichting was Auto Union AG de op één na grootste autogroep in Duitsland
Vier segmenten
Het nieuwe Audi-merklogo dat voor deze gelegenheid werd ontworpen, bestond uit vier in elkaar grijpende ringen die de onlosmakelijke eenheid van de vier oprichtende bedrijven vertegenwoordigden. De merknamen Audi, DKW, Horch en Wanderer bleven gehandhaafd. Elk van de vier merken van de groep kreeg een specifiek marktsegment toegewezen: waar DKW actief was in het motorfietsensegment en dat van de kleine auto's en Wanderer middenklassers bouwde en verkocht, leverde Audi auto's voor het luxe middensegment en Horch luxe modellen voor de topklasse.
‘De Vijfde Ring’
Nu kunnen liefhebbers van Audi de historie van het merk en van autoproductie in het algemeen ervaren in het August Horch Museum in Zwickau en uiteraard ook in het Audi-museum op het fabrieksterrein in Ingolstadt. Tot en met 24 september is daar de speciale tentoonstelling ‘De Vijfde Ring’ te bezoeken, die het verhaal vertelt van NSU, het oudste voorgangersmerk van het huidige Audi AG. Wie vanuit zijn luie stoel het Audi-museum digitaal wil bezoeken, kan dat op elk willekeurig moment ook doen via de Audi Tradition-app. Deze app is in de app stores voor iOS- en Android-smartphones te downloaden.