Plug-in hybride SUV

Een combinatie van rijplezier en geëlektrificeerde sportieve prestaties, dat is wat CUPRA laat zien. Recent vormde de plug-in hybride CUPRA Leon e-HYBRID-serie al een voorbeeld van die visie. In die zelfde lijn introduceert CUPRA de Formentor e-HYBRID (150 kW/204 pk en de Formentor VZ e-HYBRID (180 kW/245 pk). Dit zijn dé perfecte auto's onder de categorie plug-in hybride SUV's. De auto's zijn deze week als derde geëindigd in de Europese Car of the Year-verkiezing.

Nadrukkelijk van zich laten horen, dat is wat CUPRA de afgelopen drie jaar heeft gedaan. Dit hebben ze waargemaakt met een herkenbaar merklogo, geheel eigen netwerk van CUPRA garages en erg sportieve auto's. CUPRA wil het merk binnenkort in Nederland lanceren als hét merk voor de heuse autoliefhebbers die op zoek zijn naar echt rijplezier. CUPRA zegt zich te onderscheiden in handling, wegligging en de stoere en sportieve look van deze CUPRA-modellen. Hiermee gaan ze hun eigen positie in de markt nemen.

Oog op elektriciteit

Een grote rol speelt elektriciteit in auto's bij CUPRA. Het merk wil namelijk laten zien dat elektrische prestaties, rijplezier en sportiviteit een perfecte combinatie zijn. Dit heeft CUPRA al laten zien met de eerder onthulde CUPRA Leon 5-deurs en Sportstourer. Ook benadrukt het merk dit met de CUPRA Born, wat de eerste volledig elektrische 'hot hatch' van het merk zou zijn. Met de introductie van de CUPRA Formentor e-HYBRID zet het merk weer een volgende stap in de elektrificatie. De coupé is met ingang van april te bestellen in twee krachtige plug-in hybride uitvoeringen. 

Krachtig en doelgericht

Een 1,4-liter turbo-benzinemotor werkt samen met een elektromotor in de Formentor e-HYBRID-modellen. Er is keuze uit twee verschillende modellen die beide zijn uitgevoerd met een automatische DSG-transmissie met dubbele koppeling. Het systeemvermogen van de auto is goed voor 150kW/205 pk. Door deze kracht van de motoren accelereert de auto van 0 naar 100 km/h in 7,8 seconden en heeft hij een topsnelheid van 205 km/h. ). De Formentor VZ e-HYBRID heeft een systeemvermogen van 180 kW/245 pk. Deze versie sprint in 7,0 seconden van 0-100 km/u en haalt een topsnelheid van 210 km/u. Gemiddeld verbruikt hij 1,4-1,6 l brandstof per 100 km (CO2: 31-35 g/km)*.

Starten met elektriciteit

De CUPRA Formentor e-HYBRID heeft een geconcentreerd 13 kWh lithium-ion accupakket. Deze accu weegt 130 kg. Het is in verband met de rijdynamiek zo laag mogelijk geplaatst. Door het accupakket heeft de auto een elektrische rijdwijdte van maximaal 58 km (WLTPS, 54 km voor de Formentor VZ e-HYBRID). Ook heeft de accu een eigen afkoelsysteem met een expansievat en radiator. Met behulp van deze onderdelen is het optimaal functioneren bij hoge en lage tempraturen mogelijk. Het helemaal laden van het accupakket bij een wallbox van 3,6 kW duurt 3 uur en 40 minuten. Bij een 2,3-kW laadpunt duurt het laden ongeveer 5 uur.

Als de accu voldoende is opgeladen start de CUPRA Formentor altijd in de elektrische modus. Wanneer er snelheden van boven de 140 km/h worden gehaald, of de accucapaciteit komt onder een bepaald niveau, schakelt de auto automatisch over naar de hybride-modus. Er zijn twee verschillende hybride-modi: automatisch en manual. Bij de automatische versie is hij gericht op een optimale laadstatus. Bij de manuele-modus zijn er drie opties:

  • In 'Charge' helpt de 1.4 TSI het opladen van de accu
  • in 'Hold'-modus blijft de actuele voorraad energie houden
  • In 'Reserve' is het mogelijk om een bepaald percentage van de capaciteit te houden, om hiermee het laatste stuk van de reis helemaal elektrisch af te kunnen leggen.
cupraformentore-hybridhigh37

Stoere CUPRA design

Een krachtig en bekoorlijk design. Dat is iets wat gelijk opvalt aan elke Formentor. Ook hebben de e-HYBRID-modellen een lange motorkap, een aflopende daklijn, een grote grill en wederzijds verbonden achterlichten. Er zijn een paar herkenningspunten: de in koperkleurige uitlaatopeningen aan de achterkant en de klep van de laadopening linksvoor die te ontgrendelen is via een knop in de deur van de bestuurder. 

Ook is het fraaie interieur helemaal in CUPRA-stijl. Denk bijvoorbeeld aan een afwerking van koperkleurige details en het donker geborstelde aluminium op de VZ accenten. Het sportstuur is uitgevoerd met grote, sportieve schakelpaddles. Een CUPRA-knop is op de VZ-uitvoeringen te vinden in het stuur. Hiermee kun je de gewenste rijmodus kiezen. Standaard op beide uitvoeringen is de Digital Cockpit. Deze geeft informatie over de elektrische actieradius die nog beschikbaar is en over de aandrijfmodus. Met het 12 inch touchscreen is het infotainmentsystem aan te passen. 

Bewonder hier de CUPRA Formentor e-HYBRID