De nieuwe Škoda Elroq
Jeroen ten Brummelhuis, kortweg JTB, is al jaren een graag geziene gast in onze showroom en werkplaats. Iedereen kent hem op de Hengelose vestiging door zijn vlotte babbel en mooie auto's, auto's die anders zijn. Waarom anders? Hij is anders, dus zijn auto's ook. JTB is registeraccountant en zelfstandig ondernemer, CUPRA-rijder van "beroep" en zijn "tweede kantoorpand" is de Grolsch Veste. Zijn persoonlijkheid is zijn handelsmerk en hier hoort ook een bepaalde auto bij. Jeroen is onderdeel van onze familie en daarom werd het eens tijd om met hem te babbelen over zijn liefde voor auto's en de Spaanse merken.
Waarom SEAT?
"Ik ben naar SEAT gegaan, omdat ze unieke auto's hebben en onderdeel zijn van Volkswagen AG. Dat Spaanse design met de Duitse betrouwbaarheid en degelijkheid was voor mij de beweegreden om voor SEAT te gaan. Eén van mijn eerste SEAT's betrof een knaloranje Leon, lekker anders. Daarna ben ik voor een Leon CUPRA 280 gegaan, net iets sportiever."
Hoe is de relatie tussen jou en Huiskes-Kokkeler ontstaan?
"Toen Huiskes-Kokkeler het SEAT dealerschap veertien jaar geleden overnam, was dit mijn eerste kennismaking met het bedrijf. Ik ga er hard in als ik het er niet mee eens ben, dat weten ze hier ook. Daardoor weet je wel wat je aan mij hebt, ik wil gewoon dat het geregeld wordt. Die transparantie naar elkaar en er niet omheen draaien, is wat de relatie zo goed maakt. Als ik op vakantie ga, moet er een skikoffer op het dak en wil ik de banden op de juiste spanning. Die ontzorging zoek ik in een mobiliteitsprovider."
Welke SEAT/CUPRA is voor jou het meest bijzonder?
"De SEAT Leon CUPRA R sprong er voor mij het meest uit en was verre van standaard. Dit was nummer 487 van de 799 geproduceerde auto's. Deze auto was echt JTB! Er zijn er toen zes naar Nederland gekomen en Huiskes-Kokkeler heeft me, toen het bekend werd, direct gebeld. Ik kon niet kiezen, het was 'Take it or leave it'."
Wat rijd je nu?
"De Formentor VZ 4DRIVE met 310 pk is nu mijn dagelijkse vervoer. Deze auto is voor het gezin perfect en heeft ook iets meer cachet dan de Leon, vooral in mijn vakgebied. Het enige nadeel aan deze auto vind ik, dat ik soms moet uitleggen dat ik niet een standaard Formentor rijd. Ik droom eigenlijk nog wel van de Formentor VZ5, de 390 pk-variant met vijfcilinder. Lekker weer wat anders dan een reguliere Formentor. Net even dat speciale wat ik zoek in een auto."
Wat zijn jouw vereisten bij het uitzoeken van een auto?
"Er zijn bij mij drie dingen van belang bij een auto: een veilige storingsvrije auto, zoals mijn Formentor VZ nu is. Een goede actieradius, die beïnvloedbaar is door mijn rijstijl en de mogelijkheid om te kunnen tanken binnen een afzienbare afstand. Ik kan deze auto heerlijk dagelijks gebruiken en er soms mee "tekeer gaan", maar deze rijdt ook zo naar Zwitserland op de cruise-modus. Als je een keer "los wil gaan", gebruik je de launch control; geweldig!"
Rijd je ook wel eens elektrisch?
"Laat ik duidelijk zijn: de elektrische aandrijving is voor mij de toekomst. We moeten de wereld goed achterlaten, ook voor onze kinderen. Ik ben daarentegen ook heel simpel en wil gewoon het brandstofgemak nog even behouden zolang het kan; ik wil een ronkende motor ervaren.
"De auto's die ik rijd, moeten anders zijn. De auto is een verlengstuk van mijn persoonlijkheid, ik ben volgens sommige personen dan ook anders. Ik wil dat mijn auto hierop aansluit. Zolang het merk dat voor elkaar krijgt, ben ik trouw. SEAT CUPRA toen en CUPRA nu, bestaat nog steeds uit een gamma met speciale modellen. Ik vind het mooi dat het een uniek merk is, dat toch voor iedereen bereikbaar is."
Waar wil je mee afsluiten?
"Mijn zoon mag soms voorin de auto zitten en dan roept hij: papa, CUPRA! Hier bedoelt hij dan mee dat het dezelfde auto is als degene waar we in rijden. Ik zeg dan lachend tegen hem: nee, dit is niet dezelfde als die van papa. Ik krijg dan ook van de CUPRA-rijders een handje of even grootlicht. Dit is voor mij ook onderdeel van de exclusiviteit. Hierin hoort ook het gevoel dat je met een selecte groep de passie en de liefde voor het merk en de auto deelt. Dit kan binnen het merk zijn, maar ook met een mooie groep van Huiskes-Kokkeler relaties. Ik hoop van harte dat CUPRA erin blijft slagen om deze speciale modellen op de markt te houden."