De nieuwe Škoda Elroq
Onlangs in zijn nieuwe functie getreden bij De Graafschap: Richard Roelofsen. Hij heeft in de voetbalwereld inmiddels een aardige CV opgebouwd als Ex-professioneel voetballer, voetbaltrainer en nu hoofdscout en coach bij De Graafschap in Doetinchem. Als voetballer van onder andere Zwolle, Vitesse, Heracles en De Graafschap, heeft hij veel verschillende auto's gereden die de clubs hem aanboden. Op de vraag: "Wat was je eerste auto?", moest Richard even terug in de tijd. "Een Golfje was volgens mij mijn eerste auto", antwoordde hij. Richard rijdt nu ongeveer twee maanden een Škoda Enyaq iV 80 van Huiskes-Kokkeler Lease. Wel even iets anders dan een Golfje!
Hoe bevalt de Enyaq?
Het is de eerste elektrische auto voor mij, niet mijn eerste Škoda. Ik moet zeggen dat mijn beeld van het merk Škoda, in positieve zin, enorm veranderd is. Ik vond het vroeger altijd een beetje een oud-bollig merk. Het merk heeft de afgelopen decennia veel meer klasse gekregen, daarnaast is het comfort en het rijgedrag echt perfect. De Enyaq is hier voor mij het summum van.
Henk Hillen van Huiskes-Kokkeler Lease heeft mij begeleid in het kiezen van de juiste auto. De samenwerking hierin tussen De Graafschap en de leasemaatschappij is echt perfect. We geven aan wat het budget is en wat mijn wensen zijn, Henk zorgt er dan voor dat ik een auto op maat krijg. Ik maak als scout veel kilometers en dan moet ik gewoon iets goeds onder mijn kont hebben: een auto die betrouwbaar is en die me comfortabel op lange afstanden van A naar B brengt.
Henk heeft je uitgenodigd om te komen rijden in de Audi e-tron GT. Wat was je eerste reactie toen je in de e-tron GT stapte?
Ja, dat was eigenlijk een grote verrassing. Ik kreeg een uitnodiging om eens te komen proefrijden in een Audi e-tron, ik verwachtte dus in een e-tron SUV te gaan rijden. Toen ik en mijn vrouw de parkeerplaats op reden, grapte ik naar haar dat mijn proefritauto al aan de lader stond. Ik wees op dat moment naar de e-tron GT. Het was uiteraard een mooie verrassing toen ik hoorde dat ik inderdaad twee dagen in de e-tron GT ging rijden.
De eerste indruk was eigenlijk wat ik ook al wel verwachtte van Audi: het straalt klasse uit zowel in het interieur als het exterieur. Het is een genot om in te stappen, je hebt bijvoorbeeld veel meer ruimte dan ik verwachtte. De stoel schuift aan nadat ik was ingestapt en daardoor zit je direct comfortabel. De afwerking en het gevoel van luxe is iets dat er echt bovenuit steekt, uiteraard is de power en snelheid van de GT verbazingwekkend.
Heb je dit nog even uitgeprobeerd?
Dit heb ik zeker wel uitgeprobeerd. Uiteraard verantwoord op een stuk weg waar dit ook even kon.
Vond je het tegenvallen om daarna weer in de Enyaq te stappen?
Tegenvallen? Nee absoluut niet. Het zijn gewoon twee verschillende auto's. Ze zijn dan wel beide elektrisch, maar qua karakter zijn ze heel verschillend.
Over het karakter gesproken. Waar zou je als scout/coach de Enyaq en de e-tron GT plaatsen op het voetbalveld?
De e-tron GT gaat sowieso in de spits. Het is een auto die echt rechtstreeks op zijn doel af gaat en uiteraard lekker snel is. De Enyaq is voor mij echt een alleskunner, die perfect op het middenveld kan staan. Ik kijk bij mijn beroep als scout secuur naar de spelers die we aantrekken, maar zo kijk ik ook naar de auto's die ik wil gaan rijden. Wanneer ik bijvoorbeeld weet dat ik over zes maanden een nieuwe auto kan gaan rijden, ga ik direct op onderzoek uit. Ik kijk wat het budget is en dan ga ik onderzoeken en vergelijken. Ik pluis het helemaal uit!
Wat was je beeld van elektrische mobiliteit voordat je zelf in een Enyaq en e-tron GT stapte?
Ik keek op tegen het rijden van lange afstanden in combinatie met het laden van de accu. De actieradius van de meeste elektrische auto's was een aantal jaren geleden ook nog niet heel groot. Ik rijd nu in de Enyaq iV 80 en die actieradius-angst heb ik nu totaal niet meer. Ik kan er op een volle accu zo'n 470 kilometer mee rijden en dat is voor mij echt perfect. Bij extreem grote afstanden plan ik het laden vaak gewoon in combinatie met de lunch onderweg. Geen probleem!
De eerste paar dagen was even wennen in een elektrische auto, maar dat was na een week volledig weg. Ik moet nu wennen als ik in een brandstof auto stap. Ik zou absoluut niet meer terug willen naar een brandstof aangedreven auto. De rust is heerlijk en ik vind het belangrijk om maatschappelijk en groen bezig te zijn, dit vertalen we ook door naar onze werkzaamheden bij De Graafschap.
Ten slotte: wat is voor de ideale opvolger voor jouw Enyaq iV?
Ik vind de Enyaq Coupé iV RS echt prachtig, dat zou een mooie volgende stap zijn. De Coupé staat weer net wat hoger in het segment. De Volkswagen ID.5 GTX vind ik trouwens ook heel erg gaaf, een collega van mij gaat die binnenkort rijden. Hier ga ik zeker even gebruik van maken; die ga ik even een paar dagen van hem lenen!