40 jaar SEAT in Nederland

In 2023 viert SEAT dat het 40 jaar actief is op de Nederlandse markt. In die 40 jaar heeft SEAT allerlei verschillende modellijnen geïntroduceerd. Hiervan zijn er ook nog een aantal vrij bijzonder. Wij hebben zeven unieke SEAT-modellen voor u op een rijtje gezet.

seat models

Geschiedenis gaat verder terug

Als we zeggen dat SEAT 40 jaar actief is in Nederland zitten we niet helemaal bij het rechte eind. SEAT had namelijk vóórdat de SEAT Ronda (een in licentie gebouwde FIAT Ritmo) in 1983 naar Nederland kwam, al SEAT-modellen op de Nederlandse wegen rijden. Dit ging alleen via de FIAT-importeur en dus niet via een eigen merkimporteur. Pas in 1983 kreeg SEAT zijn eigen importorganisatie in Nederland. Dus als u in de jaren 70 tot aan 1983 een SEAT wilde hebben, kon dit enkel via de FIAT-importeur. SEAT viert dus eigenlijk het 40-jarige bestaan als importeur in Nederland.

Seat 600

Samenwerken met de FIAT-importeur

Begin jaren 70 werd deze samenwerking met de FIAT-importeur in gang gezet door de komst van de SEAT 600. Niet veel later kwam via deze constructie ook de SEAT 133 naar Nederland. Deze SEAT was gebouwd door SEAT, maar was grotendeels gebaseerd op de al gevestigde FIAT 850. De SEAT 1430 Special kwam op dezelfde wijze naar Nederland, deze auto kon gezien worden als de Spaanse versie van de FIAT 124. Ook de SEAT 1200/1430 Sport (1977-1979) berust op die FIAT en was aangekleed met grote schildbumpers.

seatibiza2-3-2

1. SEAT Ibiza I als onderscheider

Begin jaren 80 probeerde SEAT zich stapje voor stapje los te maken van FIAT. Dit was ook het moment waarin ze de welbekende Ibiza ontwikkelden. Deze compacte hatchback was getekend door de beroemde ontwerper: Giugiaro. De Ibiza werd gelanceerd in 1984 en werd als super-strak gezien. Dit was mede te danken aan de dunne raamstijlen en het grote glasoppervlak. Wat de Ibiza zo bijzonder maakte was dat het motorblok, de lichtgewicht viercilinder, was ontwikkeld in samenwerking met Porsche. Dit werd al snel een begrip opzich met de kreet ‘Motor System Porsche’. De lichtgewicht viercilinder was namelijk samen met Porsche ontwikkeld. De Ibiza 1.5 GLX was de koning van de Ibiza’s, dit model leverde en 85 pk en werd vaak uitgevoerd met lichtmetalen velgen. De 1.5 kon rijden op loodvrije benzine, wat voor die tijd heel bijzonder was aangezien we ons nog voor het katalysatortijdperk bevonden. Doormiddel van een grotere wielbasis en speciale gestoffeerde stoelen was er meer ruimte en comfort aanwezig. De lancering van de Ibiza liet in ieder geval zien dat SEAT zich van FIAT aan het afscheiden was en zijn eigen weg wou inslaan.

toledo os

2. SEAT Toledo 2.0 GT 16V was een prijswinnaar

SEAT-modellen die gebaseerd waren op FIATs waren niet de enige modellen die op andere merken zijn geïnspireerd. Zo werd SEAT in 1990 een volledig lid van de Volkswagen Groep en dat resulteerde een jaar later in de eerste SEAT gebaseerd op een combinatie van Volkswagen-modellen: De SEAT Toledo was gebouwd op het Golf II platform en had het formaat van een Volkswagen Jetta. Dit betekent dus dat de Toledo net als de Jetta een vijfdeurs sedan was met een gigantische kofferbak van 550 liter. In het eerste jaar dat Nederlanders deze praktische Toledo konden kopen, werden er bijna 3200 verkocht. De Toledo 2.0 GT 16V was het topmodel met 150 pk, maar was nog steeds goed betaalbaar. Dit gaf de Toledo een groot voordeel ten opzichte van veel concurrenten en maakte deze auto een populair model. Zo populair dat hij zelfs werd gebruikt op de opening van de Olympische Spelen van Barcelona in 1992. Vervolgens in 1999 werd de productie van de Toledo I stilgezet en vervolgd door de Toledo II. Deze opvolger had een veel kleinere kofferbak waardoor hij kelderde in populariteit.

seat-leon-cupra-764-e79605

3. SEAT Leon 2.8 V6 Cupra 4/Topsport 4

SEAT presenteerde in 1999 de Leon. De Golf IV lag aan de grondslag van dit nieuwe model, maar de Leon zag er spannender uit en beschikte over een sportiever onderstel. Het interieur was niet afkomstig van de Golf maar van de Audi A3, dat dus veel exclusiever was. Tevens werd de Leon standaard met vijf deuren geleverd, waar dat bij de Golf er maar drie waren. Er was ook overvloed in keuze wat betreft het motorblok. Het krachtigste blok lag in de vierwielaangedreven SEAT Leon 2.8 V6 CUPRA. Die kennen we vanaf 2002 onder de naam Topsport 4. De zes cilinders van het blok voorzag de auto van 204 pk en produceerde een uniek geluid. Een sprintje naar de 100 km/u deed dit bolide zonder wielspin in een tijd van 7,3 seconden. Eveneens had het model een hoge topsnelheid van 235 km/u.

seat-ibiza-fr-3-door-13-d56bd1

4. SEAT Ibiza FR 1.9 TDi is de Polo maar dan net anders

De Ibiza III had net als de Ibiza II veel overeenkomsten met de Volkswagen Polo. Maar de Ibiza onderscheidde zich van de Polo door zijn rondingen en de door Walter de’Silva ontworpen lichtunits. Ook op motorisch vlak viel er een hoop te beleven met deze Ibiza. Een heel populair model was de 130 pk sterke FR 1.9 TDi uit 2002. Het voertuig was zuinig maar toch behoorlijk vlot en daardoor zeer geliefd. Enige bijkomstigheid was dat deze FR 1.9  TDi’s wel behoorlijk stijf waren en daardoor op de minder wegen behoorlijk kon stuiteren. Het topmodel was de 160 pk en 330 Nm sterke Ibiza FR 1.9 TDi. Met deze auto was u in het bezit van een zeer snelle compacte diesel.

cupra leon

5. SEAT Leon Cupra 310 Limited Edition als echte Autobahn-killer

Na de eeuwwisseling werd er met veel lof gesproken over de tweede generatie Leon. Het design was zeer geliefd en dit kwam vooral door het design van de handgrepen. Die waren bij de achterportieren namelijk weggewerkt in de raamlijst. Maar ook de kleine gril maakte het model uniek en de vergelijking met het sportieve Alfa Romeo was snel gemaakt. Dit was niet zo gek aangezien de’Silva door de Volkswagen-concern werd gevraagd om een sportief uiterlijk te maken. De’Silva had al ervaring daarmee door zijn tijd bij Alfa Romeo en dat was dus te zien in het design.

Limited Edition

Het klapstuk was de heftige Cupra 310 Limited Edition uit 2009. De 2,0-liter TFSI-motor was door tuningspecialist ABT uitgeknepen van 240 naar 310 pk. Deze krachten werden zonder sperdifferentieel en alleen via de voorwielen op de weg losgelaten. Als de wielspin goed kon worden beperkt zat de auto met 5,7 tellen vanuit stilstand op de 100 km/h. Op de Duitse Autobahn was de Leon met een topsnelheid van 259 km/u sneller dan de fors duurdere Mercedessen en BMW’s.

Mii Electric

6. SEAT Mii Electric: de betaalbare EV

Met de introductie van de SEAT Mii Electric in 2020, kwam SEAT met een betaalbaar alternatief voor een stadsauto met verbrandingsmotor. De auto had toen der tijd een nieuwprijs van 23.400 euro wat fors goedkoper is dan vele andere EV’s. Met een volle batterij kon onder optimale omstandigheden een actieradius van 360 kilometer worden gehaald. De Mii was een echte stadsauto met zijn kleine formaat en draaicirkel. Door de elektrische aandrijflijn van 84 pk, zit de Mii met 3.9 seconde al op de 50 km/u.

Web Ready PNG-SEAT-Tarraco-e-HYBRID_017_HQ

7. SEAT Tarraco 2.0 TSI 4Drive FR is de moderne familieauto

De 190 pk sterke SEAT Tarraco 2.0 TSI is op het moment één van de krachtigste modellen van SEAT. Door zijn formaat en vermogen combineert de auto ruimte met goed rijgedrag. De Tarraco wordt vaak een SUV genoemd, maar is eigenlijk meer een mpv. Dit alles door dat de Tarraco ook beschikbaar is met een derde zitrij. Het model is standaard voorzien van vierwielaandrijving voor een goede balans als de auto accelereert. Met een 8 seconde 0-100 km/u tijd is de auto een vlotte keuze voor een groot gezin.