De nieuwe Škoda Elroq
Superieur
De Škoda Octavia Combi bestaat officieel al een kwart eeuw. Deze ruime Tsjechische stationwagen is in het dagelijkse verkeer niet meer weg te denken is voor Škoda zeker een succesmodel. In deze periode van 25 jaar groeide de gehele Octavia-serie uit tot één van Škoda’s bestverkochte modellen. Maar liefst ruim 7,1 miljoen exemplaren, verdeeld over vier generaties, kwamen uit de fabriek gerold, waarvan 2,8 miljoen Combi-uitvoeringen.
De naam ‘Octavia’ werd geïntroduceerd als moderne versie van een klassieke bestseller van vroeger Škoda Spartak. Dit model ging in 1959 in productie. De eerste beelden van de Octavia leken heel erg op de Spartak, waarbij er slechts enkele wijzigingen aan de carrosserie te zien waren, zoals de grille en de achterlichten. In het interieur waren natuurlijk veel meer wijzigingen te zien: zo kreeg hij een nieuw dashboard en een vooras met schroefveren, maar bleef de achteras in takt met de bladveren. In die tijd waren dit superieure rijeigenschappen, wat kwam door de onafhankelijke ophanging rondom de carrosserie. Dit is 25 jaar Škoda Octavia Combi.
De grondlegger
Een jaar later alweer (1960) volgde de verlengde Combi-versie van de Spartak, die in heel Europa al snel enorm populair werd. De stationwagen had een ruimer interieur en een bagageruimte met vlakke bodem, waarbij de laadruimte tussen de 690 en 1.050 liter kon variëren. De Octavia Combi bleef tot 1971 slechts op de markt, terwijl de Tudor-versie (sedan) maar tot 1964 in productie bleef. De Spartak werd op zijn beurt vervangen door de Škoda 1000 MB. In eerste instantie werden diverse prototypen niet bekroond tot productiemodel, maar toch was dit een goede opvolger. Enkele jaren later, op 3 maart 1998, werd de Octavia Combi gepresenteerd op de Autosalon van Genève als diens opvolger. Dit bleek een succesvol vervolg. Hij beleefde dus zijn wereldpremière 25 jaar geleden.
Het debuut in 1998
Škoda presenteerde haar nieuwe, robuuste en veilige stationwagon, welke destijds werd beloond met vier Euro NCAP-sterren. De eerste Octavia werd ontworpen door Dirk van Braeckel samen met Luc Donckerwolke, die ook voor het design van Lamborghini heeft getekend. Deze eerste moderne Octavia Combi maakte zijn debuut in 1998, twee jaar na de hatchback. De Combi kreeg 20 liter meer aan bagageruimte (548 liter); de afmetingen van het exterieur bleven dezelfde als bij de hatchback, behalve de hoogte die met 19 mm groeide tot 1,448 meter.
Facelift
In september 2000 kwam er de facelift, waarmee de Octavia Combi een nieuw front kreeg, met rondere koplampen en bumper, met daarbij helder glas voor de voor- en achterlichten. Ook werden de B-stijlen en de motorruimte versterkt en werd de achteras aangepast om de auto hoger te verstellen. De eerste generatie Octavia werd ruim 470.000 keer geproduceerd. Ondanks dat de tweede generatie in 2004 werd geïntroduceerd, werd de productie van deze generatie pas in november 2010 beëindigd.
Tweede generatie
De Octavia ‘mark II’ werd in 2004 onthuld, ook op de Autosalon van Genève. Het verschil met de eerste generatie is dat hij verschillende motoren kreeg, modernere technologie en een robuustere look. De grote grille werd trapeziumvormig en de voorbumper liep naadlozer over in de carrosserie. De buitenspiegels kregen zelfs richtingaanwijzers (wat op dat moment modern was) en de B-stijlen werden van een groter formaat voorzien. Nu kwam de Octavia Combi voor het eerst in hetzelfde jaar als de hatchback en kreeg hij een bagageruimte van maar liefst 580 liter (1.620 liter met de achterbank neergeklapt). Nu kwam er ook nog een vierwielaangedreven versie, de Octavia Combi 4x4 en de extra sportieve Octavia RS. Deze werden geleverd in zowel de hatchback, als in de Combi-variant. In 2007 introduceerde Škoda bovendien de Octavia Combi Scout, welke geschikt was voor offroad-wegen en was voorzien van forse kunststof bumperpartijen, zijskirts, dorpelverbreders en bodembescherming. Bijna 900.000 Combi’s werden van deze generatie geproduceerd.
Derde generatie op een vernieuwd platform
De volgende, derde generatie van de Octavia werd nu samen met de Octavia Combi, op 11 december 2012 wereldwijd gepresenteerd, nu vanuit het Škoda Museum in Mladá Boleslav. Zes dagen begon de productie al. Jozef Kabaň was de ontwerper van deze derde generatie Octavia. De auto werd gebouwd op het nieuwe MQB A-platform en kregen deze keer een bagageruimte van 590 liter voor de hatchback en 610 liter voor de Combi.
In januari 2017 werden in Wenen de nieuwe looks van de facelift van deze generatie onthuld. De belangrijkste opvallendheden waren de dubbele koplampunits, optioneel met LED-technologie. Tevens werd het moderne voorspellende voetgangerbeschermingssysteem mogelijk. De achterwielen werden iets verder uit elkaar gezet, zodat ook de grip verder verbeterde (los van een sportiever uiterlijk).
Vierde en huidige generatie
De huidige generatie Octavia Combi maakte zijn opwachting in november 2019. Hierbij was het bijzonder dat de Combi-versie ditmaal eerder werd gepresenteerd dan de hatchback. De nieuwste vierde-generatie Octavia Combi staat op het moderne MQB-platform, dat eenvoudiger aangepast kan worden op de elektrificatie in de toekomst. Hierdoor was de Octavia Combi IV de eerste mild-hybride en plug-in hybride, voor het eerst leverbaar. Het interieur is eveneens bijtijds, waarmee de focus ligt op de digitalisering. Jozef Kabaň legde de basis voor het design, dat werd voltooid door zijn opvolger, Škoda’s huidige Head of Design, Oliver Stefani.