De nieuwe Škoda Elroq
25 jaar oud
In september 1997 onthulde Škoda een designmodel van de allereerste Octavia Combi. Dit ontwerp had veel fans bij de internationale autoshow in Frankfurt van dat jaar, waardoor hij zonder grote aanpassingen in productie ging.
In 1992 startte de ontwikkeling van de moderne Škoda Octavia Combi, kort nadat het Tsjechische automerk onderdeel werd van de Volkswagen Groep. In eerste instantie zou de ruime vijfdeurs zijn techniek delen met de Volkswagen Golf 3, maar het nieuwe vlaggenschip uit Mladá Boleslav nam echter alleen genoegen met het allerbeste. Škoda nam het voortouw om het compleet nieuwe A4-platform van de Golf 4 en Audi A3 te gebruiken.
De show stelen
De Octavia kreeg zijn Stationwagen-broer in 1996 erbij. Althans, dat was de onthulling. Op dat moment werd het model direct populair bij Škoda-klanten, die helemaal weg waren van het elegante en tijdloze ontwerp van Dirk van Braeckel. 25 jaar later is de Belgische auto-ontwerper nog altijd content met de proporties van de auto.
Als hatchback bood de Octavia al enorm veel bagageruimte, maar tijdens de IAA in Frankfurt van 1997 laat de ontwerpstudie van de toekomstige Octavia Combi alle aanwezigen verbazen. Op deze prachtige autoshow schittert een paars studiemodel met een kofferbak van 548 liter (en met een neergeklapte achterbank zelfs beschikt over 1.512 liter) laadruimte. De aanwezige autojournalisten zien in de praktische Octavia ‘een moderne middenklasser die de strijd met de meeste Europese topmerken aankan’. Dit paarse model bestaat nog altijd en wordt veilig bewaard in het magazijn van het Škoda Museum in Mladá Boleslav.
Zijkant carrosserie uit één stuk gemaakt
Naast het stellen van hoge eisen aan de techniek van de auto, wordt er door Škoda ook flink geïnvesteerd in de moderne productiemachines van de Octavia. Het productiecomplex in Mladá Boleslav heeft onder meer een lasfabriek die in drie ploegen werkt en honderden carrosserieën per dag maakt. Škoda installeert zijn grootste pers ooit om het hele zijpaneel van de vierenhalve meter lang, een stationwagen uit één stuk te kunnen maken. De stampmatrijs weegt los al 63 ton en is op een tiende millimeter nauwkeurig.
Nederland is een land voor stationwagens
De serieproductie van de Octavia Combi startte in februari 1998, waarna de officiële wereldpremière plaatsvond op 5 maart 1998 tijdens de Autosalon van Genève. De eerste auto’s werden uitgeleverd in mei van dat jaar.
In het eerste jaar is 15% van alle verkochte Octavia’s een COMBI. In 1999 stijgt dit aandeel naar 36% en in 2001 loopt het op tot ruim 40%. Ondertussen zijn we toe aan de vierde generatie Octavia. In Nederland is de Combi al jaren veruit het populairst, maar Nederland is dan ook een echt stationwagenland.