Dwars door Afrika

Met een Škoda dwars door de Sahara rijden, dat klinkt als een grote uitdaging. Vandaag precies 90 jaar geleden trok een Škoda 633 vanuit Tsjechië naar het noorden van Afrika. De beweegreden van Škoda was om de betrouwbaarheid van zijn modellen te bewijzen, dus moest de slechtste ondergrond worden bereden. Dit moest met de Škoda 633, een betaalbare middenklasser toentertijd, welke juist was ontworpen om op de slechtste Europese wegen te rijden. Toch wilde Škoda ontdekken of dit model met 33 pk ook de Saharawoestijn kon berijden. Mocht de auto hierin slagen, dan zou dat een enorme boost geven aan het op dat moment al betrouwbare merkimago van Škoda.

s633-pristrojovka-cb0717f8

Zware tocht

De persoon die dit mocht gaan bewerkstelligen was Jiří Hanuš, de toen 27-jarige zoon van een Škoda-directeur. Op 17 februari ging hij het avontuur aan en vertrok hij in een Škoda 633 vanuit het dorp Radlík (een halfuur rijden vanaf Praag) naar de Franse havenstad Marseille. Dat was al een afstand van bijna 1500 kilometer. Dat was destijds al een enorme opgave, gezien het comfort in de jaren ’30 nog niet ‘Je van het’ was.

Goedkoopste uitrusting

Het was een donkergroene Škoda 633 die over een zescilindermotor beschikte die een week later, op 24 februari 1933 aankwam in Algerije. Het was overigens geen speciaal geprepareerde auto, maar een gangbaar productiemodel van zelfs de goedkoopste uitrusting, ook de banden waren standaard. De lokale bevolking had er allesbehalve vertrouwen in. Jiří integendeel, twijfelde geen moment en begon vol vertrouwen aan de route van ruim 6500 kilometer vanaf Algiers naar Dakar. Het was toen zelfs zo dat een officieel papiertje hem de garantie gaf dat er naar hem gezocht zou worden als hij vermist zou worden. Maar niet eerder dan vijf dagen na de finish zoals deze gepland stond.

hanus-nalodeni-vozu-copy-1918e9af2

Door het stof

Een afstand van 442 kilometer werd door de Škoda 633 over asfalt afgelegd. Na het asfalt volgde enkel nog stof. Jiří navigeerde naar de oasestad Ghardaia door de telegraafpalen te volgen gedurende 211 kilometer. De Škoda 633 doorstond een zwerm sprinkhanen, maar toch moest Jiří bij het hotel noodgedwongen stoppen vanwege een lekke band.

325.1-2-f197277a

Schokken en beven

De volgende dag kreeg het avontuur een vervolg. Door het oneffen terrein ging het met schokken en beven in de auto. Na een tijd verder te rijden op de route werd het vlakker. Na een saaie rit door een landschap zonder enige herkenningspunten kwam de Škoda 633 aan in de plaats Reggae. Vanaf hier begon de tour door de woestijn pas.

741-23-sko-sb-mapa-afrika-en-23875fbe

Ongekende hitte

Vervolgens kwam er een ware beproeving voor zowel de Škoda 633, als voor chauffeur Jiří. In dit gebied kwamen zelfs chauffeurs te overlijden nadat zij uit wanhoop de laatste druppel koelvloeistof uit de radiateur van de auto hadden gedronken om de dorst te lessen. Daar waren ze bij Škoda op voorbereid. Mocht het zo zijn dat de Škoda 633 in het zand vast zou komen te zitten, nam Jiří twee planken mee om onder de wielen te leggen. Verder had hij 173 liter benzine, 15 liter olie en 28 liter water meegenomen. Het was ongelofelijk heet en dus moest Jiří zelfs regelmatig hallucineren, maar uiteindelijk wist hij de Soedanese grens te bereiken.

Jiří vertelde later dat het terrein daar verschrikkelijk was. Het diepe zand was daar bezaaid met gras bulten tot wel 30 centimeter hoog. Het hoge gras slaat tegen de voorruit en lagen er boomstronken overal in het zand.

hanus-nalodeni-vozu-copy-1918e9af2

Gazellen, wrattenzwijnen en slangen

Het chassis en de carrosserie van de Škoda 633 hadden het zwaar te verduren toen hij in zijn eerste versnelling vooruitkwam. Uiteindelijk bereikte Jiří de stad Gao aan de Niger, vervolgens richting Niamey, dat tegenwoordig een miljoenenstad in Niger. Onderweg moest de Škoda 633 gazellen, wrattenzwijnen en slangen ontwijken. Het kwam vaak voor dat de auto moest worden uitgegraven. Onderweg naar Dakar kwam Jiří dicht in de buurt van de Atlantische Oceaan, Dakar kwam dus in zicht!

325-2-330bee0b

Record

Toen de Škoda 633 de havenstad Dakar binnenreed, had de auto een reis van maar liefst 6546 kilometer achter de rug. Gemiddeld is er 436,6 kilometer per dag gereden met op één dag zelfs 727 kilometer, wat in die tijd een record was. Vier dagen later keerde Jiří Hanuš met zijn Škoda 633 op de boot terug naar Marseille.

Op 17 maart 1933 kwam Jiří weer terug in Radlík. In totaal had de Škoda 633 een afstand van 9716 kilometer afgelegd waarbij de auto gemiddeld 1 op 7,2 had gereden. Het doel was om met de Škoda 633 deze proef zonder grote problemen te doorstaan, wat dus zeker lukte. Jiří had aangetoond dat iedereen altijd op een Škoda kan vertrouwen.