De nieuwe Škoda Elroq
Zes bijzondere kenmerken en eigenschappen
Het Škoda Museum heeft recent de bijzondere Škoda Hispano-Suiza 25/100 KS aan zijn tentoonstelling toegevoegd. Het model is volledig gerestaureerd en staat nu in Mladá Boleslav. De Hispano-Suiza was in zijn tijd ook één van de meest exclusieve en geavanceerde auto’s op de wereld. Deze klassieker had zes verschillende eigenschappen die hem bijzonder maakten:
1: Toen al de ruimste
De Škoda Hispano-Suiza is een zeer grote en ruime auto, ook onder de motorkap. De benzinemotor heeft zes cilinders met een gigantische inhoud van 6,6 liter. Tevens was de Hispano-Suiza maar liefst twee meter hoog, terwijl de huidige Enyaq iV ‘slechts’ 1,60 meter hoog is. Daarnaast had hij een lengte van meer dan vijf meter. Deze handige inparkeertips kwamen dan ook goed van pas. Het model had een gewicht van meer dan twee ton.
2: Combinatie van namen
Škoda bouwde in eerste instantie auto’s onder licentie, oftewel: met toestemming van een ander (bedrijf). In dit geval was dat de toenmalige autofabrikant Hispano Suiza. Het bedrijf was een grote speler destijds en had zijn fabriek in Spanje (Hispano) dat zijn hoofddesigner uit Zwitserland (Suiza) had. De Škoda Hispano-Suiza is gebaseerd op het model H6B.
3: Van personenauto tot brandweerwagen
In de tijd van de Škoda Hispano-Suiza werden personenauto’s met krachtige motoren hoge topsnelheden omgebouwd tot brandweerwagen. Het nieuwe exemplaar uit het Škoda Museum behoorde ooit toe aan de Tsjechische industrieel Robert Mandelík. De oorspronkelijke achterkant met het prestigieuze statussymbool moest worden vervangen door banken aan de zijkanten van de carrosserie, waar de brandweerlui op konden zitten.
4: Zeldzaam en exclusief
De Hispano-Suiza is één van de meest exclusieve Škoda-modellen ooit. Met name doordat er in vier jaar tijd slechts 100 stuks ervan zijn geproduceerd. Ter vergelijking met de tijd van nu: In 2022 leverde Škoda maar liefst 731.300 auto’s af. Van deze 100 exemplaren heeft een enkeling de tijd nog overleefd. Een Škoda Hispano-Suiza zijn tegenwoordig nauwelijks te vinden. In het Škoda Museum staat nu een exemplaar uit 1928 en is één van de mooiste die zijn overgebleven, hij heeft chassisnummer 469.
5: Lange restauratie
Het Škoda Museum begon in 2019 al met het restaureren van de Škoda Hispano-Suiza. Het doel was om de auto in zijn oorspronkelijke vorm te herstellen, geen gemakkelijke opgave. Er is gebruik gemaakt van oude foto’s, film en belangrijke documenten van de familie Mandelík. Het historische archief van Škoda was ook heel bruikbaar. De lastigste opgave was om de auto weer zijn oorspronkelijke achterzijde te geven. Het heeft dus bijna vier jaar geduurd voor het is afgerond.
6: Bekende eigenaren
De restauratie is zeer punctueel uitgevoerd, want de Hispano-Suiza is voorzien van replica’s van de kentekenplaten met Č-26.960 erop. Destijds waren de originelen erop gedrukt, maar behoorden toe aan één van de beroemdste eigenaren van de Škoda Hispano-Suiza, namelijk de eerste president van Tsjecho-Slowakije.