De nieuwe Škoda Elroq
Verder bouwen op het succes van de Enyaq iV
Met het succes van de elektrische Škoda Enyaq iV is het voor de meeste mensen wachten tot Škoda een auto met dezelfde basis bouwt. Daarom kondigde Škoda voor het jaar 2026 drie modellen aan op dit platform. Het model waarvan we tot nu toe het meest vernemen, is een elektrische zevenzitter die beter bekend staat als de Škoda Vision 7S. Deze auto moet het beste van de Enyaq iV en de Kodiaq samenbrengen in één auto.
Vision 7S lijkt al op een productiemodel
In augustus liet Škoda al de eerste beelden vrij van de Vision 7S, een concept model voor een elektrische auto van groot formaat. Meteen maakte Škoda duidelijk dat dit niet alleen was om een nieuw model te introduceren, maar ook om de nieuwe designstijl van Škoda naar buiten te brengen. Deze samenkomst gaf aan dat de Vision 7S concept behoorlijk dicht bij een productieversie komt. Op 21 maart had Huiskes-Kokkeler een primeur en was de Vision 7S concept zelfs al te bewonderen in onze Škoda showroom in Doetinchem. De productieauto zal uiteindelijk nog op een paar details na heel veel weg hebben van dit conceptmodel.
Een reus
Conceptueel gekeken ligt de zevenzits elektrische SUV dicht bij de traditioneel aangedreven Kodiaq, maar qua formaat is dat wel anders. De nieuwe EV is namelijk op alle terreinen groter. Zo wordt een lengte van over de 5 meter verwacht en ook de hoogte van 1,90 meter is hoger. Bovendien is er een grote wielbasis van over de 3 meter. Deze wielbasis in combinatie met een korte neus (doordat een verbrandingsmotor ontbreekt), maakt dat het model stukken ruimer gaat zijn dan de Kodiaq. Hierdoor creëert Škoda meer ruimte voor de achterste twee zitrijen. Een elektrische auto van dit formaat is nog vrij uniek in Europa, maar het is niet ondenkbaar dat andere fabrikanten van de Volkswagen Groep zullen volgen. Volkswagen heeft zelfs al een vergelijkbare elektrische zevenzitter in huis met de ID.6, maar deze is alleen nog maar beschikbaar in China.
Nieuwe designtaal
De nieuwe designtaal van Škoda wordt volgens Škoda alleen toegepast op volledig elektrische modellen. Hierdoor zal meer onderscheid te zien zijn tussen de conventionele Škoda-modellen en de nieuwe elektrische varianten. Dit is bij de volledig elektrische Enyaq iV nog niet toegepast. Hierop zit bijvoorbeeld nog een grote grille van of zwart kunststof of sierlijke ledverlichting. Dit is voor het vervolg niet echt functioneel en zal veranderen in de nieuwe designstijl. De nieuwe tekenstijl van Škoda herbergt namelijk een dichte grille met allerlei camera’s en sensoren. Ook in de verlichting zien we aanpassingen met een steeds terugkomende verticale T-vorm. Deze T-vorm komt ook op andere plekken terug, de achterste raamstijl is daar een voorbeeld van. Ten slotte valt ook het logogebruik op. Het ronde traditionele Škoda-logo moet namelijk plaatsmaken voor het woordmerk Škoda, dat staat geschreven in een nieuw lettertype van Škoda.