Bijna niemand kent ze

De allereerste SUV van Škoda uit de twintigste eeuw is de YETI. Voordat deze in 2009 te koop werd aangeboden, liet Škoda twee prototypes zien. Er bestond destijds een pick-up versie, net als een verlengde versie voor… eigenlijk niemand.

dsc9280

Positieve reacties

Het allereerste prototype van de Škoda YETI stond in maart 2005 op de Autosalon van Genève, terwijl het destijds niet de bedoeling was om de auto te produceren. Met de YETI Concept wilde Škoda eigenlijk alleen een tipje van de sluier oplichten van het nieuwe Škoda-design in het algemeen. De reacties van pers en publiek waren alleen zó positief, dat besloten werd om de YETI alsnog in productie te nemen, maar wel in een licht gewijzigde vorm. Enkele maanden later volgde op de Frankfurt Motor Show een nog opvallender prototype. Dit keer in de kleur oranje en met een afneembaar hard dak boven de voorstoelen en een zachter opvouwbaar canvas dak achter.

dsc9681.jpg

Bewust sympathiek gehouden

Het was al verbazingwekkend dat beide prototypes van de YETI zeer enthousiast werden ontvangen. Momenteel zijn SUV’s al helemaal hot and happening, maar in 2005 was dat nog zeker niet het geval. Destijds was er zelfs nog een plan van GroenLinks in 2006 om de ‘P.C. Hoofttractor’, zoals de politieke partij grote SUV’s toen omschreef, uit woongebieden te halen. De partij vond de SUV te lomp, te dorstig en te onveilig voor ons drukke land.

Toch vond de Škoda YETI desondanks haar doorbraak, met name vanwege zijn compacte afmetingen (het model stond op het platform van de Fabia), bewust sympathieke uitstraling en praktische voordelen. Škoda neemt de YETI in 2009 vervolgens in productie en sindsdien is de auto razend populair.

dsc9689

Bijzondere combinatie

Het inspireerde de designers van Škoda om meerdere verschillende ontwerpen te bedenken vanwege de hoge populariteit van de YETI. Zo kwam bijvoorbeeld deze witte YETI pick-up die in 2012/2013 ontwikkeld werd. Echter kwam deze nauwelijks buiten en was er iets bijzonders aan de hand met het platform: het voorste gedeelte is van de originele YETI maar het achterste gedeelte komt van de Volkswagen Caddy Maxi, inclusief de wielophanging. “De achterste helft van de carrosserie is daarom voor de YETI pick-up op maat gemaakt”, vertelt Martin Kadlec van het Škoda Test Body Development Centre die betrokken was bij de ontwikkeling.

dsc9426

Nooit geproduceerd

Een pick-up hoort normaal gesproken 4x4-aandrijving te hebben en die heeft deze YETI met laadbak dan ook. Hij is langer dan de gewone YETI (65 centimeter) met 4,87 meter en ook de wielbasis groeide, van 2,57 meter naar 3 meter. Doordat de pick-up is afgeleid van een hoge SUV, is de laadbak met 62,5 centimeter ook heel diep. Zeer praktisch met open laadbak deze YETI, maar dit model kwam nooit in de productiefase.

dsc9487.jpg-1920x1281 (1)

Langer is fijner

Een andere onbekende variant die wél in productie ging, is de verlengde Škoda YETI die speciaal is ontwikkeld voor de Chinese markt. Deze YETI is gebaseerd op het faceliftmodel van 2013 en moest het dus doen zonder de kenmerkende ronde lampen aan de voorkant. Omdat ze in China gek zijn op veel beenruimte achterin en zich vaker later rijden door een chauffeur, werd de wielbasis verlengt tot 2,63 meter, 6 centimeter meer dan de normale YETI.

dsc9440

Geest van de YETI leeft voort

De Škoda YETI bleef tot in 2017 in productie. Met meer dan 630.000 verkopen was hij heel succesvol. De geest van de YETI leeft momenteel voort in het huidige SUV-gamma van Škoda, die bestaat uit vijf modellen: de KamiqKaroqKodiaqEnyaq iV en Enyaq Coupé iV, waarvan de laatste twee volledig elektrisch zijn. De elektrische SUV’s maken een futuristisch geluid om de voetgangers in de P.C. Hooftstraat te attenderen op hun uitstootvrije aanwezigheid.