De nieuwe Škoda Elroq
7 leuke feiten
November aanstaande presenteert Škoda de nieuwste generatie van de Superb. Deze komt zowel als de praktische Superb Combi, als in een ruime Superb Hatchback. Laten we eens terugblikken op wat de Superb zo speciaal maakt, met zijn unieke combinatie van sedan en hatchback en zelfs een elegante coupévariant. Hieronder hebben wij zeven feiten over de Superb die u wellicht nog niet wist:
1: Vier- én vijfdeurs in één
De tweede generatie Superb had een unieke achterklep: deze kon zowel volledig als gedeeltelijk worden geopend, waardoor de auto zowel een vijfdeurs hatchback, als een vierdeurs sedan was. Škoda noemde dit innovatieve kenmerk de "Twin Door". Het doel was om passagiers op de achterbank te beschermen tegen tocht als u alleen de kofferklep opende om bagage te pakken. Er was tevens een Combi-versie beschikbaar.
2: Superb voor de prijs van een huidige Scala
Alweer 21 jaar is het geleden, toen in het voorjaar van 2002 de eerste Superb sinds de oorlog werd geïntroduceerd door Škoda, exclusief als sedan, met een prijs van ongeveer € 25.000. Dit vlaggenschip bood royale beenruimte achterin die menig concurrenten niet konden evenaren. Standaard voorzien van vier elektrische ramen, cruise control en handmatige airconditioning en aangedreven door een 2.0 benzinemotor met 115 pk.
Vergelijk dit met de huidige Škoda Scala, die nu ongeveer dezelfde prijs heeft als de Superb van toen, maar met een grotere bagageruimte (467-1410 liter versus 462 liter) en een uitgebreidere uitrusting. Naast cruise control biedt hij nu ook ledverlichting en Lane Assist, dat ervoor zorgt dat u altijd in het midden van de rijbaan blijft. Een duidelijk voorbeeld van hoe de auto-industrie is geëvolueerd.
3: Superb is ouder dan u denkt
Zoals u hierboven heeft gelezen, dat de eerste Superb sinds de oorlog werd geïntroduceerd, betekent het dus dat deze vóór de oorlog eigenlijk al bestond. Aan het begin van deze eeuw stond deze al in de showroom, om precies te zijn: al in de jaren 30 was er een Superb. Dat was een voor die tijd heel luxe auto met een lengte van 5,20 meter. De wielbasis was eigenlijk nog imposanter: 3,30 meter. Dat is meer dan de huidige Superb heeft. En deze kunt u al helemaal geen kleintje meer noemen. De oude Superb was uitgerust met een zescilinder benzinemotor en leverbaar met drie zitrijen.
4: Nooit anders dan groen
Gedurende de jaren werd de techniek voor zuiniger rijden steeds verbeterd. Škoda kwam met de Greenline-versie van de Superb, welke speciaal was ontworpen voor een extreem laag brandstofverbruik. Het motormanagement werd geoptimaliseerd, speciale banden met minder rolweerstand werden gebruikt en de carrosserie was iets lager voor een betere aerodynamica. Met de zuinige 1.9 TDI-motor kon u moeiteloos meer dan 20 kilometer per liter halen.
Met de nieuwe generatie Superb is er nu ook een mild hybride variant beschikbaar. Deze combineert een efficiënte 1.5 TSI-motor met 150 pk met een compacte elektromotor/startgenerator om het brandstofverbruik tot een minimum te beperken. Kortom, de focus op zuinigheid blijft onveranderd.
5: Altijd meer aan ruimte
De Škoda Superb staat bekend om zijn ruimte, vooral in de Combi-versie die in 2015 werd gelanceerd. Met neergeklapte achterbank biedt hij 1950 liter bagageruimte. De exacte capaciteit van de nieuwe Superb Combi is nog niet onthuld, maar gezien de 645 liter kofferbakruimte van de vijfdeurs variant, belooft het wel meer te worden.
6: Superb bereikt een bijzondere mijlpaal
In 2017 rolde de miljoenste Superb van de productielijn, dit omvat niet alleen de moderne Superb die sinds 2002 op de markt is. De eerste moderne Superb zag bijna 140.000 modellen van de band komen. De tweede generatie, vooral geliefd vanwege de beschikbare Combi-versie, werd zelfs nog populairder en de productie stopte pas na het bereiken van ruim 600.000 stuks.
7: Superb coupé
De Škoda Superb heeft verschillende carrosserievarianten gehad, waaronder een elegante coupé genaamd de Škoda Tudor. Deze rode, fraai vormgegeven coupé werd onthuld op de autobeurs van Genève na de introductie van de eerste generatie Superb. Ondanks zijn indrukwekkende 2,8-liter V6-motor werd de Tudor helaas nooit in productie genomen. Deze unieke modelnaam heeft ook een historische achtergrond.