De nieuwe Škoda Elroq
Standaard veiligheidssystemen
Stelt u een nieuwe Škoda samen, dan is er aan opties geen gebrek. Grotere velgen, sportieve accenten, geavanceerde rijhulpsystemen: alles is mogelijk. Tegelijkertijd zijn een heleboel features standaard. Er zitten een aantal veiligheidssystemen standaard op uw nieuwe Škoda.
Hier kijken we naar de basisuitrusting van alle Škoda-modellen. Van de FABIA tot de ruime, elektrische ENYAQ iV. Alleen de veiligheidsfuncties die standaard op elk model zitten, worden hier in de schijnwerpers gezet.
Natuurlijk worden luxere modellen geleverd met meer veiligheidssystemen, maar rijassistenten zoals Turning Assist, Door Opening Warning en Adaptive Cruise Control zijn nog altijd optioneel.
Front Assist
Om aanrijdingen te voorkomen, houdt Škoda Front Assist continu een oogje in het zeil. De slimme rijassistent is zeer alert op plotseling opduikende auto’s, fietsers en voetgangers. Hij kan de auto zelfstandig tot stilstand brengen met een rem-ingreep.
6 of meer airbags
In elke nieuwe Škoda zitten altijd zes of meer airbags. De FABIA heeft er zes (2x voor, 2x zij, 2x gordijn), alle andere modellen beschikken over zeven stuks. Die extra airbag is een knie-airbag voor de bestuurder, of in het geval van de ENYAQ iV, een airbag tussen de voorstoelen. Het maximaal aantal airbags is negen. Daarvoor moet u de achterbank opwaarderen met zij-airbags.
LED-dagrijverlichting
In de schemering komt het wel eens voor dat automobilisten zonder licht rijden. Men vergeet het soms om handmatig de verlichting aan te zetten. Bij Škoda is dat verleden tijd. De stoere LED-dagrijverlichting van elke nieuwe Škoda zal nu telkens opvallen in het verkeer.
Comfort en veiligheid
Zelfs de voordeligste Škoda beschikt over een in hoogte verstelbare bestuurdersstoel. Hiermee kunt u uw ideale hoogte instellen. Om beslagen ramen in de winter en de hitte in de zomer te voorkomen, voorziet Škoda elke auto van airconditioning.
Andere veiligheidsfuncties die er standaard op zitten, zijn twee lifehammers, Isofix-bevestigingspunten op de achterbank en een waarschuwingssysteem voor het dragen van de veiligheidsgordels.
eCall of noodoproep
Sommige functies van uw auto hoopt u nooit nodig te hebben. Éen daarvan is de automatische noodoproep eCall. Dit veiligheidssysteem is sinds 2018 verplicht in de EU op nieuwe auto’s. Bij een zwaar ongeval belt het automatisch met de noodoproepcentrale en bij een licht ongeval kunt u zelf op de SOS-knop drukken. Voor eCall hoeft u geen dienst of abonnement af te sluiten, de functie is bij aflevering al geactiveerd.
Heeft uw Škoda naast de verplichte SOS-knop ook knoppen met een ‘i’ of een steeksleutel? Dan kunt u met de eerste iemand al uw autovragen stellen en met de andere belt u de reparatiedienst. Beide werken alleen als de optionele Škoda Connect-diensten actief zijn.
Hill Hold Control
Doordat Nederland zo ontzettend plat is, zijn we niet gewend om op een helling te starten. “Hill Hold Control” wordt actief vanaf een hellingshoek van vijf procent en voorkomt dat de auto achteruit rolt. Wanneer u het rempedaal loslaat, houdt het systeem de druk in het remsysteem ongeveer 2 seconden vast. Genoeg tijd om op te trekken. Hill Hold Control is standaard op alle Škoda-modellen met een DSG-automaat (en de ENYAQ iV).