De nieuwe Škoda Elroq
Veiligheidsvoorzieningen van Škoda
Škoda voegt regelmatig nieuwe veiligheidsvoorzieningen toe aan zijn modellen. Een recent voorbeeld is de centrale airbag die nu beschikbaar is in de Škoda Octavia, Škoda Enyaq iV en Škoda Enyaq Coupé iV. Hoewel je er liever geen gebruik van wilt maken, is het interessant om te weten hoe deze centrale airbag werkt.
Razendsnelle airbags
De centrale airbag bevindt zich tussen de voorstoelen, boven de middenconsole. In tegenstelling tot andere airbags die verborgen zijn in de hemelbekleding, bevindt deze airbag zich in de bestuurdersstoel, in de buurt van uw rechterarm. U herkent het aan het welbekende airbag-labeltje wat zich net boven de middenconsole bevind.
De centrale airbag komt razendsnel tevoorschijn zodra het airbagsysteem een zijdelingse aanrijding detecteert, en dit gebeurt in slechts enkele milliseconden. Een milliseconde is een duizendste van een seconde, dus u kunt zich voorstellen hoe snel dit is. Het hoofddoel van de centrale airbag is om ervoor te zorgen dat u en uw passagier tijdens een zijdelingse botsing niet te veel worden heen en weer geschud, wat pijnlijke impact tussen elkaar kan veroorzaken. Deze airbag biedt met name bescherming aan het hoofd en de schouders. Zelfs als er geen passagier op de voorstoel zit, biedt de centrale airbag nog steeds bescherming. In dat geval vangt hij de bestuurder op, hier helpt de airbag verwondingen aan de ribben, armen en nek te voorkomen.
Grootse veiligheidsscore's
Klára Ševčíková, verantwoordelijk voor de ontwikkeling van de centrale airbag bij Škoda zegt: "Škoda-modellen behoren tot de veiligste auto's op de weg en scoren zeer hoog bij de onafhankelijke botsproeven van Euro NCAP. De centrale airbag draagt bij aan deze hoge veiligheidsnormen." Zij benadrukt het belang van passieve veiligheid en de rol die de centrale airbag hierin speelt.
Uitvoerig getest
De centrale airbag is uitgebreide tests ondergaan. Hierbij is rekening gehouden met verschillende posities van de bestuurders- en passagiersstoel en hoe deze zich tot elkaar verhouden. Ook zijn verschillende lichaamshoudingen van mensen nauwkeurig onderzocht. De centrale airbag is uitvoerig statisch en dynamisch getest voordat deze werd goedgekeurd voor serieproductie. Tijdens de tests is de centrale airbag ook onderworpen aan een verouderingstest. Dit versnelde proces duurde twaalf weken en had als doel te bepalen of het materiaal van de airbag voldoende duurzaam is. De centrale airbag slaagde met succes voor deze verouderingstest.
Ook extra veilig de weg op?
Niet alleen op het gebied van airbags staan de Škoda modellen op een hoog niveau van veiligheid. Met een tal van assistentiesystemen en functionaliteiten zoals achteruitrijcamera's, 'Lane- en park-assist', 'Turning assist' en nog veel meer weet u zeker dat u extra veilig de weg op kunt. Ontdek alles over Škoda en wat deze modellen voor u kunnen betekenen.