Al 90 jaar oud

Škoda, de kartrekker van innovatie en betaalbaarheid in de autowereld, hiervan is de Škoda 420 uit 1933 een perfect voorbeeld. Ondanks zijn bescheiden verschijning voor die tijd, is een cruciaal element van deze auto de basis geweest in vele andere Škoda-modellen gedurende de afgelopen decennia. Ontdek hoe dit schattige wagentje, dat er op het eerste gezicht alledaags uitziet, een blijvende erfenis heeft achtergelaten voor het merk.

230411-90th-anniversary-of-the-skoda-product-1-4408fe89

In tijden van economische crisis

In de turbulente jaren 30 van de vorige eeuw werd de wereld geconfronteerd met een verwoestende economische crisis. Gedurende deze crisis gaf Škoda het krachtige antwoord in de vorm van de Škoda 420 in 1933. Deze betaalbare 'volksauto' was zijn tijd ver vooruit en viert dit jaar ook alweer zijn negentigste verjaardag. Wat de 420 echt onderscheidde, was zijn innovatieve kracht welke te danken was aan het lichte, maar ook stevige chassis en de onafhankelijke wielophanging. Deze technologische doorbraken waren een primeur voor Škoda, aangezien eerdere modellen genoegen moesten nemen met een minder geavanceerd ladderchassis.

230411-90th-anniversary-of-the-skoda-product-3-6350c3b6

Spekkoper in deze tijd

De Škoda 420: licht, efficiënt en comfortabel. Met een gewicht van slechts 730 kilogram laat deze auto zijn voorganger, de Škoda 422, ver achter zich met een verschil van 200 kilogram. Stelt u zich eens voor wat dat zou betekenen als er destijds wegenbelasting bestond, u zou echt spekkoper zijn geweest. Maar dat is niet het enige waarin de Škoda 420 uitblinkt. Dankzij het slimme ontwerp geniet u van talrijke voordelen. De onafhankelijk geveerde achterwielen volgen het wegdek op een veel betere manier dan een traditionele starre as. Dit resulteert in een aanzienlijk hoger rijcomfort. En alsof dat nog niet genoeg is, is de constructie ook nog eens duurzamer, waardoor u nog langer van uw Škoda 420 kunt genieten.

230411-90th-anniversary-of-the-skoda-product-2-545d0f2c

Popula(i)r

In 1934 zette Škoda een nieuwe standaard met de lancering van de Škoda Popular, de opvolger van de legendarische 420. Deze opmerkelijke auto bracht baanbrekende verbeteringen met zich mee. Škoda verving de rechthoekige chassisbalk door een innovatief buisvormig exemplaar, wat resulteerde in een betere bescherming van de aandrijfas. Bovendien werden alle vier de wielen voorzien van onafhankelijke vering, wat zorgde voor een soepele en comfortabele rijervaring.

230411-90th-anniversary-of-the-skoda-product-4-ba11c432

Zes wielen

De nieuwe constructie is ongelooflijk flexibel, waardoor het geschikt is voor modellen met verschillende wielbasis. Neem bijvoorbeeld de Škoda Superb 4000, met een wielbasis van 3,40 meter. Dat is aanzienlijk langer dan de huidige Škoda Superb Combi, die tot 2,84 meter komt. Maar het wordt nog opmerkelijker: zelfs de Škoda 903 uit 1936, een lang militair voertuig met zes wielen, maakt gebruik van dit platform. Het bewijst de veelzijdigheid van deze nieuwe constructie!

De wereld rond

Het revolutionaire Škoda 420-chassis heeft keer op keer zijn waarde bewezen, zelfs onder de meest veeleisende omstandigheden. Het heeft wereldreizen doorstaan met de Škoda Rapid uit 1936 en heeft uitdagende autoraces doorstaan. Zo'n indrukwekkend chassis verdiende het om ook gebruikt te worden voor de Škoda 1200 sedan uit 1952 en zijn opvolger, de Škoda 1202, die tot 1973 in productie bleef.

De opmerkelijke loopbaan van het chassis kwam tot een einde met de komst van de Škoda 1202 stationwagon. Wie had gedacht dat dit chassis, dat in 1933 werd geïntroduceerd in de alledaagse Škoda 420, zo'n lang en succesvol traject zou afleggen? Vanaf 1964 maakte Škoda de overstap naar zelfdragende carrosserieën, waarmee ze een nieuw tijdperk van autoproductie betraden.