Een vergelijking met onverwacht veel overeenkomsten

Als we vertellen dat een gewone Škoda Fabia van de vierde generatie veel overeenkomsten vertoont met een rallyauto, zullen veel mensen gek opkijken. Toch lijkt de gewoon in massa geproduceerde Fabia veel op de Škoda Fabia RS Rally2, vooral wanneer u de wat sportievere, maar nog steeds goedkope Škoda Fabia Monte Carlo bestelt. In dit artikel lichten wij de grootste verschillen toe, maar ook de overeenkomsten tussen de gewone productieversie en de rallyversie komen aan bod.

fabiarsrally211

Beide gewoon te koop

Beide versies van de Fabia zijn gewoon beschikbaar om te kopen. Voor een Fabia Monte Carlo of een andere uitvoering van de reguliere Fabia kunt u gewoon naar Huiskes-Kokkeler. Maar ook de exclusieve Škoda Fabia RS Rally2 kunt u bij ons gewoon aanschaffen, hiervoor moet u contact opnemen met Škoda Motorsport. Bij de aanschaf komt u meteen achter een belangrijk verschil: de prijs. De regulier Fabia is de goedkoopste Škoda die te verkrijgen is, terwijl de Fabia RS Rally2 met een prijs die meer dan tien keer zoveel bedraagt, de duurste Škoda is.

fabiarsrally28

Zo anders, maar toch veel gelijk

Toch zijn er heel veel overeenkomsten, met name aan de buitenkant. Dit is niet geheel onlogisch aangezien de rallysport strenge regels heeft met betrekking tot het design van de auto. Zo moet de carrosserie van een rally auto bijna gelijk zijn aan die van een reguliere productieauto, op een paar details na. Zo zegt Aleš Rada (hoofdtechneut bij Škoda Motorsport) dat de spatborden en bumpers van de auto mogen worden opgerekt. Bovendien is het toegestaan om spoilers toe te voegen en een middeltunnel aan te leggen in de vloer voor de creatie van een vierwielaandrijving-systeem. De reguliere Fabia staat al bekend om zijn stijve koets en dit komt ook terug in de rallyversie, waardoor beide Fabia’s een hoog niveau van veiligheid bereiken.

fabiarsrally25

Verschillen door regels en prestatiedoelen

De reguliere Fabia is heel mooi gestroomlijnd, wat ook van pas komt in de rallysport. Toch zijn er kleine aanpassingen gedaan om de lucht toch anders te geleiden: zo heeft de Fabia RS Rally2 sportieve spatborden en bumpers waardoor de auto meteen ook groter oogt. De spiegels zijn wel kleiner gemaakt dan bij het massa productiemodel. Bovendien zijn er nog andere aanpassingen gemaakt die we vaker zien in de rallysport. Er is namelijk een luchtschep op het dak te vinden en zijn de zijruiten gemaakt van polycarbonaat (een glasheldere en beresterke kunststof). Ook zijn motorkapsloten vaak verplicht in de rallysport en dus zijn die ook te vinden op de auto. Maar wat misschien nog wel het belangrijkste verschil is voor de rallysport, zijn de wielen. Die worden namelijk in de sport aangepast na de weersomstandigheden en de ondergrond.

Het interieur is niet terug te kennen

Aan het interieur te zien, zijn er twee totaal verschillende werelden. Het dashboard zit nog op dezelfde plek, maar daar is ook alles mee gezegd. Natuurlijk valt in de rallyauto meteen het veiligheidsframe op, die de inzittende beschermt tegen grote impacts. De sportieve voorstoelen met geïntegreerde hoofdsteunen van de Fabia Monte Carlo worden in de Fabia RS Rally2 ingeruild voor een twee racekuipen met een zespuntsgordel. Ook het instrumentarium is compleet anders ingericht en voor het besturen van de auto zult u op andere plekken de nodige apparaturen vinden. Zo is de handremhendel aangepast en ook de pedalen zijn anders gemonteerd. Dit alles voor maximum prestatie met minimaal gewicht. Toch zijn er nog een paar details die in beide modellen terug te vinden zijn, zoals de deurgrepen die precies hetzelfde zijn en ook het Škoda logo vindt weer zijn plek op het stuur. Dit logo heeft nog wel een extra leuke functie op de rallyversie: het logo moet namelijk ingedrukt worden om de (race)bolide te starten.

Zie hier de verschillen

fabiarsrally210

Technische aanpassingen

Technisch moet de rallyauto ook gebaseerd zijn op het productiemodel. De Fabia Monte Carlo heeft aan de voorkant McPherson-wielophanging en schijfremmen die ook op de rally-Fabia terug te vinden zijn aan de achterkant. Het blok van de rallyauto is gebaseerd op de gewone Fabia, maar heeft wel een aantal aanpassingen gekregen. Škoda Motorsport besloot om het blok te baseren op het 2.0 TSI blok maar veranderde het in een 1.6-liter viercilinder turbomotor. Dit blok levert maar liefst 289 pk en 430 Nm koppel. De daaraan gekoppelde versnellingsbak is ook ontwikkeld door Škoda Motorsport. Dit alles creëert een topsnelheid van 200 km/u, wat op zichzelf niet zo indrukwekkend is omdat de gewone Fabia ook een maximumsnelheid van 205 km/u heeft. Het is met name de sprintsnelheid van de RS Rally2 die indrukwekkend snel is.