Kleimodellen

Škoda is hard op weg naar mobiliteit zonder CO2-uitstoot in Europa. Onlangs onthulde Škoda zes sculpturen van toekomstige elektrische Škoda's om dit te benadrukken. Ontdek het verhaal achter deze bijzondere kleimodellen die eigenlijk geen kleimodellen zijn.

Het project van de zes autosculpturen is uniek in zijn soort en omvang. Ze kregen de bijna onmogelijke taak om de afmetingen van toekomstige productiemodellen te tonen zonder veel ontwerpdetails prijs te geven. Het is als het presenteren van je allerlekkerste gerecht op tafel, maar zonder de ingrediënten te verklappen aan je gasten.

img-4466-9471d50a

Weinig tijd

Het was een extra uitdaging om de kleimodellen op tijd klaar te krijgen voor het persevenement waar ze gepresenteerd zouden worden. Designer Franck Le Gall vertelt: "Voor alle zes de sculpturen en het hele project eromheen hadden we slechts twee maanden. Dat is ook een beetje onze eigen schuld; we hebben gekeken hoe andere automerken hun toekomstplannen presenteren en besloten dat we het totaal anders wilden doen. Toen ontstond het idee van de autosculpturen."

img-4463-24a6df15

Voor de families

Het oorspronkelijke plan was om de kleimodellen virtueel te maken, maar uiteindelijk werd dit plan niet gerealiseerd. Grafisch ontwerper Petr Petzet, die de leiding had over het project, vult aan: "Škoda is een familiegericht automerk en hecht veel belang aan een menselijke aanpak. Daarom wilden we fysieke objecten. Bovendien moesten ze levensgroot zijn en dus niet op schaal. Het doel was immers om de verhoudingen te laten zien zonder hierbij veel weg te geven van het design."

img-2581-c8f53c98-jpg

Nieuwe designtaal

De sculpturen hebben dezelfde afmetingen als de uiteindelijke productiemodellen, maar veel belangrijke details zijn weggelaten. “De essentie van de nieuwe Modern Solid-designtaal van Škoda is op deze manier vastgelegd, maar er blijft ruimte over voor verrassingen in de toekomst”, aldus Le Gall. De verhoudingen van de echte auto's zijn als uitgangspunt genomen, maar om bepaalde details verborgen te houden, is de basis vloeiend gebleven.

Petr zegt dat ze niet beperkt werden door de technologie bij het ontwerpen van productieauto's. Hierdoor konden ze extra grote wielen tekenen en superscherpe lijnen creëren, die onder andere omstandigheden niet mogelijk zouden zijn.

img-2547-h3-5daacb8f

Niet van boetseerklei

De designers freesden eerst schaalmodellen van 1:4 met behulp van het 3D-ontwerp. Het eerste kleimodel op ware grootte was al gereed tegen de tijd dat de laatste twee klaar waren. Je denkt misschien dat de autosculpturen volledig van boetseerklei zijn gemaakt, maar dat is niet het geval. Ze bestaan uit speciale frames met een schuimlaag erover en een laag modelleerpasta. Daarna kregen de afgewerkte sculpturen elk een eigen matte lakkleur.

Auto op rolschaatswielen

De lak van de auto's is erg gevoelig voor beschadigingen. Klára Valentová, verantwoordelijk voor digitale ondersteuning, legt uit dat de auto's zeer kwetsbaar zijn en met grote voorzichtigheid moeten worden behandeld. Om ze op het evenement te kunnen tonen, moesten we kleinere wielen achter de gebeeldhouwde wielen plaatsen, zodat ze op een trolley konden worden geladen. Dit zorgde ervoor dat de auto's leken op auto's op rolschaatsen. Op het evenement hebben we de reservewielen verwijderd en de aanwezigen verzocht om de sculpturen niet aan te raken.

Het persevent over de elektrificatiestrategie van Škoda is voorbij, maar dat betekent niet dat de kleimodellen ergens verwaarloosd worden opgeslagen. Ze zullen ook worden gebruikt bij andere gelegenheden, zoals een speciale designtentoonstelling in het Škoda Museum in Mladá Boleslav.