Stapsgewijs ontwikkeld

Dat de manier van de auto starten is veranderd over de jaren, is logisch. Toch zullen veel mensen niet weten hoe ingewikkeld dit vroeger was. Ontdek hoe we van enorme handslingers naar handzame sleutels zijn gegaan die niet eens uit de zak gehaald hoeven worden!

dsc09846-6b3d35c8

Stappenplan voor het starten

Voor het starten van een oudere auto was heel wat nodig. Allereerst moest de benzinekraan worden geopend, vervolgens moest de ontstekingsvervroeger in de juiste stand worden gezet en moest daarna de chokehendel (handgas) ook worden gebruikt voordat de contactsleutel kon worden omgedraaid. Zelfs na het omdraaien van de contactsleutel was de motor nog niet gestart. Om de motor op gang te krijgen moest men naar de voorkant van de auto lopen, bukken en de handslinger beetpakken. Om dan vervolgens de motor aan te slingeren.

dsc09863-8f5eb3ce

Zware en riskante handeling

Vergeet niet dat het starten van de motor niet zomaar een simpele draaibeweging was. Het moest op het juiste moment gebeuren, met een abrupte ruk aan de handslinger. Dit was een zware taak die niet zonder risico was, omdat de slinger kon terugschieten en vingers kon breken of kneuzen. Gelukkig hadden auto's van die tijd een lage compressieverhouding, waardoor er geen enorme kracht op de handslinger stond. Daarnaast was het belangrijk om ervoor te zorgen dat de versnellingsbak in de neutraal stond, anders bestond het risico dat men door zijn eigen auto overreden werd. Wanneer de motor uiteindelijk draaide, moest men snel achter het enorme stuur gaan zitten om te voorkomen dat de motor weer afsloeg. Bekijk aan het begin van de onderstaande video maar hoe de allereerste Škoda (die in de Škoda-fabriek in Mladá Boleslav is gemaakt) werd gestart: de Voiturette A uit 1905.

Het starten van Škoda's door de jaren heen
Play

Het starten van Škoda's door de jaren heen

dsc00105-b98df18e

Behoorlijke evolutie

In de jaren 20 en 30 van de vorige eeuw werd de handslinger vervangen door een startknop. Later, in de jaren 40, werd het mogelijk om de auto te starten met een pedaal naast het gaspedaal. Dit zagen we bijvoorbeeld bij de vooroorlogse Škoda Rapid en de 'Tudor', welke eigenlijk de Škoda 1101/1102 heette. Het starten van de auto werd aanzienlijk eenvoudiger met de komst van de Škoda 1000/1100 MB, die vanaf 1964 werd geproduceerd. Om weg te rijden stak men simpelweg de sleutel in het contact en draaide deze om. Dit leek het ultieme gemak te zijn. Althans, zo werd toen gedacht. De contactsleutel zelf heeft ook een evolutie doorgemaakt. Eerst leken ze op fietssleuteltjes die bovendien gemakkelijk te imiteren waren. Later werden sleutels ontworpen die maar op één manier in het contact konden worden gestoken, waardoor men vooral in het donker goed moest kijken of de sleutel correct was geplaatst om de auto te kunnen starten.

skoda-kodiaq-engine-key-jpg-2

Volop gemak

Vanaf het begin van de jaren 90 voorzag Škoda zijn contactsleutels van een startonderbreker, zodat de motor niet kon worden gestart met een verkeerde sleutel of een schroevendraaier. Aan het einde van de jaren 90 introduceerde Škoda een nog slimmere contactsleutel, die inklapbaar was en dus geen gat in de broekzak kon maken. Tegenwoordig kan men de contactsleutel gewoon in de broekzak laten. Met het KESSY-systeem weet de startknop of de sleutel bijgedragen wordt. Dan moet alleen nog het portier geopend worden en op de startknop gedrukt worden om de auto te starten. Voor bestuurders van de elektrische Škoda Enyaq iV is zelfs dat nog te veel gedoe. Zij hoeven alleen de versnellingshendel in de D-stand te zetten en kunnen direct wegrijden. Wat een verschil met vroeger!