De nieuwe Škoda Elroq
Geen sensoren nodig
Sommigen hebben er meer last van dan de anderen; de zenuwen die opkomen wanneer er ingeparkeerd moet worden. Parallel inparkeren of fileparkeren is hoeft niet ingewikkeld te zijn. Met deze tips wordt inparkeren voor iedereen makkelijker.
De moderne auto’s zijn meestal al uitgerust met parkeersensoren en/of -camera’s, daarnaast zijn er nog modellen die volledig zelf kunnen inparkeren. Toch komt het altijd van pas als u zelf ook kunt inparkeren, zonder sensoren of meldingen waarmee u gewaarschuwd wordt voor de omgeving van de auto.
Basisvaardigheid
Aleš Horčička, voorzitter van de vereniging van rijscholen in Tsjechië, vindt dat inparkeren of fileparkeren een basisvaardigheid moet zijn die elke automobilist zou moeten kunnen. “Er zijn nog genoeg auto’s die geen parkeerhulpsystemen hebben. En fileparkeren is echt geen hogere wiskunde”. Inparkeren gaat veel gemakkelijker met onze handige tips, of u nu vooruit, achteruit, haaks of parallel parkeert.
Achteruit fileparkeren
Voor menigeen is dit toch vaak wel de moeilijkste parkeeropdracht. Het is handig om hier eerst te kijken of de plek waar u wilt parkeren groot genoeg is en of u hier überhaupt mag parkeren. Achteruit fileparkeren gaat als volgt:
1. Houd een afstand van ongeveer één meter aan ten opzichte van de auto die al geparkeerd staat (de auto die geparkeerd staat vóór de gewenste parkeerplek). Stop als de buitenspiegels van beide auto’s op één lijn staan. Is de andere auto langer of korter? Dan kunt u de achterbumpers uitlijnen.
2. Draai aan het stuur zodat de achterzijde van je auto richting het trottoir beweegt rijd rustig achteruit.
3. Zodra de auto in een hoek van ongeveer 45 graden ten opzichte van de auto voor u staat, zet u het stuur recht en kunt u verder achteruit rijden.
4. Als de rechter A-stijl van de auto gelijkstaat met de achterkant van de voor u geparkeerde auto, draait u het stuur weer terug.
5. Nu staat u in het parkeervak, rijd de auto in het midden van het parkeervak en zorg ervoor dat de wielen recht staan.
Bij deze laatste stap bewijzen parkeersensoren hun toegevoegde waarde. Die geven aan hoever u nog kunt rijden zonder dat de auto achter u wordt geraakt. De Škoda Fabia is vanaf de uitvoering Ambition al standaard uitgerust met parkeersensoren achter. Parkeersensoren achter zijn optioneel, hierbij krijgt u een systeem dat de auto automatisch afremt op het moment dat u uw achterligger bijna raakt (Manoeuvre Assist).
De Škoda Octavia is standaard (Ambition) voorzien van parkeersensoren achter en is vanaf de Business Edition uitgerust met parkeersensoren rondom de hele auto. Op de Škoda Karoq is een achteruitrijcamera ook al standaard op de Business Edition Plus en Sportline Business.
Achteruit inparkeren
Achteruit inparkeren is over het algemeen wat eenvoudiger dan fileparkeren, maar toch kan het problemen opleveren wanneer u niet midden in het parkeervak staat. Dan kan de bestuurder die naast u geparkeerd staat vaak lastiger instappen vanwege te weinig ruimte. Het is belangrijk om even de tijd te nemen om uw auto in het midden van het vak te zetten. Vaak kiest men ervoor om de auto vooruit in te parkeren, maar het is beter om de auto achteruit in te parkeren. De reden hierachter zit dat u dan bij het uitrijden niet achteruit de weg op te rijden.
Zorgvuldig kijken
1. Het meest overzichtelijke is om ongeveer een meter afstand van de geparkeerde auto’s eerst te stoppen, zodat de achterkant van uw auto op gelijke hoogte is met de voorkant van de dichtstbijzijnde geparkeerde auto.
2. Stuur scherp in zodat de wielen van de auto in de juiste richting staan en u een strakke bocht kunt maken.
3. Rijd beheerst achteruit en kijk hierbij regelmatig in de buitenspiegels zodat u er zeker van bent dat u op afstand blijft van de auto’s ernaast. Zorg er ook voor dat u de buitenspiegels zo heeft ingesteld dat u uw eigen auto minimaal kunt zien, zodat u beter langs de auto kunt kijken.
4. Zodra uw auto netjes in het midden van het parkeervak staat, zet u de voorwielen recht. Op die manier voorkomt u bij het uitrijden dat u onbedoeld naar links of rechts rijdt. Soms kunt u vergeten zijn dat de wielen niet recht staan.