De nieuwe Škoda Elroq
Zuinigere Škoda modellen
Met behulp van de mild-hybridetechniek maakt Škoda haar modellen een stuk zuiniger. Wellicht vraagt u zich af hoe dit werkt. Hoe werkt deze mild-hybridetechniek? Wat is het verschil met andere hybride modellen? En waarom gebruiken sommige hybride auto's een stekker en anderen weer niet?
Denkt u eindelijk te weten wat een hybrideauto is, komen er weer verschillen naar voren in de hybride modellen. Een ding hebben alle hybride auto's gemeen, een verbrandingsmotor die wordt ondersteund door een elektromotor. En daarnaast een batterij voor stroom.
Werking mild-hybride auto
De mild-hybrideauto biedt veel voordelen op het gebied van brandstofbesparing. De elektrische motor staat direct in contact met de krukas en vervult verschillende functies om de efficiëntie te verbeteren. Daarnaast fungeert het als startmotor en generator. De batterij wordt opgeladen wanneer er geremd wordt of wanneer de auto uitrolt. De opgeslagen energie geeft dan een vermogensboost voor snelle acceleratie en inhalen en daarnaast ondersteunt de 12-volt batterij op het uitrollen van de auto wanneer de motor is uitgeschakeld. Het herwinnen van remenergie, elektrische ondersteuning en het uitschakelen van de verbrandingsmotor verminderen het brandstofverbruik, wat resulteert in een besparing van ongeveer 0,4 liter benzine per 100 kilometer.
Anders dan een gewone hybride
Nu het systeem van een mild hybride duidelijk is, is het functioneren van een reguliere hybride ook wel te begrijpen. Het subtiele verschil ligt in het feit dat een reguliere hybride korte afstanden volledig op elektriciteit kan rijden, meestal 1 tot 2 kilometer in stedelijke omgevingen, zonder de verbrandingsmotor te gebruiken. Aangezien u vaker op elektriciteit dan op benzine rijdt, zal tanken minder vaak nodig zijn.
Het elektrische uithoudingsvermogen vereist echter een grotere batterij, wat meer ruimte in beslag neemt. Auto-ontwerpers moeten hier vanaf het begin van het ontwerpproces rekening mee houden. In tegenstelling tot mild hybrides, die meestal gemakkelijk in bestaande voertuigen kunnen worden geplaatst.
Waarom een stekker?
Met een plug-in hybride is de mate van zuinig rijden het beste. Een volle batterij, die u zelf kunt opladen, geeft een gemiddelde elektrische actieradius van 50 kilometer. Tijdens deze ritten blijft de verbrandingsmotor inactief, wat betekent dat de auto geen benzine verbruikt. Als u vaak oplaadt betekent dit extreem zuinig rijden. Škoda maakt nu een grote sprong met de plug-in hybride versies van de nieuwe Kodiaq en Superb, waarbij de batterijen twee keer zo groot zijn (25,7 kWh) en dus resulteert in een indrukwekkende elektrische actieradius van 100 kilometer. Bovendien bieden ze snellaadopties langs de snelweg, waardoor ze net zo handig zijn als volledig elektrische auto's.
Kiest u voor een mild hybride optie, dan zijn de nieuwe Kodiaq en Superb ook beschikbaar met de 1.5 TSI mHEV-motor. Deze optie is zelfs beschikbaar voor de Octavia.