De nieuwe Škoda Elroq
Opladen op verschillende manieren
Van het tanken van uw auto naar het opladen ervan is omschakeling. Iedereen kan een auto opladen, omdat het een simpele handeling is. Wel is het natuurlijk even wennen. Hieronder wordt een spoedcursus Opladen voor Beginners gegeven met tips en adviezen. Het opladen van een elektrische auto is makkelijk. Het enige wat gedaan moet worden is naar het laadpunt rijden en de stekker in de laadpoort steken. Het verschil qua laadpalen is dat een laadpaal langs de snelweg een snoer heeft en een laadpaal in de wijk niet. Daar moet u uw eigen laadkabel meenemen. Meer weten over elektrische auto's? Bekijk hier onze elektrische Škoda-modellen.
Zo blijft de batterij langer gezond
Voor de batterij is het beter om het accupercentage zoveel mogelijk tussen de 10 en 80 procent te houden. Het is niet goed om de batterij helemaal volgeladen of leeg te hebben. Bij de EnyaqiV is zelfs de mogelijkheid aanwezig dat de auto zelf het laden stopt als de 80 procent bereikt is. De auto opladen tot 100 procent wordt alleen geadviseerd bij lange ritten. Het snelladen langs de snelweg wordt ook geadviseerd te doen tot 80 procent. Dit heeft niet alleen te maken met het besparen van de accu, maar ook van de tijd. Zodra de accu een percentage van 80 procent bereikt, wordt het ladenvermogen verminderd.
Snelladen
Snelladen wordt niet geadviseerd om altijd te doen. Voor de accu is het beter om de laadpaal in de wijk te gebruiken of de wallbox thuis. Er komt warmte vrij tijdens het snelladen wat de accu niet fijn vindt. Het thuisladen/laden in de wijk gaat met mindere vermogen waarbij bijna geen warmte vrijkomt. Daarnaast is het voordeliger om bij de wallbox op de laden dan bij een snellader langs de snelweg.
Opladen in de winter
Als het gaat om opladen in de winter, is het ideale scenario voor lange ritten dit: laad de auto tot 100 procent op en stel de temperatuur in net voor het vertrekken. Dan laadt de auto niet alleen op, maar verwarmt ook de cabine. Rijden met een voorverwarmde of gekoelde cabine is handig en vergroot het rijbereik van de auto. Het handhaven van de ingestelde temperatuur kost simpelweg minder energie dan starten vanaf nul. Tijdens het rijden kan de accu gemakkelijk op temperatuur komen. Als je na honderden kilometers verbinding maakt met een snellader, krijg je de optimale laadsnelheid. Het is geen goed idee om op een winterochtend naar een snellader te gaan, want een koude accu laadt een stuk langzamer op. Dat Škoda de eerste 8 jaar of 160.000 kilometer 70 procent batterijcapaciteit garandeert, heeft ook te maken met het gebruik. Als de bovenstaande tips en adviezen worden opgevolgd, blijft de accu waarschijnlijk veel gezonder dan 70 procent.