Dubbele taken

Over een kleine twaalf jaar zal Europa de verbrandingsmotoren in nieuwe personenauto's (grotendeels) uitgezwaaid hebben. Binnen de Volkswagen Group zullen de verbrandingsmotoren voorlopig nog wel voor sommige modellen en markten aanblijven. Deze taak zal Škoda op zich nemen voor alle 50 EA 211 verbrandingsmotoren binnen de Volkswagen Groep, verdeeld over zeven merken.

Škoda krijgt er met de verbrandingsmotoren een heel groot karwei bij. Momenteel werkt het merk al aan het ontwikkelen van elektrische modellen, naast de huidige Enyaq iV en Enyaq Coupé iV en breidt Volkswagen zijn ID-gamma verder uit. Ook CUPRA is al bijna geheel elektrisch. Škoda gaat namelijk het voortouw nemen op het gebied van ontwikkeling en productie van het merendeel van de brandstofmotoren. Die taak was er al voor de 1.0 MPI-motoren die in verschillende compacte modellen leverbaar zijn, maar nu komen ook de TSI-motoren voor Škoda’s rekening. Ook zal het merk verantwoordelijk worden voor de ontwikkeling van het MQB A0 Global-platform, welke gebruik kan maken van de EA 211-motoren en het merk ontwikkelt de trommelremmen voor alle merken binnen de Groep.

ceay5twb2d2w

Euro7-normen

Dit heeft betrekking op de EA 211-motorenfamilie die sinds 2012 in productie zijn genomen. Hier valt dus ook de 1.0 MPI onder valt. Het betreft krachtbronnen met huidige inhoud van 1 tot 1,6 liter en vermogens van 65 pk tot 157 pk. Škoda krijgt nu de taak om de MPI's en met name de TSI's klaar te stomen voor een langer leven. Dit doet het merk op basis van de Euro7-normen, welke overigens nog altijd niet definitief zijn, maar ook moeten ze buiten Europa een langer leven krijgen. Er is namelijk een zeer aannemelijke kans dat na 2035 de verbrandingsmotoren nog op diverse markten buiten Europa zal blijven bestaan. In Mladá Boleslav zal het een succesvol verhaal moeten worden, want Škoda begon namelijk 125 jaar geleden al met de bouw van brandstofmotoren en kreeg in 1997 als nieuw lid van de Groep al de ontwikkeling van de toenmalige MPI-motor aangewezen.

motorenontwikkeling2

Efficiënt

De motoren hebben drie of vier cilinders en een inhoud van 1,0 tot 1,6 liter met vermogens van 48 tot 115 kW. Qua brandstof verbruiken ze benzine, CNG of ethanol en daarnaast zijn ze er tevens als mild-hybride of plug-in hybride. De MPI's natuurlijk aangezogen motoren met indirecte multipoint brandstofinspuiting en zijn erg robuust. De TSI-motoren daarentegen, maken gebruik van een uitlaatgasturbo en zijn geschikt voor heel veel modellen en staan bekend om hun hoge prestaties en laag verbruik. Voorbeelden zijn de populaire 1.0 TSI driecilinder, de 1.4 TSI (voor plug-in hybrides) en 1.5 TSI.

De engineers in Mladá Boleslav blijven deze ontwikkelen voor de hele wereld, met als doel om in de toekomst nog krachtigere en zuinigere motoren met lagere emissies te ontwikkelen en met een hoge betrouwbaarheid.