octaviacombincap

Škoda Octavia krijgt 5 sterren in de EuroNCAP-veiligheidstest

De Škoda Octavia is de volgende binnen ons merkengamma die de maximale veiligheidsscore van 5 sterren heeft gekregen. Deze score is succesvol verdedigd in de nog strengere EuroNCAP-crashtest. EuroNCAP (European New Car Assessment Programme), dat werd opgericht in 1997, heeft eerder dit jaar aangescherpte testcriteria doorgevoerd, waarop de Octavia nu 81% van het maximum haalbare puntenaantal scoort. De nieuwe testresultaten blijven tot en met 2028 geldig binnen de EU, Groot-Brittannië en Noorwegen.

Naar de Škoda OCTAVIA

Veiligheid uitgebreid

De Škoda Octavia uit inmiddels de vierde generatie behoort ook op basis van de aangescherpte testcriteria van EuroNCAP nog steeds tot de veiligste auto’s in zijn klasse. Voor de veiligheid van volwassen inzittenden scoort de Octavia 86% en voor de veiligheid van kinderen heeft deze Škoda een score van 84%. Vergeleken met de resultaten uit 2019, toen de huidige Octavia voor het eerst door EuroNCAP werd getest, scoort het model op het onderdeel ‘Rijhulpsystemen’ zelfs hoger: 81%. Opnieuw scoort de Škoda Octavia 5 sterren op het gebied van veiligheid.

Škoda Auto breidde in juni 2022 de veiligheidsuitrusting van de Octavia uit met een knieairbag voor de bestuurder en een centrale airbag tussen de bestuurder en bijrijder. Ook zijn de rijhulpsystemen voorbereid op een automatisch remingreep bij dreigende situaties, zoals een aanrijding op een kruising of met een fietser. Aan de vermoeidheidsherkenning is een audiovisuele waarschuwing toegevoegd.

221209-euro-ncap-2-6ccebccb

Strengere tests voor nog realistischere simulatie

Sinds 2020 hanteert EuroNCAP nieuwe testmethoden, waarmee ongelukken nog realistischer gesimuleerd kunnen worden en de gevolgen van een ongeval nauwkeuriger zijn te analyseren. EuroNCAP gebruikt nu bijvoorbeeld een met 50 km/u bewegende barrière van 1.400 kilo, waar de testauto ook met een snelheid van 50 km/u rijdt er frontaal tegenaan rijdt. Met de nieuwe generatie THOR-50M testdummies zijn veel realistischere metingen mogelijk. Ook stelt EuroNCAP sinds dit jaar nog zwaardere eisen aan de veiligheidsuitrusting en rijhulpsystemen van alle auto’s die zij testen. EuroNCAP beoordeelt elke auto in vier verschillende categorieën: “veiligheid volwassen inzittenden”, ”veiligheid inzittende kinderen”, “veiligheid van kwetsbare weggebruikers” en “rijhulpsystemen”.

Naar de Škoda OCTAVIA