Enyaq Coupé iV als ploegleiderswagen

De wielerwereld is momenteel in de ban van de Vuelta a España. De derde en tevens laatste grote ronde van het seizoen schiet vandaag in Nederland in gang. Škoda is erbij als hoofdsponsor van de Spaanse etappekoers. Daarnaast support Škoda in het bijzonder de renners van Team Jumbo-Visma, de succesformatie die onder meer met de Enyaq Coupé iV rijdt, de eerste volledig elektrische ploegleiderswagen van het team.

ttttraining2

Start in Utrecht

De harten van de Nederlandse wielerfans kloppen deze week extra snel. Vandaag vindt de Gran Salida van de Vuelta in Utrecht plaats. Met een ploegentijdrit van ruim 23 kilometer bijten de 23 deelnemende teams het spits af. Het hier en daar bochtige parcours voert vooral door het centrum van de Domstad. In de tweede etappe (175 kilometer) op zaterdag (20 augustus) finishen de renners opnieuw in Utrecht, alleen is de start ditmaal in Den Bosch. De rit is vrijwel geheel vlak, en dus azen de sprinters op succes. Dat zullen ze een dag later opnieuw doen in de etappe Breda (195 kilometer).

Na het Nederlandse openingsweekend vliegen de renners naar Spaans Baskenland waar de Vuelta a España op dinsdag wordt hervat met een heuvelachtige etappe. In de daaropvolgende tweeënhalve week valt er vooral in de bergen veel vuurwerk te verwachten. Onder meer in Asturië, op de Peñas Blancas en in de Sierra Nevada is het klimmen geblazen. De etappewedstrijd beleeft zijn grote finale na ruim drie weken met de afsluitende etappe in hartje Madrid.

Tientallen Škoda’s

Miljoenen mensen wereldwijd zitten de komende drie weken aan de buis gekluisterd om niets van het jaarlijkse wielerspektakel te missen. Zij maken daar opnieuw kennis met Škoda, dat sinds 2011 als officieel partner aan de Vuelta a España is verbonden. De karavaan telt tientallen Škoda’s die als volgwagen benut worden. De auto’s zijn veel in het kenmerkende corrida, rood gekleurd en zijn op alle zware, uitdagende omstandigheden voorbereid: van lange verplaatsingen tot aan passages over slecht wegdek. Alles bij elkaar legt de organisatie meer dan een half miljoen kilometer met de Škoda‘s af om de wedstrijd in goede banen te leiden.

ttttraining3

Eerste elektrische ploegleiderswagen

Ook het peloton vertrouwt op Škoda, waaronder het Nederlandse Team Jumbo-Visma. De succesvolle ploeg, met Škoda als één van de belangrijkste sponsoren, die na de Tour-zege met Primož Roglič op jacht gaat naar de rode trui en zijn vierde eindzege op rij, rijdt met de stijlvolle Enyaq Coupé iV. Dit model heeft een aandrijflijn met een 150 kW sterke elektromotor in combinatie met een 77 kWh accu. De ploegleiding van Team Jumbo-Visma kan op één laadbeurt meer dan 500 kilometer afleggen, wat ruimschoots voldoende is om de transfers van en naar het rennershotel te maken én om in koers support aan de renners te verlenen. Binnen 29 minuten is de accu bovendien opgeladen tot 80%.

Betrokken bij wielersport

Škoda is als automerk nauw betrokken bij de wielersport. Václav Laurin en Václav Klement, de grondleggers van het merk, richtten in 1895 een fietsenfabriek op in Mladá Boleslav. Daarmee legden zij het fundament onder Škoda zoals we dat vandaag de dag kennen. Als ‘motor achter de fietssport’ promoot Škoda het fietsen op verschillende niveaus. Naast de Vuelta, de Tour de France en de Tour de France Femmes avec Zwift sponsort Škoda tal van andere internationale en nationale wielerwedstrijden.