De nieuwe Škoda Elroq
Getallen als getuigen
Bij Škoda is elektrificatie tegenwoordig onmisbaar. De volgende cijfers zullen u in eerste instantie waarschijnlijk niet veel zeggen, maar naarmate u verder leest, wordt duidelijk hoe vastberaden Škoda op weg is naar een toekomst van e-mobiliteit.
500.000
In de grootste fabriek van Škoda, gevestigd in het Tsjechische Mladá Boleslav, zijn al maar liefst een half miljoen batterijen geproduceerd. Deze batterijen vinden niet alleen hun weg naar Škoda-modellen, maar ook naar de modellen van Volkswagen, Audi en SEAT. Het betreft hier zowel volledig elektrische modellen, zoals de Škoda Enyaq iV en Škoda Enyaq Coupé iV, als plug-in hybride modellen.
1500
Škoda heeft plannen om in Mladá Boleslav de productie van batterijen voor volledig elektrische auto's te verhogen tot maar liefst 1.500 stuks per dag. Om dit ambitieuze doel te bereiken, zal Škoda binnenkort een nieuwe productielijn openen die naar verwachting later dit jaar operationeel zal zijn. Als we hierbij de accupakketten voor plug-in hybride modellen optellen, komt de dagelijkse productie op een indrukwekkend aantal van 2.300 stuks!
4
Deze extra batterijen zijn van essentieel belang, aangezien Škoda tot 2026 maar liefst vier gloednieuwe elektrische modellen op de planning heeft staan (Bovenop de bestaande Enyaq's). Als eerste kunnen we in 2024 de Škoda Elroq verwachten, een uitstootvrije SUV die de elektrische opvolger is van de succesvolle Škoda Karoq. In 2025 zal er een compact model verschijnen met een verwachte prijs van ongeveer 25.000 euro, met een kofferbak die even ruim is als die van de Škoda Scala. Het derde nieuwe elektrische model is een stationwagen in de klasse van de Škoda Octavia Combi. En tot slot zal het vierde model het nieuwe vlaggenschip zijn: een elektrische 7-zitter gebaseerd op het studiemodel Škoda Vision 7S.
23.000
De nieuwe elektrische Škoda-modellen zijn indrukwekkend in vele opzichten, maar het in elkaar zetten van zichzelf behoort niet tot hun vaardigheden. Daarom heeft Škoda al meer dan 23.000 fabrieksmedewerkers opgeleid en voorbereid op de productie van EV's en PHEV's, oftewel elektrische voertuigen en plug-in hybride elektrische voertuigen. Škoda streeft ernaar om in 2030 in al haar Tsjechische fabrieken geëlektrificeerde modellen of componenten daarvoor te produceren. Naast Mladá Boleslav zijn dit ook de fabrieken in Kvasiny en Vrchlabí.
5.600.000.000
Škoda zal de komende periode een verbijsterend bedrag van 5,6 miljard euro investeren in zijn elektrificatiestrategie. Dit is een aanzienlijk kapitaal en toont aan hoe serieus Škoda schone mobiliteit neemt. De huidige productielijn van batterijen in Mladá Boleslav heeft tot nu toe 130 miljoen vereist van Škoda. Dit geeft maar weer aan hoeveel er nog in de pijp zit voor de toekomst.