Na een onderbreking terug van weggeweest

Škoda blikt met trots terug op bijna 90 jaar van succes met de Superb, dat wordt gevierd met een vierde generatie die komend najaar wordt onthuld. Het verhaal begon in 1934 toen de eerste Superb-modellen op de markt kwamen. Dit was een auto die totaal anders was dan de Superb zoals we hem nu kennen. Het ouderwetste model werd geproduceerd tot 1949. In 2001 lanceerde Škoda de eerste moderne Superb, waarmee het merk zijn comeback maakte in de grote middenklasse na ruim 50 jaar afwezig te zijn geweest in dit segment. De tweede generatie uit 2008 was de eerste die ook beschikbaar was als Combi (stationwagen). De Superb van vandaag de dag is in 2015 gedebuteerd en is gebaseerd op het MQB-platform. In 2019 werd de krachtige en efficiënte Superb iV plug-in hybride geïntroduceerd, waarmee de trend van elektrificatie werd gevolgd. De nieuwe Superb wordt deze herfst onthuld en zal ongetwijfeld weer een succesverhaal worden.

6_Superb-1440x960

Eerste generatie was baanbrekend

Voordat de Superb in 1934 op de markt werd gebracht, had Škoda al verschillende topmodellen op de markt gebracht. Echter, de Superb was vernieuwend en revolutionair. Zo maakte hij gebruik van het destijds gloednieuwe 12V-systeem. Ook was het onderstel zeer modern en vooruitstrevend in die tijd. De Superb stapte af van het traditionele ladderchassis en kwam met een nieuw ruggengraatchassis. Dit chassis had een centrale sectie die in het front overging in twee aparte balken. Dit maakte het mogelijk om de aandrijfas onder te brengen in de chassistunnel, terwijl er ook een onafhankelijke wielophanging werd gebruikt die zorgde voor een hoog comfortniveau. Bovendien was de Superb de eerste Škoda met een enkelvoudig hydraulisch remsysteem, oftewel: optimale remwerking van elk wiel.

Koetswerk genereert opties

Škoda produceerde de eerste Superb helemaal zelf, dit was vrij bijzonder als wordt opgemerkt dat de voorgangers van de Superb niet zelfstandig werden geproduceerd door Škoda. Het koetswerk was opgebouwd uit een houten frame met plaatstalen panelen, wat Škoda in staat stelde om een breed scala aan uitvoeringen te produceren. Gedurende de productieperiode van ongeveer dertien jaar werden er vijf verschillende uitvoeringen geproduceerd als personenwagen en drie voor militair gebruik.

Qua aandrijving was er keuze uit motoren met zijkleppen of een bovenliggende nokkenas (vanaf 1938). De cilinderinhouden varieerden van 2.492 tot 3.991 kubieke centimeter. Met uitzondering van de krachtige Superb 4000 met V8, waren de motoren allemaal zescilinders. Eén van de weinige overgebleven Superb 4000-modellen is te zien in het Škoda Museum in Mladá Boleslav. Tussen 1934 en 1949 produceerde Škoda circa 900 personenwagenuitvoeringen en zo’n 1.600 militaire versies.

SKODA-SUPERB-I-1440x1018

Terugkeer van het topmodel (2001-2008)

In 2001 vierde Škoda dat het tien jaar deel uitmaakte van de Volkswagen Groep. In hetzelfde jaar maakte de Fabia zijn debuut en introduceerde Škoda daarnaast het Simply Clever-concept van handige tools. Het hoogtepunt was toch wel dat de Superb na 50 jaar weer in het modellengamma kwam, wat zorgde voor een extra imago-boost. De eerste moderne Superb was zeer ruim en had een ruime keuze uitverschillende motoren, van benzine- en dieseluitvoeringen: van een viercilinder 1.8 turbo tot een 142 kW/193 pk sterke 2.8 V6. De Superb was de eerste Škoda die voorzien was van bi-xenon koplampen, de Tiptronic automatische transmissie, Coming Home-verlichting en Brake Assist. Ook de multilink vooras en in lengterichting geplaatste motoren maakten hun debuut voor Škoda. In 2006 kreeg de Superb een facelift, waarmee de kenmerkende achterlichten een C-vorm kregen.

Tweede generatie: unieke achterklep en voor het eerst ook als Combi

De tweede generatie van de moderne Superb-modellen werd geïntroduceerd in 2008. De sedan had een opvallende achterklep, die op twee manieren kon worden geopend: zoals bij een sedan met alleen de klep of als hatchback met ook de achterruit erbij. Het ruime topmodel was voorzien van een zeer krachtige 3.6 V6 en vierwielaandrijving. In 2013 kreeg de Superb de facelift van deze generatie.

superbiv-411149 (1)

Derde generatie ook als plug-in hybride

In 2015 ging de derde generatie Superb in Praag in wereldpremière. De Combi volgde enkele maanden later. Hij werd voor het eerst gebouwd op het moderne MQB-platform, waarmee de nieuwste technologieën konden worden toegepast, zoals het DCC Adaptive Chassis, drie-zone climate control en assistentiesystemen als Traffic jam Assist, Emergency Assist, AAC (Adaptive Cruise control) en Travel Assist. Daarnaast waren er nieuwe Simply Clever-functies, zoals het virtual pedal om de achterklep te openen, een 230V-aansluiting achterin en paraplu’s in beide voorportieren. In 2019 kreeg het model wederom een facelift en kreeg het Matrix-LED verlichting, Predictive Adaptive Cruise Control en KESSY Keyless Acces voor alle deuren erbij. Toch was de komst van de Superb iV met efficiënte plug-in hybridetechnologie wel het belangrijkste.

Škoda heeft sinds 2011 meer dan 1.550.000 Superb-modellen geproduceerd, waarvan ruim 780.000 van de huidige derde generatie. De vierde generatie komt deze herfst naar Europa als Hatchback en Combi tegelijk. Het is in ieder geval veelbelovend.