De nieuwe Škoda Elroq
Samenwerking tussen Škoda en de Tour de France
Tijdens de Tour de France zijn niet alleen fietsen aanwezig., ook auto's. Oud professionele wielrenners besturen tijdens de Tour de France Škoda auto’s, maar waarom is dat? De partner en hoofdsponsor van de Tour de France is Škoda. Elk jaar steunt Škoda de Tour de France door auto’s te leveren. Dit jaar zijn het 250 auto’s die allemaal elektrisch of hybride zijn. De hoofdrolspeler in dit verhaal is de Škoda Enyaq iV. Hierin voert de directeur van de Tour de France Christian Prudhomme het peloton aan op 16 van de 21 etappes.
Bijzondere baan: tussen de renners rijden
Natuurlijk zijn er meerdere Škoda's aanwezig op het parcours. Hiermee kunnen belangrijke gasten de Tour de France van dichtbij bijwonen. Daarnaast dienen de rest van de auto’s als service auto’s. In dit verhaal gaan we het hebben over de mensen die deze auto’s besturen en het dat ze verrichten.
Bevoegdheid van oud professionele wielrenners
Helaas is er geen goed nieuws voor de algemene wielerfan die hun droombaan denken gevonden te hebben. Het is niet de bedoeling dat je in de auto gaat zitten en racend naast de wielrenners gaat rijden. De enige die bevoegd zijn om deze baan aan te kunnen nemen zijn de oud professionele wielrenners. Zij zijn de enigen die weten hoe een wielrenner denkt en wat de bewegingen zijn van deze wielrenner in verschillende situaties. Daarnaast is het wel eerst een verplichting om bij de Internationale Wielerunie een vereiste vergunning aan te vragen. Deze is alleen te verkrijgen wanneer de aanvrager op kleinere evenementen ervaring heeft met het besturen van de volgauto’s.
Stevig doorrijden in de sportstand
Als de wielrenners op stukken fietsen waar de weg daalt en dus naar beneden gaat kunnen de wielrenners sneller zijn dan de auto’s die achter ze rijden. Dit is een situatie wat spanning met zich meebrengt en wat de chauffeurs tegenkomen tijdens de rit. De chauffeurs zijn zeer tevreden over de manier van rijden van de Enyaq iV en Superb iV daarnaast maken zij ook gebruik van de mogelijkheid om in sportstand te rijden wanneer zij snel achter de wielrenners aan moeten.
Duizenden kilometers afgelegd
Naast dat er gebruik wordt gemaakt van de sportstand moeten de chauffeurs ook gebruik maken van comfortstand. De reden dat de chauffeurs daar gebruik van moeten maken is, omdat zij tijdens de rondes in totaal 8000 tot 9000 kilometer moeten rijden. Het grootste gedeelte van het aantal genoemde kilometers wordt op het parcours gereden. Het is niet altijd zo leuk als dat het lijkt. Bij deze baan moet je vele uren rijden en dat is niet altijd een pretje, omdat je aan het eind soms nog wel 1,5 uur naar huis moet rijden. Dit jaar hebben de chauffeurs na de eerste drie etappes in Denemarken, ook de ruim 1.000 kilometer naar Noord-Frankrijk afgelegd.