De nieuwe Škoda Elroq
Simply clever oplossingen
Škoda is bezig om zijn auto’s duurzamer te maken door voortdurend te zoeken naar Simply Clever oplossingen. Een kwaliteit behoudende manier daarvan is een vernieuwde verfmethode. Dat gaat als volgt. Škoda heeft 4 verschillende laklagen. Iedere laklaag is zo dun als een haartje. De eerste laag dient ter bescherming die voorkomt dat roest ontstaat, de volgende laag bestaat uit grondverf en zorgt ervoor dat de gekleurde derde laag goed bindt. De vierde laag zorgt voor bescherming en glans.
720.000 kilo minder grondverf
Grondverf staat centraal. Dit is het geval bij de nieuwe verfmethode, want de laag verf is dunner dan ooit tevoren. Door een laklaag dunner te maken scheelt het 720.000 kilo aan grondstoffen per jaar. Voorheen brachten 36 vrachtwagens deze grondlak vanuit de leveranciers naar de Škoda-fabriek. Hierbij legden de chauffeurs 50.000 kilometer af, maar dat hoeft nu niet meer. Het is een win-win situatie voor het milieu, doordat er minder kilometers gereden moeten worden door de chauffeurs en minder gefabriceerde grondstoffen nodig zijn.
Test van de laklagen
Normaal gesproken moet de nieuwe methode van de laklagen dezelfde duurzaamheid, uitstraling en bescherming bieden als de huidige lak methode. Škoda heeft vooraf een test uitgevoerd om zeker te zijn van de zaak. Voor deze test werden de auto’s van Škoda 10 maanden achter elkaar buiten gehouden onder het genot van de zon, steenslag, stof en onder slechte weersomstandigheden. De conclusie is dat de nieuwe lak zeker net zo stevig is als de huidige lak wat op de auto’s zit. De nieuwe grondverf verschilt bijna niet van de oude variant. Dat komt, omdat deze gemaakt is van dezelfde elementen. De hoeveelheden waarin Škoda het vulmiddel, pigment, oplos- en bindmiddel mengen zijn wel aangepast. Het nieuwe recept van de grondverf en Česana-designcentrum zijn geheim. Daar worden de kleimodellen van Škoda gemaakt die nog onthult moeten worden.
Andere Simply Clever-oplossingen op lakgebied
De nieuwe methode wordt uitgevoerd in fabrieken op verschillende locaties in Tsjechië. Met als uitblinker de hypermoderne lakstraat in Mladá Boleslav. Er zijn op dit moment ook andere varianten van het nieuwe laksysteem die getest worden. Deze lakvariant is gekleurd en werkt zonder het gebruik van grondverf, een doorzichtige laag dat nog een tikkeltje dunner is en een lakproces waarbij meer natuurlijke benodigdheden gebruikt worden.