Een nieuw leven inblazen

Van een elektrische Škoda (volledig elektrisch en PHEV) gaat de batterij langer mee dan u zou verwachten. Dankzij slimme oplossingen van Škoda gaat deze batterij nog vele jaren mee nadat de auto zijn missie heeft volbracht!

Geduld en rijplezier zijn twee vereisten die u gehad moet hebben voordat een batterij van een elektrische auto aan het einde van zijn levensduur zit. In de eerste acht jaar of 160.000 kilometer nadat de auto in gebruik is genomen, blijft de capaciteit onder normale omstandigheden zelfs nog boven de 70%. Met onze handige tips blijft de batterij van uw Škoda langer in de best mogelijke conditie.

Nadat de batterij uit de auto is gehaald, kan hij zijn tweede leven beginnen (of de batterij moet tussentijds vervangen worden). Het accupakket kan gebruikt worden voor bijvoorbeeld stationaire energieopslag, zoals 

dsc-0531-a4ba1834

Batterijen gaan langer mee dan men verwacht

De batterijen die worden hergebruikt, kunnen ook bij ons stroom leveren aan onder meer de airconditioning en de showroom-verlichting. Uit een pilot komt er een opvallend feitje naar buiten: batterijen die voor stationaire energieopslag worden gebruikt, verliezen per jaar slechts 2% van hun capaciteit. Dit verlengt de levensduur van batterijen uit geëlektrificeerde auto’s met vijftien extra jaren! De milieuvervuiling van elektrische auto’s wordt hiermee nog eens behoorlijk verkleind.

dsc-0466-26758663

Strenge conditietest

De stationaire opslagcapaciteit van batterijen bedraagt tot 300 kWh. Dus ook snelladers kunnen van genoeg elektriciteit worden voorzien. Dat zorgt ook nog voor groene stroom als er zonnepanelen op het dealerpand heeft liggen. In de komende jaren worden ruim vierduizend van dergelijke duurzame stationaire elektriciteitsopslagen gebouwd. Voordat de batterijen aan hun tweede leven beginnen, ondergaan ze een strenge conditietest om er zeker van te zijn dat ze optimaal functioneren.

210527-second-life-cycle-for-batteries-1-cw-e3a348dd

Energienetwerk verbeteren zonder extra kabels

Batterijen van prototypes van de Škoda Enyaq iV (dus geen productiemodellen) worden bijvoorbeeld al gebruikt voor energieopslag bij publieke laadstations in de Praagse wijk Chodov. Hier kunnen tot twaalf elektrische auto’s tegelijkertijd worden geladen waarvan twee aan een snellader van 150 kW. Bij de pilot is ook de Tsjechische energiemaatschappij Pražská Energetika betrokken. Die kijkt of deze manier van energieopslag zijn energienetwerk verder kan verbeteren zonder het aanleggen van nieuwe kabels.

dsc-0457-64e73d2c

Nederland verbetert zich ook

Ook in Nederland zijn we op de goede weg. Hier neemt het hergebruik van batterijen uit elektrische auto’s toe, zegt Recycling Nederland: “Het behaalde percentage hergebruik van afgedankte batterijen uit elektrische auto’s is gestegen naar 83%. In 2020 lag dit op bijna 70%. De wettelijke recyclingeis van minimaal 50% van het gewicht van lithium-ion batterijen is daarmee ruimschoots gehaald.”