De nieuwe Škoda Elroq
50 jaar geleden
Škoda begon al vroeg met crashtesten, de eerste officiële botsproef vond plaats in 1972. Toen versnelden we de testauto’s nog met een luid sissende stoomraket.
De eerste Škoda die uit naam van de wetenschap tegen een muur werd gebotst, was een gele Škoda 100. Dat gebeurde 50 jaar geleden, in juni 1972. Een succesvolle crashtest was een vereiste om het model te exporteren naar westerse landen.
De botsproef werd uitgevoerd door het ÚVMV, het Tsjechoslowaakse onderzoeksinstituut voor motorvoertuigen. De overblijfselen van de testbaan bij het vliegveld van Praag liggen er nog, maar de betonnen barrière is inmiddels weggehaald.
Sissende stoomraket duwt de testauto’s
De medewerkers van het ÚVMV moesten de testbaan en de benodigde apparatuur destijds grotendeels zelf bedenken en bouwen. Hun meest spraakmakende creatie was de stoomraket op wielen die de testauto naar de vereiste snelheid moest duwen.
De werking van de duwraket was rechttoe rechtaan: de tank werd gevuld met water, waarna elektrische verwarmingsspiralen het water in stoom veranderden. Wanneer de temperatuur en de druk precies goed waren, werd het mondstuk achterop geopend en kwam de raket in beweging. U hoorde dan een zeer luid gesis. De auto werd krachtig naar voren geduwd en een rail in het asfalt geleidde de hele boel rechtdoor. Ongeveer 5 meter voor de betonnen muur eindigde de rail en remde de raket af, terwijl de testauto rechtdoor schoot.
Testsnelheid
Het was lastig om de testsnelheid precies goed te krijgen. De auto moest met 48,3 km/h tegen het vaste obstakel worden gereden. Iets sneller mocht ook. Er waren ingewikkelde formules die rekening hielden met het gewicht van de auto, de hoeveelheid water in de tank en de stoomdruk, maar de ingenieurs vertrouwden ook op hun ervaringen. Om te toetsen of ze de 48,3 km/h zouden halen, deden ze vooraf een testrit maar dan in de tegenovergestelde richting van de testbaan, het uiteinde van de rails zónder betonblok.
Maak kennis met FODRŠAMARUPUSOPR
Van de duwraket bestonden twee versies. De eerste kwam moeilijk op temperatuur als het koud was, dus kreeg de tweede een geïsoleerde watertank. De afwerking was ook fraaier, met een bliksemschicht op de zijkant en een naam achterop. Hiervoor werden de eerste twee letters van de namen van de teamleden op een rij gezet en zo ontstond de FODRŠAMARUPUSOPR.
Škoda’s 's eerste botsproef was een succes
Wanneer is een botsproef succesvol? Bij de eerste crashtest met de Škoda 100 was het essentieel dat de stuurkolom geen gevaar zou vormen. Om dat te toetsen, werd de test vastgelegd met een hogesnelheidscamera op klassieke 35mm-film. Maar pas nadat de film was ontwikkeld en verwerkt, wisten de ingenieurs of de verplaatsing van de stuurkolom tijdens de impact binnen de norm was. En dat was-ie! De Škoda 100 doorstond de test.