In alle opzichten gunstig!

Een autoliefhebber streeft naar de meest plezierige en opwindende auto binnen het financiële bereik. Aan de andere kant, verlangt een ondernemer naar de meest handige auto die tevens kostenefficiënt is per gereden kilometer. Tot op heden was het moeilijk om deze twee wensen te verenigen. Maar met de introductie van de Volkswagen ID. Buzz Cargo lijkt daar verandering in te komen! Autozine heeft deze getest, bekijk hier het resultaat.

Web Ready JPG-VW ID. BUZZ CARGO -10

Meer dan een bus

Meestal zijn coupés en cabriolets de favoriete auto's onder autoliefhebbers. Echter, de "Volkswagen Transporter T1" was vanaf het begin veel meer dan “slechts een busje”. Met zijn aantrekkelijke uitstraling en rijke geschiedenis is dit één van de zeldzame bedrijfswagens die ook door autoliefhebbers gekoesterd wordt. Volkswagen maakt hier handig gebruik van door de ID. Buzz te introduceren, een moderne interpretatie van het klassieke ontwerp van de Transporter T1.

DB2022AU00392_large

De nieuwe T1

De moderne versie van de T1 behoudt zijn kenmerkende vrolijke en iconische uitstraling. Volkswagen vermeldt dat er later ook nog vrolijkere, lichtere kleuropties beschikbaar zullen zijn. In tegenstelling tot de personenversie van de ID. Buzz, heeft de Cargo altijd een interieur in grijstinten, waardoor u het echte gevoel van een Volkswagen Bedrijfswagen houdt. 

id.buzzcargo6

Bediening is kinderspel

Net als andere elektrische auto's van Volkswagen kiest de ID. Buzz voor een eenvoudige bediening. Het dashboard heeft weinig knoppen en de klokken achter het stuurwiel zijn vervangen door een klein scherm met alleen essentiële informatie. Deze aanpak wordt echter niet als armoedig ervaren, maar eerder als doordacht, omdat het zorgt voor een rustige en overzichtelijke uitstraling. “Wie voorrijdt met een ID. Buzz Cargo geeft meteen een visitekaartje af“

Ondanks het beperkte aantal knoppen en schermen is de uitrusting van de ID. Buzz wel up-to-date en volledig. Volkswagen had beloofd dat dit het eerste volledig autonome model zou zijn, maar die belofte is niet waargemaakt. Net als veel andere moderne auto's kan de ID. Buzz de bestuurder waarschuwen voor gevaar en indien nodig ingrijpen, maar daar houdt het op.

Ruimte

De ID. Buzz Cargo is aanzienlijk kleiner dan de huidige Transporter-generatie en is daarom niet bedoeld als vervanging. Dankzij de kleinere elektromotor en de in de vloer verwerkte batterijen heeft Volkswagen echter maximale binnenruimte weten te creëren binnen de buitenafmetingen. Zowel de laadruimte, als de cabine profiteren hiervan. Door de ontspannen zithouding, die weliswaar hoog maar niet rechtop is, geeft de ID. Buzz meer het gevoel van een personenauto dan van een busje. Ondanks de scheidingswand tussen de cabine en de laadruimte, kunnen de stoelen voldoende naar achteren worden versteld om de gewenste beenruimte te bieden. Deze geheel andere zithouding draagt ook bij aan het feit dat de ID. Buzz niet alleen een bedrijfswagen is, maar ook een auto waar liefhebbers van kunnen genieten.

De laadruimte heeft een capaciteit van 3.900 liter (volgens SAE V6) en biedt ruimte voor twee Euro-pallets. De Cargo kan maximaal 650 kg laden (totale voertuiggewicht: 3.000 kg). Op de zijwanden bevinden zich rails en bevestigingspunten om eigen opbouw mogelijk te maken. Toegang tot de laadruimte is mogelijk via twee handmatig bediende schuifdeuren en een omhoog scharnierende achterklep.

Web Ready JPG-vwn_service-for-id_b2c_charging-information_campaign-motif-01

Elektrische auto

De bestuurder wordt al blij voordat de rit begint, want de binnenruimte is uitstekend voor een auto van deze grootte. Maar de echte vooruitgang zit in de elektrische aandrijving. De ID. Buzz is een volledig elektrische auto met een actieradius van 424 km, dankzij een grote batterij. Tijdens de testrit kon dit bereik gemakkelijk worden gehaald vanwege het warme en zonnige weer. Bovendien laadt de ID. Buzz zo snel (170 kW) op dat lange ritten geen probleem zijn. De ID. Buzz rijdt moeiteloos, is comfortabel en stil. Omdat alles zo soepel verloopt, beseft de bestuurder niet meteen hoe bijzonder de ID. Buzz Cargo is. De elektrische motor levert maximale trekkracht vanaf het begin, zonder dat er eerst toeren moeten worden opgebouwd, zoals bij een dieselmotor.

id.buzzcargo2-2 (1)

Verfijnd

Bovendien heeft de ID. Buzz Cargo hetzelfde verfijnde karakter als een elektrische personenauto. Dit lijkt misschien vanzelfsprekend, totdat u bedenkt dat de meeste bedrijfswagens besparen op comfort om een scherpe prijs te kunnen bieden. Het onderstel van de Cargo is iets anders afgesteld dan dat van de ID. Buzz gezinsauto. De gezinsauto moet goed presteren met verschillende ladingen, terwijl de nadruk bij de Cargo ligt op het vervoeren van zware ladingen. In de praktijk zijn de verschillen klein en hebben alle versies een vriendelijk en betrouwbaar rijgedrag. Met het uitstekende rijgedrag en de soepele elektrische motor is de ID.Buzz Cargo echt de bus van de toekomst.

Conclusie

Kan de Volkswagen ID. Buzz Cargo werk en plezier combineren? Absoluut, maar zelfs nog meer dan dat. Allereerst, vanuit zakelijk oogpunt gezien, is de ID. Buzz een uitstekende bestelbus die door zijn elektrische aandrijving veel interieurruimte biedt ondanks zijn compacte formaat. Dankzij de elektrische aandrijving zijn de kilometerkosten laag (minder afschrijving en weinig onderhoud).

Vanuit het perspectief van de bestuurder betekent de elektrische aandrijving een enorme sprong voorwaarts ten opzichte van een traditionele verbrandingsmotor. De ID. Buzz Cargo presteert moeiteloos en biedt een rustige en soepele rijervaring die voorheen alleen beschikbaar was in personenauto's. Bovendien zorgt het lage zwaartepunt voor goede wegligging.

Maar de ID. Buzz is meer dan alleen praktisch en verstandig! Wanneer u arriveert in een ID. Buzz Cargo, maakt u meteen een sterke indruk. De auto trekt veel positieve aandacht vanwege zijn technologie en vormgeving, en bedrijven die de Cargo gebruiken, kunnen daar slim van profiteren. Het is dus een win-winsituatie.