De nieuwe Škoda Elroq
Al ruim 45 jaar oud
Deze auto heeft rode details (of is misschien wel rood), heeft sportstoelen die zijn bekleed met Schottenkaro ruitjesbekleding en ziet eruit als een sportauto. Dan weet bijna iedereen we het over een Golf GTI hebben. Ruim 45 jaar geleden kwam de eerste Golf GTI onder ons. Nu acht generaties verder is de Golf GTI uitgegroeid tot een icoon. Wij hebben voor u acht interessante feiten over deze Volkswagen!
Feit 1: GTI-motor met vier cilinders
Een kenmerk van GTI is dat hij nog steeds vertrouwt op een viercilinder benzinemotor voor het rijplezier. In 1976 begon het met een 1,6-liter injectiemotor van 110 pk die door een groep Volkswagen-monteurs in een standaard Golf werd gezet. De huidige generatie Golf GTI heeft vandaag de dag meer dan het dubbele aan vermogen, namelijk 245 pk. De Golf 1 ging in 9,2 seconden van 0 naar 100 km/u en had een topsnelheid van 182 km/u, zo maakte de Golf GTI hogesnelheid toegankelijk voor een bredere doelgroep. Dit was namelijk in de tijd dat middenklassers nauwelijks 160 km/u konden bereiken. De Golf GTI 2.0 TSI gaat nu tot wel 250 km/u!
Feit 2: Elke generatie met zijn eigen unieke velgdesign
De banden in combinatie met de velgen vormen samen een belangrijke factor op de Golf GTI. Dit zorgt namelijk voor een optimale overdracht van de aandrijfkrachten naar de weg. De eerste generatie van de Golf GTI had met 13 inch brede stalen velgen en 175/70R13 banden al wel voldoende. Tegenwoordig worden de velgen van de Golf GTI gemeten op 17 inch. Nog een opvallend feitje: bijna 50% van de uitstraling van de auto hangt af van de velgen. In de loop van de jaren heeft Volkswagen alle soorten en maten gehad voor de Golf GTI.
Feit 3: 5.000 GTI’s gepland, al meer dan 2 miljoen gebouwd
In september 1975 heeft Volkswagen de eerste Golf GTI tentoongesteld aan het publiek, dat plaatsvond in Frankfurt op de Internationale Automobil-Ausstellung (IAA). De GTI was een opvallende nieuwe variant van de al bekende Golf. Verwachtte Volkswagen dat GTI een veel verkochte auto zou worden? Nee, eigenlijk niet. De verkoopafdeling had op de Internationale Automobil-Ausstellung een voorraad van 5.000 auto’s destijds en verwachtte zelfs geen 10% daarvan te verkopen, volgens een marketeer. Toch werd het tegendeel werd bewezen en werd dit model één van de bestverkochte en populairste sportieve hatchbacks allertijden. Al meer dan 2 miljoen Golf GTI’s zijn er verkocht!
Feit 4: Bijzondere GTI-ideeën
De designer Giorgetto Giugiaro heeft het uiterlijk van de Golf ontworpen in Turijn. Maar de iconische rode sierlijsten rondom de grille zijn afkomstig uit Wolfsburg uit de pen van Volkswagen-designdirecteur, Herbert Schäfer. De Schottenkaro ruitjesbekleding werd bedacht door Gunhild Liljequist (de eerste vrouw op de Volkswagen-designafdeling) tijdens een trip in Schotland. Ze vond zwart sportief, maar net iets te saai voor een sportuitvoering. De tweede kleur moest kracht uitstralen, zo kwam ze uit op rood. Schottenkaro verwijst naar het traditionele ruitjespatroon die Schotse mensen gebruiken voor kleding. Het golfbalontwerp voor de pookknop was ook haar idee, deze golfbal werd een iconisch kenmerk bij de eerste generatie Golf GTI, welke zelfs bij de 8e generatie van de Golf GTI nog steeds op de versnellingspook zit.
Feit 5: Het legendarische driespaaks ‘Spucknabe’-stuur
De achtste generatie Golf GTI heeft een sportstuur die multifunctioneel is, met geperforeerd leer en prachtige stiksels. De eerste generatie Golf GTI had al een driespaaks stuurwiel, wat het destijds nog sportiever maakte. De Duitse liefhebbers noemden het ook wel het ‘Spucknabe’-stuur. Het stuur is net als de golfbal als pook één van de kenmerkende details van de eerste generatie Golf GTI. De ‘Tittentellers’, de twee ronde klokken op het instrumentenpaneel, zijn bij de achtste generatie Golf GTI vervangen door een hightech Digital Cockpit.
Feit 6: Golf GTI Cabrio uit de 6e generatie
Niet veel mensen kennen de Cabrio versie van de Golf GTI, welke werd gebouwd op de zesde generatie van de Golf GTI. De eerste en enige cabrio die Volkswagen bouwde voor de Golf, werd ook voor de GTI ontworpen. De Golf 6 Cabrio werd ontwikkeld door de sportafdeling van Volkswagen (Volkswagen R GmbH) en richtte zich op de ontwikkeling van sportmodellen. De Cabrio GTI had de standaard kenmerken van de GTI-uitvoering, zoals de rode accenten en een krachtige motor. Wanneer het dak niet open stond kon de auto tot wel 237 km/u rijden. Voor het einde van de productie van de Golf GTI Cabrio werd het ook wel “de krachtigste open Volkswagen” genoemd.
Feit 7: Twee wereldmerken in een Golf GTI
Volkswagen heeft voor de Golf GTI een aantal keer unieke versies gemaakt, zoals de Golf GTI Pirelli (1983), GTI 16V (1986), GTI Edition One (1991), GTI 20th Anniversary Edition (2003), GTI Clubsport (2016) en de Golf GTI TCR (2019). In 2012 werd er een Golf GTI in samenwerking met Adidas ontworpen, een gelimiteerd aantal stuks. De auto had een aantal kenmerken van het merk Adidas, waaronder een Adidas-interieur, het Adidas logo en een speciaal multifunctioneel stuur. De buitenkant van de auto had een unieke striping die zich bevindt aan de zijkant van de auto en de velgen waren speciale lichtmetalen van 18 inch. De auto werd gebaseerd op een Golf GTI uit 2010 en had een 2,0-liter turbomotor met 210 pk. Er zijn in Nederland maar een paar exemplaren verkocht van deze gelimiteerde serie.
Feit 8: De eerste Golf GTI die terugpraat
De eerste Volkswagen auto die een Car2X-communicatie bevat. Een systeem dat ervoor zorgt dat auto’s en infrastructuur kunnen communiceren via de draadloze technologie, zoals via WiFi of mobiel netwerk. De Golf GTI kan met de Car2X-communicatie ‘praten’ met andere voertuigen die beschikken over dezelfde technologie. De verkeersinfrastructuur wordt gelezen door de auto en stoplichten en verkeersborden worden herkend. Gevaren zoals ongevallen en stilstaande voertuigen worden ook herkend en daar wordt de bestuurder voor gewaarschuwd. De innovatieve Vehicle Dynamics Manager zorgt voor een hoog niveau van de presentaties. Golf GTI is dus niet alleen een hot hatch, maar heeft ook innovatieve veiligheidstechnieken.