De nieuwe Škoda Elroq
Comfortabel met de ID.4 op wintersportvakantie
Na een bijzonder jaar met vele beperkingen verheugen velen zich des te meer op de welverdiende wintersportvakantie. U bent tot in de puntjes bezig met de voorbereidingen en vraag zich af: in hoeverre is mijn elektrische geschikt voor de lange reis naar mijn wintersportadres? De elektrische ID.4 brengt u overal zorgeloos naartoe, zelfs naar uw wintersportadres. Zo bevestigen de ervaringen van Ben van Nieuwstadt, namens Elektrischeautovakanties.nl. Onlangs ging hij op pad met de Volkswagen ID.4 naar de besneeuwde Zwitserse Alpen. Volledig enthousiast en tevreden kwam hij terug van zijn wintersportvakantie: “Met de elektrische ID.4 bereik je heel snel je wintersportbestemming, in alle comfort en vooral zonder stress.”
Uitermate geschikt als reisauto
De Volkswagen ID.4 is Ben uiterst goed bevallen tijdens zijn skitrip in de Zwitserse Alpen: “Dit model biedt alles wat je van een elektrische auto verlangt. Hij is heel ruim, rijdt bijzonder comfortabel en op basis van de beschikbare snellaadlocaties onderweg berekent het slimme multimediasysteem actief de optimale route,” aldus Ben. “Ook de veiligheid staat op een heel hoog niveau, dankzij de vierwielaandrijving en het uitgebreide pakket veiligheidssystemen dat standaard op de ID.4 wordt geleverd.”
Met een accucapaciteit van 77 kWh en een gecombineerd energieverbruik van 18,2 kWh/100 kilometer, beschikt de Volkswagen ID.4 over een actieradius tot 482 kilometer (WLTP). Echter eisen de winterse omstandigheden veel van het accupakket, waardoor het rijbereik tijdens deze omstandigheden kleiner is dan de berekening volgens WLTP-normering. In de praktijk was de auto voorzien van een bagagebox en werd hij gereden in winterse condities, dat resulteerde in een verbruik op de snelweg van 28,3 kWh per 100 km.
Daarnaast is Ben erg tevreden over de prestaties van de volledig elektrische Volkswagen: "Dankzij het motorvermogen van 220 kW/299 pk levert deze ID.4 GTX natuurlijk geweldige prestaties. Maar hoe hoger je snelheid op de Autobahn, des te eerder je weer een laadstation moet opzoeken. Wanneer je gebruikmaakt van de Adaptive Cruise Control, wordt de snelheid van de ID.4 automatisch afgestemd op het lokaal geldende maximum. Zo blijft het energieverbruik binnen de perken.”
Behulpzame accessoires
Ook was de ID.4 uitgerust met bagagebox van 340 liter op het dak, bijpassend in hoogglans zwart en afkomstig uit de webshop van Volkswagen. “Gelet het riante interieur van de ID.4 hadden wij deze box voor onze wintersportuitrusting niet eens nodig. Toch was het prettig om onze ski’s niet in de auto te hoeven vervoeren. Het is heel handig dat het deksel van de bagagebox aan twee kanten open scharniert, als je je ski’s wilt opbergen. En door de slanke, gestroomlijnde vorm heeft de box slechts minimaal invloed op het energieverbruik van de auto.”
Verrassend veel grip
Passend bij het ruime vermogen van 220 kW/299 pk en het rijkelijke koppel van 460, had de ID.4 meer dan voldoende grip op gladde ondergronden. “Dankzij de vierwielaandrijving en de winterbanden heeft de auto op sneeuw een uitstekende tractie. We hebben geen moment gebruik hoeven maken van sneeuwkettingen, de ID.4 GTX blijft ook in een dik pak sneeuw heel voorspelbaar rijden." Zo is er volgens Ben een duidelijke conclusie op te maken: “De Volkswagen ID.4 GTX is een ideale reisauto. Oók voor de wintersport.”
Tips voor een elektrische reis naar uw wintersportadres
Op basis van ervaringen geeft Ben u de volgende tips mee:
- Neem altijd twee laadpassen mee
- Plan je route en laadstops van tevoren
- Bekijk vooraf waar de laadpunten rondom je skilocatie zich bevinden
- Neem voor de zekerheid een 230v oplaadkabel mee
- Op de bergpas is het verbruik hoger vanwege de koudere temperaturen, houd hier rekening mee