Getest op accucapaciteit

De Volkswagen ID.3 heeft een zeer goede score weten te behalen bij de Duitse ADAC, de grootste automobielvereniging van Europa. Er werd maar liefst 100.000 kilometer afgelegd door ingenieurs van het Test- en Technologiecentrum in Landsberg am Lech met de ID.3 Pro S. De belangrijkste uitkomst was dat na deze 100.000 afgelegde kilometers de hoogvoltage-batterij nog steeds een netto capaciteit van 93% had. De ID.3 Pro S die getest werd heeft een 77 kWh accupakket. Volkswagen garandeert ook altijd, net als voor alle andere modellen uit de ID.-familie, dat de accu na acht jaar gebruik of 160.000 kilometer rijden nog steeds minimaal 70%  van zijn oorspronkelijke netto capaciteit heeft.

De ADAC-testers deden allesbehalve rustig aan met het accupakket, want met het oog op het zo snel mogelijk bereiken van de 100.000 kilometer-grens, werd de ID.3 bij snellaadstations vaak tot 100 procent opgeladen, wat natuurlijk op lange termijn niet gunstig is voor de levensduur. Daarnaast was het zo dat de auto, in tegenstelling tot wat wordt aanbevolen, meestal klaar werd gezet met een volledig gevulde accu bij het laadstation voor de volgende tester, ook voor meerdere dagen lang.

Updates voor extra laadsnelheid en efficiency

Deze duurtest wordt op deze manier voor het eerst ingevuld met een model uit de ID.-familie van Volkswagen. Tussen de testritten door werd de ID.3 herhaaldelijk gecontroleerd door ingenieurs in het Test- en Technologiecentrum in Landsberg am Lech. Hierbij werd er door de experts van de ADAC gekeken naar acht hoofdcriteria en meer dan 300 subcriteria. Dit waren punten op het gebied van technologie en veiligheid, rijgedrag, bedieningsgemak en de invloed op het milieu.

Tevens een belangrijk advies van de ADAC voor gebruikers van de Volkswagen ID.3: software-updates moeten altijd worden geïnstalleerd en wacht er nooit mee. Tijdens de duurtest werden voor de ID.3 verschillende software-updates vrijgegeven. Deze updates zorgden, naast diverse bugfixes, onder andere voor een verhoging van het laadvermogen tot 170 kW. Daarnaast hadden ze een positief effect op het verbruik, waardoor ook de actieradius werd verhoogd. De nieuw geïnstalleerde software zorgde met name voor een behoorlijke verbetering van het stroomverbruik op korte afstanden en bij winterse temperaturen van 0 tot 5 °C.

E-routeplanner

Voor elektrische modellen is er tegenwoordig een slimme routeplanner, die de ID.3 ook via een update heeft ontvangen. De ADAC-testers waren hier ook zeer positief over. Op een langere route plant het systeem de laadstops ook op een manier die ervoor zorgt dat de bestemming zo snel mogelijk wordt bereikt. Het systeem houdt de laadstatus van het accupakket bij en daarnaast houdt hij rekening met de actuele verkeerssituatie en -voorspellingen. De laadstops worden op een variabele wijze beoordeeld en zijn gebaseerd op de rijomstandigheden. Op deze wijze kan de routeplanning twee korte laadstops met een hoog vermogen voorstellen in plaats van één lange stop met een laag vermogen.

Meer informatie over de ADAC-duurtest inclusief de testgegevens is te vinden op https://www.adac.de/rund-ums-fahrzeug/autokatalog/autotest/vw-id3-dauertest/.