De nieuwe Škoda Elroq
Eén fabriek, drie merken
In het Duitse Saksen, in Zwickau, bevindt zich de fabriek van Volkswagen voor elektrische modellen. In Zwickau worden voor de Volkswagen Groep zes verschillende elektrische modellen onder één dak gebouwd. Toch verloopt alles zo goed dat dat de merken elkaar niet in de weg lopen en kunnen de merken gescheiden blijven.
Een bult aan onderdelen
Op het gebied van design verschillen de elektrische modellen uit deze fabriek ontzettend van elkaar (behalve de CUPRA Born en Volkswagen ID.3). Het gaat om de Volkswagens ID.3, ID.4 en ID.5, de Audi’s Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron en de CUPRA Born die in Zwickau van de band rollen. De gebruikte materialen hebben echter wel veel overeenkomsten. Zo kunnen bumpers een heel ander ontwerp hebben, maar worden ze vastgezet met hetzelfde gereedschap, dezelfde schroeven en materialen. Er zijn veel voorbeelden te bedenken waar gedeelde onderdelen aan bod komen, ook de software van de in Zwickau gebouwde modellen, is veelal hetzelfde. Dat komt door het gezamenlijke Modular Electric Drive Matrix (MEB) platform waar zij allen op staan.
Gecontroleerde flexibiliteit
Er zijn in de fabriek in Zwickau twee productielijnen actief om aan de steeds stijgende vraag naar elektrische auto te kunnen voldoen. De eerste lijn wordt gebruikt voor de Volkswagen ID.3 en CUPRA Born en de tweede lijn voor de Volkswagen ID.5 en de Audi’s Q4 e-tron en Q4 Sportback e-tron. De ID.4 blijft dan nog over. Dit model kan zelfs op beide productielijnen worden gebouwd. Deze combinatie van flexibele productielijnen draait met ongekende securiteit. Er is een speciale indicator (het ‘PR-nummer’) waarmee de auto’s op de lijn precies naar de juiste plek worden geleid, zodat de assemblagemedewerkers per model precies weten welk onderdeel moet worden geïnstalleerd.
Een praktische theorie
Sinds 2019 komen er enkel nog elektrische auto’s uit de Zwickause fabriek gereden. Om alle productielijnen en machines om te bouwen was er vanuit Volkswagen een investering nodig van ruim 1,2 miljard euro. Het opleiden van alle 9.000 assemblagemedewerkers was daarnaast zeer belangrijk in het proces: In totaal ontvingen ze samen maar liefst 20.000 dagen training op gebied van elektrische auto’s en de bijbehorende techniek. Een enorme investering, waarmee uiteindelijk zes verschillende auto’s per dag gebouwd kunnen worden. Het was natuurlijk wel nodig voor de toekomst. “De fabriek in Zwickau speelt Champions League-niveau op gebied van het produceren van elektrische auto’s. Iets waar alle medewerkers heel trots op zijn.” vertelt productie-expert Frank Schemmel. Dit is met name terug te zien in de goede bouwkwaliteit van de auto’s en aan de enorme toewijding van het voltallige personeel.