De nieuwe Škoda Elroq
Officieel bekendgemaakt
We hebben er lang naar uitgekeken, maar de Volkswagen ID.7 is dan eindelijk gepresenteerd voor het wereldwijde publiek. Een grote, elektrische limousine die een maximale actieradius kent van wel 700 kilometer (WLTP). Een riante ruimte en innovatieve met bijvoorbeeld met een slim aircosysteem in de stoelen en het ‘smart glass’-panoramadak. Ook de cockpit is voorzien van een augmented reality head-up display en een modern bedienbaar infotainmentsysteem.
Focus op efficiency
De ID.7 wordt gebouwd op het nieuwste MEB-platform en zal hij een 210 kW/286 pk sterke elektromotor krijgen, die wordt gekoeld door een mix van water- en oliekoeling. De ID.7 Pro heeft een 77 kWh accupakket, wat een actieradius tot 615 kilometer oplevert en te laden is tot 170 kW. De ID.7 Pro S heeft een 86 kWh groot accupakket (tot 200 kW maximaal snelladen) en is daarmee goed voor een bereik van wel 700 kilometer. Het intelligente warmtemanagement bereidt het accupakket optimaal voor op het laden. Als de routegeleiding actief is, start het preconditioneren van het accupakket automatisch op weg naar het laadpunt.
Echte limousine
De ID.7 is het nieuwe lid van de ID.-familie. Hij is maar liefst 4,96 meter lang, 1,86 meter breed en 1,54 meter hoog. Met zijn wielbasis van bijna 3 meter biedt het interieur ontzettend veel ruimte, net zoveel als in het E-segment. De ID.7 heeft een aflopende, coupé-achtige daklijn, waardoor hij tevens heel efficiënt is. Hij krijgt een lage luchtweerstand van 0,23 (voorlopige waarde), wat ten goede komt van de actieradius. De neus is grotendeels gesloten en de LED-strips tussen de koplampen en achterlichten geven zijn ID.-identiteit duidelijk weer.
Augmented reality head-up display
De ID.7 is de eerste Volkswagen die buiten de compact digitaal instrumentencluster (ID. Display) achter het stuur, een augmented reality head-up display heeft. Dit ID. Display geeft onder meer de snelheid en waarschuwingen weer en op het nieuwe head-up display worden de buitenwereld en virtuele informatie bij elkaar ingebracht. Het systeem kan bijvoorbeeld wegmarkeringen en snelheids- en richtingaanwijzingen direct projecteren in het zicht van de bestuurder ‘op de weg’. Via het multifunctionele stuur kunt u de gewenste informatie via het display zelf instellen.
Stemassistent
Centraal in het interieur bevindt zich een 15-inch touchscreen staat voor heel snel bedieningsgemak. De navigatie- en audiosysteem kunt u makkelijk bedienen en kunt u toepassingen en apps naar eigen wens rangschikken. Onder het scherm zijn verlichte touchsliders waar u bijvoorbeeld het geluidsvolume en de interieurtemperatuur kunt aanpassen. Daarnaast is er een slimme IDA stemassistent, waarbij u veel functies met spraakgebruik kunt bedienen. Een high-end Harman Kardon audiosysteem is optioneel leverbaar.
Optimaal interieurklimaat
In de ID.7 is er een nieuw airconditioningsysteem aanwezig, waarbij elektronische motoren de (slimme) uitstroomopeningen automatisch kunnen openen en sluiten. De verwarmde of gekoelde lucht wordt perfect verdeeld. Het koel- of verwarmingsproces start al zodra u als bestuurder de auto nadert. Deze luchtstroom is tevens naar eigen wens in te stellen. Dit kan via het infotainmentscherm of met stembediening. Als de bestuurder bijvoorbeeld ‘Hallo Volkswagen, ik heb koude handen’ zegt, dan wordt de stuurverwarming geactiveerd en sturen de ventilatieopeningen warme lucht naar de handen. Ook heeft de ID.7 een slim panoramadak met ‘smart glass’ dat via touch control in de dakconsole of met de stem, kan switchen van transparant naar verduisterd of andersom.
ErgoActive stoelen voor maximaal comfort
Voor de ID.7 zijn er voor de bestuurders- en passagiersstoelen technieken ontwikkeld voor maximale comfort. De optionele, 14-voudig verstelbare ergoComfort-stoelen zijn zelfs AGR-gecertificeerd, oftewel: ze zijn getest en gecertificeerd door onafhankelijke fysiotherapeuten en rugspecialisten. De stoelen beschikken over een massagefunctie, hier zijn tien luchtkussens geplaatst die op verschillende plekken in de rugleuning zijn aangebracht en worden drukpunten gecreëerd voor de rugmassage. Kiest u ervoor om de ergoComfort-stoelen te upgraden naar ergoPremium-stoelen, dan krijgt u twee extra kussens in het zitvlak die uw bekken en ruggengraat geleidelijk stimuleren.
Hoog assistentie-niveau
Park Assist Pro met memoryfunctie zit al standaard op de ID.7. Hiermee registreert de auto met de geheugenfunctie de laatste vijftig gereden meters, inclusief de parkeersituatie. De parkeermanoeuvre is ook apart op te slaan zodra de auto tot stilstand is gekomen na het verrichten ervan. Bij een volgende gelegenheid kan de ID.7 de parkeeractie op deze plek automatisch uitvoeren. Ook kan de ID.7 zelfstandig de parkeerplek verlaten indien opgeslagen. Ook bezit de nieuwe ID.7 nieuwe rij-assistenties, zoals Travel Assist en Assisted Lane Changing.
Volkswagen gaat de ID.7 produceren in Emden. De Nederlandse introductie staat gepland voor aankomend najaar. Prijzen en exacte specificaties worden in aanloop naar de marktintroductie bekendgemaakt.