De nieuwe Škoda Elroq
De krachtigste Volkswagen Golf ooit: de nieuwe Golf 8 R
De krachtigste Golf ooit is gepresenteerd. De nieuwe Volkswagen Golf R haalt 235kW/320 pk uit een 2.0 TSI-benzinemotor, die gekoppeld is aan een DSG-automaat en 4 MOTION vierwielaandrijving met R-Performance Torque Vectoring. In 4,7 seconden brengt de Golf R je vanuit stilstand naar de 100 km/u en optioneel stop de topsnelheid bij 270 km/u. Dynamiek verkrijg je onder één drukknop met de special Drift- en Nürburging-rijstanden. In december 2020 bestelbaar, levering van de Golf R begint begin 2021.
Blijf op de hoogte van de nieuwe Golf R
De nieuwe Golf R is herkenbaar als boegbeeld van de R-familie van Volkswagen. Te herkennen aan de woeste voorbumper met splitter, luchtgeleiders- en inlaten. Een eyecatcher is de ledstrip in de grille die dient als dagrijverlichting. Details genoeg. De speciale R-dorpels en matchromen buitenspiegels helpen je bij het instappen nog even herinneren aan het feit dat je een echte R-uitvoering binnenstapt. In de achterbumper bevindt zich een diffuser in hoogglans zwart met daarin dubbele verchroomde uitlaatpijpen, optioneel is een titanium Akrapovič-uitlaatsysteem te bestellen. Optioneel is ook een set semi-slicks voor het circuitgebruik. Standaard wordt de Golf R geleverd met een set 18 inch 'Jerez' lichtmetalen wielen, optioneel is er een set van 19 inch beschikbaar.
De 2.0 TSI (235 kW/320 pk en 420 Nm) heeft een directe injectie met variabele kleptiming, waardoor het blok door een efficiënt warmtemanagement snel klaar voor actie is. Naast de krachtoverbrenging door de DSG-transmissie met dubbele koppeling en het 4 MOTION-systeem, zorgt de R-Performance Torque Vectoring voor het echte feest. Dit systeem zorgt namelijk voor de ideale overbrenging tussen de wielen op de achteras, onderstuur wordt hierdoor verholpen en leidt tot nog meer dynamiek op de weg.
De wielen worden op het asfalt gedrukt door een 20 mm verlaagd sportonderstel met een multilink achteras, volledig voor de Golf R ontwikkeld. De variabele overbrenging zorgt voor comfort tijdens lage snelheden en stadsverkeer, en juist een directer gevoel bij hogere snelheden. De neiging tot onderstuur en het rollen van de carrosserie wordt verder tegengegaan door de combinatie van het XDS (elektronisch sperdifferentieel), de optionele, elektronisch geregelde schokdemping (DCC; individuele aansturing van de schokdempers) en de 4MOTION vierwielaandrijving. Samen een 'winning team'.
'Nürburgring-stand'
Het R-Performance pakket is luxe noodzakelijkheid. Het pakket is goed voor een topsnelheid van 270 km/u en verschillende rijstanden: Comfort, Sport, Race, Drift en Special. De Special staat voor de 'Nürburgring-stand' die speciaal in het leven geroepen is om een toptijd neer te zetten op de 20,8 kilometer lange Nordschleife. Het onderstel krijgt hierbij een zachtere demping die goed is voor het hoogteverschil op dit circuit. Automatisch terugschakelen gebeurd op basis van remdruk en niet op basis van toeren of snelheid, hierdoor blijft de Golf R in de juiste versnelling. In Special-modus is de nieuwe Golf 8 R 17 seconden sneller op de Nordschleife dan zijn voorganger. De Drift-modus maakt door de specifieke aandrijvingsverdeling drifts op het circuit mogelijk, het infotainmentsysteem vraagt hierbij om een bevestiging dat je op dat moment op het circuit bent. De Speciale R 18 inch remschijven zorgen voor een perfect bijterig remgevoel bij hoge snelheden en comfort bij lage snelheden. Te herkennen aan het R-logo op de blauwe remklauwen.
R-ambiance in het interieur
Standaard is de Digital Cockpit Pro en een 10 inch infotainmentsysteem die je verwelkomt in R-stijl. Digital Cockpit Pro is in te stellen met diverse weergavemogelijkheden, waaronder race-georiënteerde weergaves. Wanneer de DSG-automaat op handmatige modus is ingesteld, geeft het display 'shift-lights' weer die helpen bij het overschakelen op het juiste moment. De Digital Cockpit Pro kan ook belangrijke gegevens als de turbodruk, de versnellingsbaktemperatuur, het actuele vermogen en koppel, de G-krachten en de verdeling van de aandrijfkracht weergeven. Uiteraard is ook een laptimer voor circuitgebruik inbegrepen.
Voorin worden bestuurder en passagier op hun plek gehouden door Golf R sportstoelen, centraal op het meubilair is veel Sardegna-stof in zwart en blauw terug te vinden. De buitenzijde van de stoelen zijn bekleed met ArtVelours. Optioneel is zwarte nappalederen bekleding met carbonlook-elementen en blauwe accenten leverbaar. Het speciale R-sportstuur is een echte eyecatcher door de lederen bekleding, grote schakelpaddles, blauwe stiksels en R-knop. Met de R-knop bereik je de rijprofielen en geeft het toegang tot het R-profiel. Andere opvallende elementen zijn carbon-look op het dashboard, R-specifieke afwerkingsaccenten in de deuren, edelstalen pedalen, een zwarte dakhemel, achtergrondverlichting (30 kleuren) en vloermatten met R-logo.
Vanaf december bestelbaar
De nieuwe Volkswagen Golf 8 R is vanaf december bestelbaar en wordt begin 2021 geleverd. De Golf R is uiteraard leverbaar in het welbekende Lapiz Blauw Metallic, maar ook in Pure White of Deep Black pareleffect. Standaard geleverd met 4 jaar garantie.